Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2014, 16:57

Een nieuwe zaak voor Detectivebureau Trio & Co.

Zie http://www.leestafel.info/martin-klein-a-amber-fuchs

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 16 Apr 2014, 18:45

Wat vond je er zelf van? Ik heb het niet op deze moderne vorm van boeken, maar de jeugd smult er van!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2014, 21:28

Ik vind het wel wat hebben, het is een leuk verhaal en als kinderen daardoor eventueel overstappen op gewone leesboeken
zou het helemaal mooi zijn. Ik vraag me af of dat zo gaat werken, want dit zijn wel heel veel plaatjes en weinig tekst. Het neigt
echt wel naar een stripverhaal, alleen zijn hier niet allerlei afgebakende tekeningen met tekstballonnen maar tekeningen in tekeningen.
Ik kan geen inkijkexemplaar vinden dan kon ik laten zien wat ik bedoelde.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 13:07

Ken je de boeken van Kinney? Geronimo? Misschien kan je aangeven of het meer of minder geïllustreerd is?
Ik ken ook een boek dat een 'vertelstrip' heet, over Odysseus. Of de Bommelboeken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 13:38

Ik vond dit plaatje over het boek, dat geeft wel een goede indruk.
Je ziet het is geen stripboek maar ook geen Loser of Bommelboek.

Afbeelding

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 14:06

De lay-out is anders - meer op een pagina bijvoorbeeld- maar verder doet het erg denken aan een prentenboek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 14:31

Meen je dat nou? Een prentenboek is hier niet mee te vergelijken vind ik.
In een prentenboek staan goed uitgewerkte prenten, kleine kunstwerkjes, kleine schilderijtjes.
Dat is dit zeker niet.
In een prentenboek ondersteunen de prenten het verhaal, vormen ze één geheel met het verhaal.
In dit boek zijn de tekeningen het verhaal zelf met toevoegende teksten.

Nee, het is echt geen prentenboek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 15:13

Dat ligt er aan welke criteria je gebruikt. (Bij een prentenboek zijn overigens verschillende vormen mogelijk)
Die van het konijntje vind ik heel makkelijk om te vormen tot een prentenboek. Dat worden dan twee of drie pagina's, en er hoeft maar heel weinig veranderd te worden. Een achtergrond, de tekeningetjes verspreid over de pagina, en de tekst erbij. Klaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 16:29

O dear, ik snap je geloof ik niet.
Volgens mij versta jij iets anders onder prentenboek dan ik.
Voor mij is een prentenboek juist zoiets als Paultje het konijntje (daar heb je het toch over?)
Dit boek De dierendiefstal van Martin Klein is meer richting een stripverhaal dan een prentenboek. Hierin staan
tekeningetjes die het verhaal vormen, dat doet een prentenboek niet.
Je zou De dierendiefstal om kunnen vormen tot een prentenboek maar dan is het hele effect wat het nu heeft
compleet weg.

Dit is voor mij een prentenboek http://www.hetsprekendboek.nl/BookHtml5 ... 5056c00008 (klik op de afbeeldingen)

En dit een stripboek http://www.pbholland.com/nieuws.php?id=nws_1_20060930

In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.
In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 19:05

'In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.
In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.'

Voor mij betekent dit hetzelfde, al is het anders gesteld.
Bij de twee voorbeelden die je noemt, kun je het verhaal volgen zonder de tekst te kunnen lezen. Niet de finesses misschien, maar toch..
Natuurlijk zie ik wel verschil tussen een prentenboek en een stripboek, maar dat is mijn ogen alleen de aanpassing die gedaan is vanwege de doelgroep. Bij alle twee is er een wisselwerking tussen afbeelding en tekst, waarbij een prentenboek meer gericht is op kinderen die nog niet kunnen lezen - tekst is vaak minimaal - terwijl een strip gelezen kan worden.
Daar zit 'm het verschil voor mij.
Het is niet zo strikt, er zijn vele tussenvormen mogelijk, daarom praten wij nu lang elkaar heen ben ik bang..

Misschien is dit een tussenvorm, gezien de doelgroep.
Ik geef voor kinderen die zelf kunnen lezen de voorkeur aan een verhaal in tekst, met een hele hoop illustraties, die hetzelfde vertellen als de tekst.

Ik kwam zojuist dit tegen: ken je dat?

http://prentenboek.yurls.net/nl/page

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 19:57

Kun je iets genuanceerder reageren? (minder gehaast misschien?)
Bijvoorbeeld als je verwijst naar iets kun je dan de namen noemen? Ik weet steeds niet wat je bedoelt.
'Het konijntjesboek' kan bijvoorbeeld het prentenboek over Paultje zijn maar ook het boek Mevrouw Wit konijn.
De 'twee voorbeelden die je noemt' kunnen de linken zijn die ik geef óf de boeken Paultje en De dierendiefstal zijn.
Ik vind het nu zo moeilijk om te volgen waar je naar verwijst.

'In een stripboek volg je de personages of gebeurtenissen op de voet, de tekeningen vormen het verhaal.
In een prentenboek begeleiden de tekeningen het verhaal, de plaatjes zijn vaak ook minder actievol getekend.'

Voor mij betekent dit hetzelfde, al is het anders gesteld.


Misschien moet ik duidelijker zijn.

De acties in het stripboek worden door middel van de tekeningen weergegeven, vaak wordt alleen in de ballonnetjes weergegeven wat het personage zegt of denkt. Je ziet verder op de tekeningen wat er gebeurt.

In een prentenboek wordt in de tekst vertelt wat er gebeurt, en zijn de plaatjes statisch, die vertellen het verhaal niet, zoals in een stripboek wel gebeurt.

Ik kan het verschil niet duidelijker aangeven. Persoonlijk vind ik een stripboek iets heel anders dan een prentenboek. Ik geloof ook niet zo dat het met de doelgroep te maken heeft. Het boek Ondine van Benjamin Lacombe (http://www.leestafel.info/benjamin-lacombe ) is ook een prentenboeken maar wel voor 13-15 jaar en zo zijn er meerdere prentenboeken voor oudere kinderen.

Het is in mijn ogen gewoon een vorm waarvoor gekozen wordt.
Dit boek (De dierendiefstal) wordt met veel plaatjes gebracht omdat ze kinderen willen bereiken die niet graag lezen, in de hoop dat die kinderen zo makkelijker bereikbaar zijn, maar dat is nog maar de vraag natuurlijk juist omdat het niet echt een stripboek is. Het is een tussenvorm tussen een tekstboek en stripboek, in dit geval met veel tekeningen. Naar mijn idee had het vorige boek meer tekst, maar weet het niet zeker meer.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 20:54

Ik kom er ook niet meer uit. Ik heb al verschillende keren geprobeerd het uit te leggen, maar het lukt niet.

Je kan het verhaal van de 'dierendiefstal' los lezen: dit wijst noch op een strip, noch op een prentenboek; alleen de plaatjes daarentegen: die vertellen veel, maar niet alles, dus zonder tekst kan niet: dit wijst op een stripboek, maar vaak is het bij een prentenboek ook zo.

Als ik de afbeeldingen van de 'dierendiefstal' bekijk, die van het konijntje, dan vind ik dat het met een eenvoudige aanpassing om te zetten is in een prentenboek. Aanpassen tot het een strip is, wordt een stuk lastiger. Mijn conclusie: eerder een prentenboek dan een stripboek.
Maar dat is misschien te kort door de bocht.

Misschien is het toch 'gewoon' een verhaal met plaatjes, maar dan erg veel. (en dan denk ik weer aan een prentenboek...)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 21:08

ooo haha nu snap ik het! Je bedoelt de afbeeldingen van het konijntje dat hier op het plaatje op het forum staat!

Dat begreep ik steeds niet, ik dacht maar dat je het over de boek Paultje en mamadag of zoiets had, waarover je een
recensie had geschreven! Of over het boek Mevrouw Wit konijn.
Ik zag ook niet dat het een konijntje was op de bovenste drie rechterplaatjes. Het boek De dierendiefstal gaat verder
helemaal niet over konijnen daarom begreep ik het aldoor niet.

Ja als je puur naar het bovenste plaatjes kijkt met dat konijntje op de afbeelding hier op het forum is dat inderdaad
makkelijk om te zetten in een prentenboek.
Ik denk eigenlijk dat je het hele boek (dierendiefstal) voor je moet hebben. Dit zijn enkele fragmenten uit het boek,
uit hun context gehaald, maar als je het hele boek kent dan bezie je de plaatjes/afbeeldingen denkelijk ook anders.


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2014, 10:57

Daarom blijft het lastig te reageren als je het boek zelf niet ziet..

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2014, 19:42

De eerste keer dat ik het zag dacht ik het, en de tweede keer bevestigt het. Ik vind dit drie keer niks. Ik maak maar geen verslag.
Ik kwam tot de ontdekking dat je het verhaaltje kunt lezen los van de plaatjes, los van de strips. Ok, het is dan een mager verhaal, maar het is een verhaal met kop en staart.
De plaatjes zijn deels in stripvorm, getekende situaties met tekst in wolkjes, deels in prentenboekvorm. Bij het laatste is de pagina getekend en vertelt de tekst daarover. Bijvoorbeeld als Karel de schildpad een ballon aan zijn schild bindt en over de muur vliegt. Het meisje is op zoek naar Karel de schildpad.
Deze vormen staan willekeurig door elkaar, en ik vind dat erg rommelig. Kinderachtig ook, maar ja, zoals ik zeg:
ik ben de doelgroep niet!

Het is een makkelijk boek voor kinderen die niet dol zijn op lezen, omdat er weinig tekst is. Maar of het ook geschikt is voor kinderen die speciale leesproblemen hebben, dat weet ik nog zo net niet. Het is rommelig zei ik al, en de letters hadden wel wat groter mogen zijn.
Maar er zullen zeker kinderen zijn die een striproman als dit leuk vinden. Kinderen die niet graag of moeilijk lezen en steun hebben aan de plaatjes, hoewel die plaatjes niet altijd de tekst ondersteunen, maar een verhaal ernaast vormen. Wel een dat er verband mee houdt. Als de zwerver de kinderen uitnodigt in zijn kamer, is er sprake van een compleet stripverhaaltje.

Ik ga op de basisschool eens kijken of dit boek een succes wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2015, 17:53

marjo schreef:Ik ga op de basisschool eens kijken of dit boek een succes wordt.

Heb je er een beetje kijk op gekregen of het aanslaat op de basisschool?
Wie weet vinden ze het 3 x niets.

Dettie
die aan het nakijken is of de linken verwijzen naar het archief, dat ben ik nog wel eens vergeten te doen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2015, 18:23

Het is uitgeleend, maar de mond-tot-mond reclame heeft niet gewerkt. Het slaat niet echt aan dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martin Klein & Amber Fuchs - De dierendiefstal 8+

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2015, 20:40

Nou ja, dan houdt het op natuurlijk. Ik had geen idee of het zou aanslaan, daarvoor ken ik de doelgroep te slecht.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten