Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Marjo » 09 Jan 2015, 20:33

Nieuwe trilogie, zuivere fantasy deze keer. En het smaakt meteen naar meer: een heerlijk verhaal!!!

Lees meer: http://www.leestafel.info/mariette-aerts

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Annemarie » 10 Jan 2015, 18:57

Nu maar duimen dat deel twee niet te lang op zich laat wachten!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2015, 20:07

Eind dit jaar meen ik, dus ja... maar ik heb toevallig vanmiddag in een doos afprijzingen een ander boek van deze schrijfster gevonden, dus dat lees ik dan eerst..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Annemarie » 10 Jan 2015, 21:08

Is jouw nieuwe aanwinst een "los" boek of maakt het ook deel uit van een reeks?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 11:24

Toevallig dacht ik van de week dat er relatief weinig boekrecensies geplaatst worden voor 13-15 jaar en vroeg me af waar dat aan ligt.
Maken de Young-Adult boeken zoveel opmars dat de groep kinderen tussen 13-15 jaar een beetje tussen de wal en het schip raken?
Ook dat niemand eigenlijk weet voor welke leeftijd Young-Adult boeken zijn zal er aan bijdragen.
De een roept Young-Adult is vanaf 13 de ander vanaf 16. Omdat ze momenteel zo populair zijn vermoed ik dat al snel een boek een Young-Adult genoemd wordt. Maar dit terzijde.

Wat me altijd gebeurt als ik de recensies over fantasyboeken lees is dat het me gaat duizelen, zoals dit:

'Dwingers’ noemt men hen, omdat ze hypnotiseren. Ze kunnen door mentale kracht anderen er toe zetten bepaalde dingen te doen, of ze dat nu willen of niet. Ook kunnen ze laten vergeten. Zolang zij zich beperkten tot Ing’Roz maakten de heersers van Kir zich geen zorgen. Maar toen betraden ze ook Ing’Maril. En daar waren de zoektochten van de Heerser gaande, daar moeten de artefacten liggen, oude voorwerpen waarmee de oude magie nieuw leven ingeblazen kan worden.

Ik vind het altijd zo knap dat jullie die verhalen kunnen volgen en die namen uit elkaar houden en zo. Ik snap er vaak zo weinig van. Ik haak vaak af op de vele namen en gebeurtenissen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Annemarie » 11 Jan 2015, 11:41

Geen idee waarom er weinig recensies voor de groep 13-15 jaar geplaatst worden op het moment. Ik deel een young-adult volgens mij sneller in deze groep in en Marjo sneller in de categorie 15+. Marjo leest meer van deze boeken op het moment dus misschien verklaart dat het al.

In een recensies van een fantasyboek wordt de lezer overspoeld met vreemde namen en gebeurtenissen maar in de boeken wordt alles veel geleidelijker opgebouwd waardoor er (als de schrijver het goed aanpakt) eigenlijk niet zo snel verwarring ontstaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 12:20

het heeft niet zozeer te maken met of wij er veel lezen hoor, maar ik had zelf het idee dat er voor 13-15 jarigen minder geschreven
wordt. Misschien is dat gewoon iets wat in mijn hoofd zit en helemaal niet waar. Maar ik kom zelf meer boeken voor 9-10 jarigen tegen
en voor 15 +. De groep ertussen lijkt ondervertegenwoordigd. Maar nogmaals het kan gewoon een idee van mij zijn.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Annemarie » 11 Jan 2015, 13:20

Misschien is dat wel zo. Het is mij niet opgevallen eigenlijk. Ik zal het eens in de gaten houden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2015, 13:46

Het is inderdaad zo dat er minder verschijnt voor 13 plus! (Ik deel overigens niet zelf in, ik neem de indeling over van de uitgever.)

Ik denk dat uitgevers in dat gat van de Young Adult gesprongen zijn (overigens toch wel 15+!!) omdat daar meer lezers voor zijn, en die bovendien ook wel vaker door volwassenen gelezen worden. 'Adult' tenslotte. En diezelfde uitgevers sturen ons de boeken.
De boeken die nog wel verschijnen in de categorie 13+, C-boeken dus, zijn vaak van gerenommeerde schrijvers. Die boeken worden ons niet aangeboden.
Tenminste, ik denk wel dat dat mee speelt.
We zullen dan dus vaker boeken uit de bibliotheek moeten lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 14:00

o zie je wel. Het was dus geen verbeelding van me dat er minder voor die leeftijdsgroep wordt uitgegeven.
Ik denk ook niet dat wij die boeken niet aangeboden krijgen want met de meeste kinderboekenuitgeverijen is er een prima contact.
Het is gewoon dat ze er nauwelijks zijn! jammer...

Ja sommige boeken zijn wel Young-Adult (15+) dat dubbele Janusboek is dat ook. Ook bloedbroeder 1618 van John Brosens is zeker 16+ (zoals hij zelf aangeeft). Maar waarom de boeken van bijv. Floortje Zwigtman onder de kinderboeken worden geschaard? Dat vind ik toch vrij volwassen verhalen ofwel verhalen voor volwassenen, alleen de hoofdpersoon is vaak jong maar dat was degene in Spaar de spotvogels bijv. ook.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2015, 19:10

Floortje Zwigtman als kinderboek? Dat zijn dan boeken die ik niet ken. De boeken die ik wel ken zijn wis en zeker voor 15 plus, zelfs 17 plus!!
Ik zal de bibliotheek eens nader bestuderen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mariëtte Aerts- De heersers van Kir (13+)

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2015, 19:23

ja die spiegelboeken, over die homosek.suele jongen en dat proces rond Oscar Wilde zijn boeken voor 15+.
Ze worden niet verkocht als boeken voor volwassenen maar echt als boeken voor de jeugd, daar heb ik me altijd erg over verbaasd.

Dettie
die nu nodig aan het eten koken moet :-)


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten