Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2013, 01:44

Gelukkig 2013!

Een nieuw jaar, een nieuw begin, goede voornemens, plannen etc.
Weer een mooi nieuw idee van berdine!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2013, 12:20

En dat citaat!! Leuk en treffend!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2013, 12:23

Marjo schreef:En dat citaat!! Leuk en treffend!


ja het is veranderd plagiaat want het was eigenlijk dit

En dat 1976 dus mag brengen wat we eind 1974 van 1975 verwachtten
omdat 1973 dat dus niet had gebracht.
(Koot & Bie, Het groot bescheurboek, blz. 38, 1976)

Dat heb ik dus aangepast aan 2013 etc.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2013, 12:27

Welke jaartallen je ook invult, dat klopt altijd toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2013, 12:31

Ja precies, dit jaar heb ik me voorgenomen maar eens geen goede voornemens te hebben :D
(op de leesuitdaging na)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2013, 12:36

Ik wilde dat ook zeggen: geen voornemens, maar toen bedacht ik me dat ik toch weer voor die uitdaging gegaan ben. Maar buiten dat: ach, wat maakt het uit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2013, 10:10

Gelukkig nieuwjaar
Eveline Doelman


Een zeer toegankelijk onderzoek naar de rituelen rond de jaarwisseling.


Bij de jaarwisseling staat de uitwisseling van wensen en geschenken in het teken van hoop op een goede toekomst. In de zakelijke sfeer zijn de geschenken vaak vormen van liefdadigheid of een beloning voor bewezen diensten of goede resultaten.

Het ritueel zelf en de ideeën erachter verandert voortdurend. In 'Gelukkig nieuwjaar' worden deze veranderingen in hun maatschappelijke context bekeken en wordt de geschiedenis van het nieuwjaarsgeschenk beschreven. Eveline Doelman onderzoekt waarom de traditionele eindejaarsbeloning van werknemers na de Tweede wereldoorlog steeds meer in de richting van Kerstmis verschoof en waarom de nieuwjaarskaart tegenwoordig al rond Sinterklaas in de bus kan vallen. Ook de ontwikkeling van de nieuwjaarsreceptie, die tegenwoordig juist nog tot ver in het nieuwe jaar wordt gehouden en die steeds meer de nieuwjaarsbezoeken aan huis vervangt, komt aan bod.


Recensie
Nieuwjaarsuitgave van het Meertens Instituut. Elk jaar schrijft een van de medewerkers hiervoor een boekje met informatie over haar/zijn eigen onderzoeksgebied. Nu dus nieuwjaarsgebruiken. Het was een oud gebruik dat personeelsleden op nieuwjaarsdag de werkgever thuis hun wensen overbrachten en wat geld in de hand gedrukt kregen. Enerzijds leidt de weg daarvandaan naar de schriftelijke nieuwjaarswensen, anderzijds naar de kerstpakketten en nieuwjaarsrecepties. Ook is er een hoofdstuk met afwijkende opmaak van de bladspiegel over de nieuwjaarsgebruiken op het Meertens Instituut zelf. Veel illustraties en originele wenskaarten uit oude tijden maken het boek ook tot een aardig kijkboek. De vormgeving is fraai. Al met al een heel aardig boek, dat de lezer nieuwsgierig kan maken naar geschenken uit voorgaande jaren.
Wim Kleisen


ISBN 9789089642547 paperback 64 pagina's Aup Popular Science december 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2013, 10:10

Citaat van de dag

En dat 2013 dus mag brengen wat we eind 2011 van 2012 verwachtten omdat 2010 dat dus niet had gebracht.

Naar van Kooten en De Bie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor WilV » 02 Jan 2013, 23:47

Leuk thema. En erg leuk citaat van van Kooten en de Bie.
Ik mis ze meteen weer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2013, 10:10

Met de beste wensen voor het Nieuwe Jaar
Jos A.L. Meyere

Geïllustreerd overzicht van de nieuwjaarsprenten die in vroeger eeuwen in Utrecht gemaakt werden voor lieden uit verschillende beroepsgroepen die deze aan de burgers aanboden.


ISBN 9789026305436 paperback 63 pagina's Anbo 1981

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2013, 10:11

Citaat van de dag

Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen je in staat bent daadwerkelijk te realiseren.

Johann Wolfgang von Goethe

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor berdine » 04 Jan 2013, 13:58

Haha, de recensent van Biblion heeft duidelijk een ander boek in handen gehad, dan het exemplaar dat vandaag op de voorpagina staat afgebeeld! :shock:
Ik vond het overigens een heel mooi boek!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2013, 14:01

Ik begrijp niet wat je bedoelt Berdine???

Zijn boeken zijn prachtig!
http://www.leestafel.info/leo-pleysier
Laatst gewijzigd door Marjo op 04 Jan 2013, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2013, 14:08

bedoel je dit berdine?
Intrigerend omslag met literaire uitstraling.
De omslag is afschuwelijk vind ik. Dat knallende roze... vreselijk.

Afbeelding Deze die op leestafel staat is veel mooier.
De biblionrecensent had vast dit boek in handen! maar ja, wie weet vind hij/zij dat roze inderdaad intrigerend.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor berdine » 04 Jan 2013, 14:15

Marjo schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt Joanazinha???

Zijn boeken zijn prachtig!
http://www.leestafel.info/leo-pleysier

Gut, ik blijf maar met Joanazinha aangesproken worden (maar dat is alweer onduidelijk, want de vorige keer was in een ander topic :lol: ) Het ging over laatste zin, Marjo.

Dettie, ik bedoel niets, alleen dat de cover die er nu staat, niet bepaald intrigerend is of literaire uitstraling heeft. Waarschijnlijk heeft hij inderdaad die, die je nu plaatst bedoeld.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2013, 14:48

Sorry, ik heb het al veranderd...
Maar ik begrijp het nu dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2013, 11:19

Volgend jaar in Berchem
Leo Pleysier


Een Vlaamse familie is op nieuwsjaarsdag bijeen. Na het eten zijn eerst de kinderen aan bod gekomen. Ze hebben brieven met wensen voorgelezen en cadeautjes uitgepakt. Nu is het de beurt aan de volwassenen. Er wordt verteld, er wordt gekaart en de figuur van de overleden vader wordt uitgebreid gememoreerd. Een 'buitengewone' om niet te zeggen 'buitensporige' vader. De meningen over hem zijn verdeeld en de gevoelens gemengd. De verteller van deze geschiedenis luistert naar de stemmen van de familie. Zijn eigen stem is hij kwijt. Volgend jaar in Berchem werd genomineerd voor de Gouden Uil.

NBD|Biblion recensie
De Vlaamse schrijver Leo Pleysier (1945) brak in Nederland door toen zijn roman 'Wit is altijd schoon' (1989) werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. De roman 'De Gele Rivier is bevrozen' (1993) werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. In 'Volgend jaar in Berchem' volgt Pleysier een zelfde procedé als in eerdere romans. Een op de achtergrond aanwezige verteller registreert de stemmen die hij hoort, in deze roman tijdens een familiereünie op nieuwjaarsdag. Nadat de kinderen hun nieuwjaarsbrief hebben voorgelezen, hun cadeautjes hebben uitgepakt en aan het spelen zijn gezet, volgt een gesprek tussen de nonkels en de tantes, waarin de gestalte oprijst van de overleden pater familias. De prachtig Vlaams gestileerde stemmen verwoorden in een nostalgisch omzien gevoelens van bewondering, pijn en weerzin bij de duistere verzetsheld en roekeloze veesmokkelaar die hun vader was. In het herdenken van een gedeeld verleden vinden de kinderen een geborgenheid die hun vader niet kon geven. Vlaamse literatuur op zijn best! Intrigerend omslag met literaire uitstraling. Duidelijke druk.
(Biblion recensie, L. Torn)


ISBN 9789023400479 Paperback 120 pagina's De Bezige Bij oktober 2001

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2013, 11:19

Citaat van de dag

Is uw spiegel ook zo mooi niet meer dan 25 jaar geleden?

Kadé Bruin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2013, 10:25

Ik ga ervoor
Hoe je goede voornemens in daden omzet
Esther Esselbrugge


"Ik ga gezonder leven."
"Ik ga een andere baan zoeken."
"Ik ga assertiever worden."


Vaak weet u heel goed wat u nodig heeft om lekkerder in uw vel te zitten. U zou graag willen veranderen, maar op de een of andere manier lukt het u maar niet om uw goede voornemens om te zetten in daden. Omdat u niet weet waar u moet beginnen, omdat u de veranderingen die het met zich meebrengt te spannend vindt, of om een van de andere (talloze) redenen en oorzaken die u weghouden bij uw doel.

Esther Esselbrugge heeft als enneagramcoach al veel mensen begeleid bij het veranderen en verbeteren van hun gedrag. Zij ontwikkelde het negen stappen programma uit 'Ik ga ervoor' op basis van de ervaring met haar cliënten en het enneagram.
Uw rol en houding staan centraal in die negen stappen en met behulp van verschillende oefeningen en tests wordt u dan ook met die aspecten van uzelf geconfronteerd. De zelfkennis die u daardoor opdoet, heeft u hard nodig om oude en vastgeroeste patronen te doorbreken. 'Ik ga ervoor' helpt u over uw uitstelgedrag heen te stappen en de hindernissen die u onderweg tegenkomt, te tackelen.

Recensie
Veel van dit soort 'how to do'-boekjes leveren de lezer weinig op en de schrijver des te meer. In het geval van 'Ik ga ervoor' wordt de lezer echter aangenaam verrast. Het boekje is zeker lekker leesbaar en niet te moeilijk, zoals past in een negen-stappenprogramma. Maar de schrijfster is bovendien in staat gebleken allerlei theorieen te vertalen in praktisch bruikbare activiteiten en oefeningen. Een aantal daarvan is ook wetenschappelijk bewezen (zoals dat het stellen van meetbare en acceptabele doelen mensen motiveert). De negen stappen van Esselbrugge zouden mensen wel eens aardig op weg kunnen helpen nu eens echt te doen, wat er al die tijd niet van kwam. Het is hooguit jammer dat verwijzingen naar de wetenschappelijke onderbouwing ontbreken.
Drs. E.A. van Kemenade


ISBN 9789058776549 Paperback 143 pagina's Forte uitgevers B.V. oktober 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2013, 10:26

Citaat van de dag

Begon de dag met tien goede voornemens

Ze zijn nu al op

Loesje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2013, 10:14

Het stoppen met Foppen Boek
Vivienne van Eijkelenborg


Stoppen met de vertrouwde fopspeen is best moeilijk. Difrax doet zijn uiterste best om verantwoorde fopspenen op de markt te brengen maar denkt met dit boek ook mee over het afleren van het gebruik van fopspenen. Het 15 dagen stappenplan is zorgvuldig opgebouwd en biedt voor elke dag een verhaaltje en een opdracht of spelletje. Ondertussen geeft Soe Soe de fopspenenfee nog tips voor ouders en wordt het programma duidelijk toegelicht.

Recensie
Prentvertelling met een stappenplan om te stoppen met de vertrouwde fopspeen. Het bestaat uit 15 stappen voor 15 dagen met voor elke dag een verhaaltje en een (sticker)opdracht of spelletje. Het geheel is eenvoudig en doeltreffend verwoord en verbeeld en zal kinderen zeker aanspreken.
Of ze na 15 dagen inderdaad bereid zijn hun speen op te geven, valt nog te bezien. Maar dat zij hun speen kunnen opsturen en dan de echte troostmuis per post ontvangen die zij kennen uit het boek, is absoluut een originele en aantrekkelijke verrassing.
Voor twijfelende ouders zijn er de tips van Soesoe, de fopspenenfee.
Het boek bevat een losse kalenderplaat waarop het kind elke dag een sticker mag plakken, verder een vel met beloningsstickers en een vel met spelletjesstickers die als opdracht in de illustraties kunnen worden geplakt.
De auteur is eigenaresse van Difrax, leverancier van ondermeer fopspenen. Zij speelt ook de fee Soesoe op de foto's in het boek. Inge Nouws is kunstenares en illustreerde meer kinderboeken. In dezelfde opzet verschenen boeken over voeding en zindelijk worden.
Vanaf ca. 3 t/m 6 jaar.
Drs. Sasja E.A. Nicolaï (NBD|Biblion recensie)


ISBN 9789087150105, 72 pagina's SU De Ronde Tafel, juli 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2013, 10:15

Citaat van de dag

We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, maar we worden oud omdat we stoppen met spelen.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2013, 09:59

Elke dag een glimlach
John Kralik


Iedereen heeft ze wel eens, van die dagen of weken dat niets gaat zoals je zou willen. Je band lek, het regent pijpenstelen, en dan valt ook nog eens de hele inhoud van je tas in een plas. John Kralik had drie jaar geleden ook zo'n periode, maar dan in het kwadraat: gescheiden van zijn vrouw, vervreemd van zijn kinderen, uit zijn huis gezet, zijn bedrijf bijna failliet John was aan het eind van zijn Latijn. Tijdens een lange wandeling in de bergen bedacht hij het ultieme goede voornemen voor het nieuwe jaar: hij zou een jaar lang elke dag met de hand een bedankbriefje schrijven aan familie, geliefden en vrienden, maar ook aan collega's, uit het oog verloren kennissen en zelfs aan concurrenten. Gaandeweg realiseert John zich dat hij steeds meer waardering krijgt voor de kleine gebaren die iedereen in de hectiek van ons dagelijkse leven ter kennisgeving aanneemt. Elke dag een glimlach is een prachtig, ontroerend en inspirerend boek dat je hoe dan ook even laat nadenken over wie in jouw leven nu belangrijk voor je is - of is geweest.

Recensie
In 24 hoofdstukken leert de lezer hoe door middel van het schrijven van bedankbriefjes, het leven van de auteur een heel andere wending kreeg. John Kralik was jarenlang advocaat; na zijn besluit om bedankbriefjes te gaan sturen werd hij benoemd tot rechter bij het Hooggerechtshof van Los Angeles. De lezer leert stil te staan bij de vraag wie in zijn of haar leven belangrijk is en hoe je een nieuwe wending aan je leven kunt geven door bedankbriefjes te sturen. In de bijlage leert de lezer hoe hij/zij een bedankbriefje moet schrijven. Het boek is eenvoudig geschreven, waardoor het gemakkelijk leest en toegankelijk is voor ieder publiek. Als start kan de lezer de theorie in praktijk omzetten door de twee bijgevoegde bedankkaarten te versturen.
T.C.L. Sals


ISBN 9789022558683, Paperback 221 pagina's Boekerij mei 2011
Vertaald door Jeannet Dekker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2013, 09:59

Citaat van de dag

Een glimlach is een facelift die binnen ieders bereik ligt.

Selis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2013 Een nieuw jaar, een nieuw begin

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2013, 09:50

Laat het morgen mooi weer zijn
Abdelkader Benali



Als iemand beseft dat schepen achter je verbranden de gebeurtenissen uit het verleden niet ongedaan maakt, is het Malik Ben. Hij is een heelkundige, een authenticiteitsheler, die in zijn praktijk probeert vastgelopen carrièremakers hun ziel terug te geven. Maar waarom besluit hij op de dag dat hij honderdveertig kilo weegt zijn naam uit de Gouden Gids te laten verwijderen en zijn praktijk te sluiten? Het voornemen brengt een spoor van herinneringen in hem boven.
Hij denkt terug, aan zijn ouders, vluchtelingen uit een onbarmhartig Noord-Afrikaans land. Zijn vader omarmde het nieuwe vaderland en werd rijk in de ijzerhandel. Hij stuurde zijn zoon als twintigjarige op reis met een cruiseschip, waar Malik de minnaar werd van een mooie bejaarde Spaanse weduwe die hem haar levensverhaal vertelde. Ook zij en haar man waren ooit vluchtelingen (Spaanse Burgeroorlog), ook haar man werd rijk (met koekoeksklokken) in hun nieuwe vaderland Zwitserland.
Complexe, mooie roman, strakker gecomponeerd en meer ingehouden geschreven dan Benali's eerdere romans, over ballingschap en identiteit, literatuur, schrijverschap en volwassen worden.


ISBN 9789029564861 Paperback 239 pagina's Arbeiderspers midprice maart 2007


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten