Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Sweet Sixteen 14+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Sweet Sixteen 14+

Bericht door Dettie »

De zestienjarige Siska kent haar iets oudere vriend Mats al vanaf de tijd dat ze peuters waren. Diep in haar hart wil Siska wel meer dan vrienden zijn. Helaas, Mats heeft meer aandacht voor skaten dan voor Siska.
Maar dan krijgen ze een nieuwe jonge en aantrekkelijke leraar, Jonas Bolen, en binnen de kortste keren is Siska tot over haar oren verliefd op hem. Er is echter wel een probleem... Jonas is getrouwd en heeft een klein zoontje...

Lees verder http://www.leestafel.info/dirk-bracke

Dettie
Annemarie

Re: Dirk Bracke & Herman van Campenhout - Sweet Sixteen 14+

Bericht door Annemarie »

Het klinkt inderdaad wel als een fijn weglees-verhaal maar ergens komt het ook wat magertjes over. Wordt er nog aandacht besteed aan het feit dat het fout is voor een leraar om zich met een meisje van 16 in te laten? Die Jonas is nog jong schrijf je maar hij is wel haar leraar en daardoor zijn de (machts)verhoudingen scheef natuurlijk.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Annemarie schreef:Wordt er nog aandacht besteed aan het feit dat het fout is voor een leraar om zich met een meisje van 16 in te laten? Die Jonas is nog jong schrijf je maar hij is wel haar leraar en daardoor zijn de (machts)verhoudingen scheef natuurlijk.
Ja maar ik kan het eind niet verraden. Zij wil maar al te graag en laat hem dat duidelijk merken, hij had er natuurlijk niet op in moeten gaan maar het is niet alleen Jonas' schuld.
Die Jonas is in de twintig en gewoon een hitsig ventje zonder ruggengraat en dat komt zeker ook naar voren. Het is verder niet van invloed op schoolprestaties e.d. als je dat o.a. ook mocht bedoelen. Hij geeft haar geen slechte of extra goede cijfers. Hun verhouding staat verder helemaal buiten de school. Wel maakt hij gebruik van haar enorme verliefdheid, ze gelooft alles van hem.
Maar als de roddels op school beginnen wordt Jonas wel door een collega duidelijk gemaakt dat het niet oke is.

Bracke is nooit zo van het vermanende vingertje en nu ook niet. Hij en van Campenhout vertellen het verhaal, zowel Siska als Jonas weten heel goed wat ze doen maar wel wordt duidelijk gemaakt wat voor impact die verhouding op Siska heeft. Dat vind ik wel een beetje wankel gebracht maar ja, het zou kunnen.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dank voor de uitleg. Je schrijft zelf dat het niet alleen de schuld van Jonas is maar ik vind nu al van wel :). Een leraar hoort zich niet met zo'n jonge leerlinge in te laten. Meisjes van die leeftijd kijken tegen hun leraren op en dat is geen normale basis voor een relatie naar mijn mening. Een relatie moet gelijkwaardig zijn.

Wel goed dat het vermanende vingertje ontbreekt. Daar hou ik ook niet van.

Jammer dat het wat wankel is maar toch denk ik dat tieners dit onderwerp wel boeiend zullen vinden. Meisjes zijn wel vaker verliefd op hun leraar natuurlijk.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik weet het niet Annemarie.
Meisjes van 16 kunnen heel volwassen en uitdagend zijn, vooral die Ruth probeert Jonas openlijk te verleiden, ze heeft malig aan zijn vrouw en kind. Ook Siska laat duidelijk merken dat ze Jonas héél leuk vindt, alleen is zij minder ervaren dan Ruth. Onschuldiger.
Persoonlijk vind ik die Jonas een slappe dweil van een vent. Zijn vrouw draait nachtdiensten en ze hebben een baby'tje die hun soms wakker houdt. Zij is daardoor heel moe en heeft weinig zin om te vrijen. Dat wordt een beetje als zijn excuus aangevoerd om maar wat met een wél willige vrouw te beginnen. De hork.
Eigenlijk wordt Jonas door het verloop van het verhaal al neergezet als karakterloos. Een kleurloos laf ventje.
Natuurlijk loopt het mis en de reactie van Siska is wel heftig maar ook te snel weergegeven. Ik vind het een beetje gevaarlijk om dergelijke 'oplossingen', die dus niet goed zijn, te geven. Maar ook hoe snel alle heftigheid weer verdwijnt is raar. Dat is wat ik wel jammer aan het verhaal vind.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Gelukkig maar dan dat die Jonas als een slappeling neergezet wordt. Dat maakt het verhaal wel weer aannemelijker omdat sommige meisjes van zestien inderdaad precies weten hoe ze het hoofd van een volwassen man op hol moeten brengen. Volwassenen mannen horen daar om te glimlachen en verder niet maar er zijn altijd slapjanussen die erop ingaan met alle gevolgen van dien.

Is vooral de reactie van Siska zo heftig? Meisjes van die leeftijd kunnen heel hysterisch doen om vervolgens razendsnel te kalmeren. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het hier mooier/beter gebracht had kunnen worden.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ga even door onder de verklapper, (dus mensen die het boek nog willen lezen vanaf nu niet verder lezen.)

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ze is van slag maar ze komt totaal niet hysterisch over wel heel boos en verdrietig.
Ze fietst naar de brug en staat daar om er van af springen maar voordat ze ook maar iets kan doen stopt er een politieauto en vraagt wat ze daar aan het doen is.
Dan stapt ze op de fiets en fietst naar huis, de politie houdt haar wel eventjes in de gaten en rijdt een stukje achter haar aan en dan is het klaar.

Ik vind dat slecht. Gelukkig doet ze het niet en ze wordt eigenlijk verder ook helemaal niet zo beschreven als levensmoe, eerder heel strijdbaar. Het geheel klopte niet en het is ook een slecht idee. Zeker voor zo'n dweil van een vent! :D
Het komt uiteindelijk helemaal goed met haar!

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ah, bedankt dat je het hebt verklapt. Dat is geen sterk stuk inderdaad. Dan had dat helemaal uitgewerkt moeten zijn, dat je haar wanhoop begreep en dat ze daarna langzaam weer herstelde en het leven weer zag zitten of iets. En politiemensen die merken dat een kind met een zelfmoordgedachte rondloopt, moeten veel daadkrachtiger optreden. Ik vermoed dat ze dan zelfs een melding bij jeugdzorg moeten doen. Maar het kan allemaal inderdaad niet op zo'n "lalala-manier" gaan als jij beschrijft, daar is het onderwerp te heftig voor.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Wil je het lezen Annemarie?

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik ben best nieuwsgierig maar het zou niet eerlijk tegenover de auteurs zijn. Dan kan ik niet meer onbevooroordeeld aan het boek beginnen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Je hoeft geen recensie te schrijven. Je kunt het gewoon lezen en wie weet stel je je mening wel bij. :D
Maar niets moet, anders gaat het gewoon in de doos voor Marjo's bieb hoor.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Jij mag beslissen!
Plaats reactie