Gillian Shields & Mandy Sutcliffe - Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest 3+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Gillian Shields & Mandy Sutcliffe - Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest 3+

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2014, 11:18

Hele titel: Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest

"Belle en haar konijn Boo zijn altijd samen: op zonnige dagen, op regenachtige dagen, en op laten-we-vandaag-lekker-niets-doen-dagen."

Net als het eerste boekje begint ook het tweede boekje over Belle & Boo met deze zin.
Dit keer bereiden ze zich voor op Kerstmis.

Lees verder http://www.leestafel.info/gillian-shiel ... -sutcliffe

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gillian Shields & Mandy Sutcliffe - Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest 3+

Berichtdoor Annemarie » 10 Dec 2014, 11:41

Ach, wat een allerschattigst verhaal weer!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gillian Shields & Mandy Sutcliffe - Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest 3+

Berichtdoor Marjo » 10 Dec 2014, 14:32

Uit jouw verhaal komt niet naar voren dat er echt uitgelegd wordt wat Kerstmis is. Het is immers een christelijk feest, en dat het dan zo veramerikaniseerd is dat je het nu moet hebben over cadeautjes onder de boom, dat vind ik eigenlijk heel jammer. Maar ik begrijp het dan weer wel, concessie aan de moderne tijd.
Blijft de vraag of je niet al heel vroeg kan uitleggen aan kinderen wat het echt is. Was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gillian Shields & Mandy Sutcliffe - Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest 3+

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2014, 15:32

Daar heb ik ook over nagedacht Marjo. Ik had ook de geboorte van Jezus in mijn hoofd en waarom dat niet genoemd. Maar Boo vraagt nadat ze de kerstboom versierd hebben wat er eigenlijk gebeurt met Kerstmis. En daar krijgt hij antwoord op. Er wordt niet gevraagd waarom Kerstmis gevierd wordt.

Gillian Shields en Mandy Stcliffe zijn wel Engelse vrouwen

In Engeland is Kerstmis veel meer een feest dan de viering van de geboorte van Christus. Het is een feest met alles erop en eraan. Vooral qua versiering en eten (Christmaspunch, Christmaspudding) etc. staan ze bovenaan de lijst. Het moet onvoorstelbaar zijn wat er allemaal te koop is rond kerstmis aan versierselen, kaarten en dergelijke. De kerstman (Father Christmas) bestaat daar al heel lang. (volgens mij kwam hij al in de Dickensverhalen voor)

De kerstboom werd populair nadat Albert, de echtgenoot van koningin Victoria, de boom onderdeel maakte van de festiviteiten op Windsor Castle in 1840. Sinds 1947 schenkt Noorwegen jaarlijks een grote kerstboom aan Engeland, die in Trafelgar Square staat als aandenken aan de Engels-Noorse samenwerking tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De eerste kerstkaart ooit werd rond 1840 in Engeland gepost.

26 december staat als vanouds bekend als St Stephen’s Day, maar is meer bekend als Boxing Day. In de geschiedenis werden dan in de kerken de aalmoeskistjes geopend en het geld werd onder de armen verdeeld en ook bedienden kregen cadeaus van hun werkgevers.

Ik vond ook nog dit:
Tijdens de Reformatie in de zestiende en zeventiende eeuw wilden de protestanten niets weten van de katholieke heiligen. In veel Noord-Europese landen werd Sinterklaas daarom afgeschaft en werden de geschenken voortaan uitgedeeld met Kerstmis.
In de zeventiende eeuw ontstond er vervolgens in Engeland ook een personificatie van het Kerstfeest: Father Christmas. Evenals Sinterklaas was ook ‘Vader Kerstmis’ een grijze oude man die geschenken bracht voor kinderen die braaf waren geweest. Maar in tegenstelling tot de Goedheiligman kwam hij niet uit Spanje maar van de Noordpool en was hij niet serieus en streng maar vrolijk en jolig. De Engelse Father Christmas verspreidde zich uiteindelijk onder andere naar Frankrijk (Père Noël) en Spanje (Papá Noel).
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/oor ... _kerstman/

Het heeft in Engeland dus in feite weinig met de geboorte van Christus te maken. Het is gewoon een Sinterklaas maar dan met kerst.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: G. Shields & M. Sutcliffe - Belle & Boo en het ... 3+

Berichtdoor Marjo » 10 Dec 2014, 15:40

Hm, toch...het is wel vertaald voor Nederlandse kleuters..

Maar dat het dus al zo lang geen echt christelijk feest is in Engeland, dat wist ik niet. Vandaar ook dat ze in Amerika zo doorslaan, denk ik?
Als je bedenkt dat het toch vooral een Engelse kolonie is. En dat ondanks al die Italianen en Ieren die toch wel de christelijke traditie aanhangen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: G. Shields & M. Sutcliffe - Belle & Boo en het ... 3+

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2014, 15:51

Nee ik wist het ook niet, wel leuk om te lezen vind ik.
Italianen en Ieren zijn veelal katholiek en zullen vast wèl de geboorte van Christus vieren.
Maar de rest heeft dus Santa Claus die met Kerst op bezoek komt.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten