Carol Matas - De Tuin 13+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2014, 15:25

Keihard verhaal over de strijd tussen joodse mensen en Arabieren in Palestina eind 1947

zie http://www.leestafel.info/carol-matas

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 30 Aug 2014, 22:51

Wat ontzettend verdrietig toch dat deze ellendige situatie al zo lang speelt. Denk je dat jongeren van nu wat op kunnen steken van dit verhaal? Draagt het de wens tot verdraagzaamheid uit of schetst het verhaal puur een beeld van de situatie? Door die tuin spreekt er in ieder geval hoop uit het verhaal lijkt me.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2014, 08:52

Nee ik vind juist niet dat het een wens tot verdraagzaamheid schetst.
Er is heel veel geweld, de Arabieren worden niet veroordeeld of als vreselijke mensen neergezet maar er wordt ook niets positiefs over ze gemeld. Hooguit dat voorheen joden en Arabieren samen goed op konden schieten en vreedzaam naast elkaar leefden voordat de Palestijnen een deel van hun land af moesten gaan staan. Voor de rest lees je alleen maar over aanvallen en beschietingen vertelt vanuit de joodse, aanvankelijk redelijk vreedzame, Ruth.
De hele kwestie waarom er gevochten wordt komt niet echt goed uit de verf, er wordt gewoon steeds gevochten.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 31 Aug 2014, 11:09

Wat jammer. Dus eigenlijk vind jij dat dit boek zijn doel voorbij schiet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2014, 11:44

Ik weet niet wat het doel was.
Een recensent van Biblion schrijft "Een boek dat generaties die weinig van de oorlog weten, zullen helpen een beeld te
krijgen van de historische gebeurtenissen." en daar was ik het niet mee eens. Maar wat het werkelijke doel van de
schrijfster zelf is weet ik niet.
Op haar site kan ik bij de beschrijving van het boek ook niets specifieks vinden.
De schrijfster heeft wel onder andere heel veel non-fictie boeken over de oorlog geschreven.

Op haar website staat

Carol writes contemporary and historical fiction, as well as science fiction and fantasy. She first began writing historical fiction when
her Danish husband told her stories about his parents' experiences fighting the Nazis in World War II. Most of her books incorporate
Jewish themes and 11 of her novels deal specifically with the Holocaust. Because she was well known for her Holocaust books for
young readers the United States Holocaust Memorial Museum in Washington, D.C. asked her to write Daniel’s Story. [...]
Over the years, Carol's knack for successfully infusing serious and thought-provoking issues into an action-driven format
has kept readers of all ages engaged.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 31 Aug 2014, 19:53

Ik zit nu ook te piekeren wat het doel van het boek kan zijn. Ze weet duidelijk wel veel over het onderwerp, dat wordt in die tekst van haar website ook benadrukt. Eigenlijk zou je nog eens een ander boek van haar te pakken moeten krijgen, dan heb je vergelijkingsmateriaal: is dit gewoon haar stijl of is het simpelweg een wat minder geslaagd boek?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2014, 20:28

Spuitelf meldt zich: de bieb heeft het eerste boek niet. Misschien op aanvraag staat er, vreemd...

Misschien moet je je ook afvragen wat de wens van de lezer is? Als ik het goed begrijp had je eigenlijk gewild dat er gegeven werd van het geheel: hoe het allemaal zo gekomen is dat het nu is zoals het is? Dat is een heidens karwei voor een jeugdboek. Maar als het een eenzijdig beeld geeft is het inderdaad niet in orde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2014, 21:29

Nee ik had niets gewild. Ik gaf alleen aan wat Biblion had gezegd en dat ik het daar niet mee eens was.
Ik ging er blanco in. Het leek mij gewoon een mooi boek gezien de beschrijving op de flaptekst maar ik vond dat er erg veel geweld in voorkwam. Het lijkt bijna dat het geweld 'goed te praten' is.
Er wordt alleen iets verteld over palestina voordat Israël werkelijkheid werd.
Alles wordt erg in het midden gelaten, er gebeurt van alles en dat is het.
En wat er gebeurt, wordt verteld door Ruth.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 01 Sep 2014, 13:19

De meningen over wat er nu precies gaande is, verschillen enorm. Ik heb gemerkt dat zelfs Nederlanders die helemaal geen band met het land hebben zeer uitgesproken en uiteenlopende meningen over de situatie daar hebben. Zou het zo kunnen zijn dat de schrijfster daarom een beschrijving van de situatie achterwege heeft gelaten om zich niet in de discussie te mengen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2014, 13:40

Het boek is 12 jaar geleden in het Nederlands uitgekomen, ik denk in het Engels zelfs wat eerder. Toen waren de meeste
reacties in Nederland en daarbuiten toch vaak nog pro Israël. Het is pas de laatste jaren mede dankzij Greta Duisenberg dat
de Palestijnen ook sympathie krijgen.

In dit boek wordt een verhaal verteld door een joods meisje, nog voor Israël daadwerkelijk een apart land was.
Maar zo blijkt, ook onder de joodse mensen was toen al verdeeldheid - aanhangers van de milde Haganah of van de harde
Ignur.
Ze streden beiden tegen de Arabieren ook al hadden joodse mensen en Arabieren naast elkaar geleefd in goede harmonie.
De Britten stonden erbij en keken ernaar.
Ik denk dat de schrijfster gewoon een verhaal wilde vertellen over een joods meisje voordat Israël een feit werd.
Voor dit boek verscheen Het is oorlog geweest over diezelfde Ruth

"In dit boek vertelt de schrijfster het aangrijpende verhaal van de vijftienjarige Ruth Mendenberg. Na de Tweede
Wereldoorlog, als zij op zoek is naar familieleden, treft Ruth Saul, die haar voorstelt om joodse emigranten te helpen
vluchten uit Polen. Na een spannende reis met vele hindernissen willen ze in Palestina een nieuw leven beginnen.
Beschreven worden de vele verschrikkingen die de deelnemers aan deze tocht gedurende de oorlog hebben meegemaakt.
Maar ook het na-oorlogse anti-semitisme in een land als Polen komt aan de orde. Een heel belangrijk element in het verhaal
is het terugkrijgen van de moed en de zin om te leven, om weer blij te zijn na alles. Een goed geschreven en leesbaar
verhaal dat voor een groot deel gebaseerd is op waargebeurde feiten."

In 'mijn' boek lezen we dus het vervolg. Hoe het Ruth vergaat in Palestina. Waar ze hoopte op een vredig leven maar dat was dus niet zo.

Dettie
(Als je het wilt lezen dan stuur ik het naar je)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 01 Sep 2014, 14:21

Toch is het wel een intrigerend onderwerp. Verdeeldheid is er altijd en dat mag ook. Niet iedereen hoeft dezelfde mening te delen. Maar waarom toch, is er zo weinig begrip voor elkaar? Waarom willen mensen elkaar altijd hun mening opdringen? Waarom is er geen respect voor elkaar? Tel daarbij op dat een groep mensen de aantrekkingskracht van macht niet kan weerstaan en de ellende is compleet. Het is een probleem dat al speelt sinds het ontstaan van de mensheid en ook altijd wel zal blijven spelen helaas.

Ik zou het boek best willen lezen. Er ligt hier nog een flinke stapel maar het is maar een dun boek zie ik. Ik ben wel benieuwd of ik jouw mening deel.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 04 Sep 2014, 18:12

Ik heb het boek inmiddels gelezen en ik ben het met je eens Dettie. Het is een heel aardig verhaal en het leest soepel weg maar... ik mis de diepgang en de achtergrondinformatie. De hoofdpersoon is Joods en vecht tegen de Arabieren. Ze moordt, de Arabieren moorden en de Britten die de vrede moeten bewaken, doen niets. Jongeren die dit lezen en weinig over het onderwerp weten, zullen niet veel wijzer worden. De joden willen een eigen land, De VN gaat akkoord maar de Arabieren zijn het er niet mee eens. Het is te weinig. Ik mis de gedachtes achter de daden. Ik mis de geschiedenis.

Bij een boek over de Tweede Wereldoorlog hoeft een auteur natuurlijk niet altijd meer uit te leggen hoe het allemaal is begonnen maar bij een boek over Israel vind ik dat wel wenselijk. Nu is het te beknopt, een paar zinnen hier en daar. Het geweld wordt inderdaad gerechtvaardigd. De hoofdpersoon verandert af en toe in een echte moordmachine. Ze heeft het daar wel moeilijk mee maar is niet bereid een andere weg in te slaan. Voor mijn gevoel is dit boek niet compleet. Hij had beter uitgewerkt moeten worden, dan had het een prachtig boek kunnen zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2014, 08:06

Wat ben je snel Annemarie!!!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 05 Sep 2014, 08:21

Het is een dun boekje Marjo dus ik heb het even tussendoor gelezen. Het leest ook heel soepel weg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2014, 09:52

Ja het leest inderdaad lekker weg maar inderdaad veel wijzer word je er niet van.
Het meest bizarre vond ik dat mensen zomaar overhoop werden geschoten en dat er vrij gewoon over gedaan wordt.
Dat meisje schiet er 16 achter elkaar neer en ze bibbert even en dan hup weer verder, ze is zelf nog heel jong.
Net alsof het gerechtvaardigd is wat ze doet omdat ze al zoveel ellende heeft gehad.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 05 Sep 2014, 13:14

Het is inderdaad heel gewelddadig. Ik kan en wil niet geloven dat een meisje van 16 tot zulke gruweldaden in staat is. Natuurlijk hebben de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog haar geschaad maar je zou juist denken dat een dergelijk meisje dan juist het geweld af zou zweren. Ze heeft immers gemerkt dat geweld alleen maar tot meer ellende leidt. Het is net of de schrijfster haar gedrag goedpraat. Het stoorde me.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2014, 15:06

Ja het stoorde mij ook, ik was behoorlijk verbijsterd dat alles zo 'achteloos' verteld werd, alsof het heel normaal was.
En daarna, na die enorme schietpartij, gewoon doorgaan alsof er niets gebeurd is.
Ik zou wel eens willen weten waarom de schrijfster het op deze manier bracht.


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 05 Sep 2014, 19:49

Dettie schreef:Ik zou wel eens willen weten waarom de schrijfster het op deze manier bracht.
Dettie



Dat zou ik ook wel eens willen weten. Waarom zoveel geweld? Waarom is de hoofdpersoon haast onmenselijk hard?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2014, 10:14

Ik heb haar geschreven... ben benieuwd.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Annemarie » 06 Sep 2014, 10:19

Oh, wat goed! Ik ben benieuwd naar haar antwoord.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2014, 10:56

Ik ook, ik ook! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Carol Matas - De Tuin 13+

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2015, 20:23

'Het is een keihard verhaal. Waarbij de waanzin van een oorlog duidelijk naar voren komt. ' zeg je.

Dat lijkt me nu precies waar het om draait in dit boek. Oorlog is keihard, en ik vind het wel duidelijk waarom de nieuwe Israëliers zich verdedigen. Ze hebben geen keus. En vergeet hun achtergrond niet: in Duitsland, Polen, of waar ze ook vandaan komen hebben ze zich ook al moeten verdedigen. Het zijn -denk ik - ook de sterken, de weerbare, die overgebleven zijn, een soort selectie heeft plaatsgevonden: het zijn de vooral de vechters die naar Palestina zijn gegaan.
Maar het is inderdaad jammer dat de Arabische kant niet verteld wordt, - daar zal de tijdgeest, en de achtergrond van de schrijfster een rol spelen - al proef je tussen de regels door wel dat de Arabieren de joden niet willen En geef ze eens ongelijk..
Ergens staat dat de Palestijnse leider - ben zijn naam kwijt - Hitler gesteund heeft tijdens de tweede wereldoorlog. De joden hebben dus geen greintje vertrouwen in hem, zeker niet als ze merken dat ze hetgeen hen 'toegezegd' is, niet mogen 'hebben'.

Het verhaal van de Britten, het is schandalig, wat je daar over leest! Als dat de historische context is, dan hebben zij ook heel wat op hun geweten! Alle geallieerden dus.

'Het is wel een verhaal dat de persoonlijke motieven van de bewoners in Palestina weergeeft maar echt duidelijk wordt het waarom van de strijd niet verteld.'
Nou, dat lijkt me wel duidelijk: ze worden aangevallen!!!


Ik maak wegens tijdgebrek hier geen echt verslag van.
Ik had niet de ervaring dat het 'hard' was, in de zin dat het overdreven is. Hard is het, ja, maar zo was het denk ik ook. Daar is wel een waarheid verteld, alleen jammer, maar van één kant.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten