thema maart 2010 - Schrijvers (voorkomend in boeken)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

thema maart 2010 - Schrijvers (voorkomend in boeken)

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2010, 10:50

Weer eens wat anders, geen boeken/biografieën over schrijvers zelf maar het thema is schrijvers voorkomend in boeken.

Hopelijk wordt het een mooie maand



Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2010, 10:58

Dit lijkt me dus heel wat moeilijker!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Mar 2010, 13:04

Ja?
Ik heb er eigenlijk geen idee van. Mijn eerste gedachte was dat het makkelijker was dan vorige maand, maar ja...ik heb eigenlijk geen idee.

Wel een leuk thema in deze boekenweek-maand.


Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2010, 13:16

Ja ik zat ook te denken aan de boekenweek-maand en wat je daar nu mee kon doen en ineens dacht ik aan schrijvers in boeken, ipv over schrijvers. Ben zelf ook altijd benieuwd wat voor boeken het thema brengt.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2010, 11:30

Tante Julia en meneer de schrijver
Mario Vargas Llosa



Tante Julia en meneer de schrijver is een hilarische roman, waarin waarheid en fictie door elkaar lopen. Mario, een jonge schrijver met literaire aspiraties, werkt bij de nieuwsdienst van een radiostation. Hij wordt verliefd op zijn aangetrouwde tante Julia en krijgt een affaire met haar.
Bij een ander radiostation werkt Pedro Camacho, als schrijver van hoorspelen – de soapseries van de jaren vijftig. Dagelijks schrijft hij scripts voor een zestal hoorspelen, vol liefde, bedrog, moord, overspel en perversiteiten. Zijn op sensatiezucht beluste melodrama's houden vele luisteraars dagelijks aan de radio gekluisterd. Ondertussen groeit de verliefdheid van Mario op zijn tante Julia uit tot een waar melodrama, zoals Pedro Camacho dat nauwelijks had kunnen verzinnen.

NBD|Biblion recensie
Op het eerste plan van deze roman staan de verhouding van een jonge schrijver/journalist met een wat oudere vrouw en de verwikkelingen die daarvan het gevolg zijn. Het burleske verhaal speelt zich af in de Peruaanse radiowereld in de tijd vlak voor de opkomst van de tv, toen hoorspelen nog een geliefkoosd genre waren. Door deze geschiedenis heen is een aantal vertellingen geweven die zich bijna als afzonderlijke korte verhalen laten lezen. Het boek is onmiskenbaar autobiografisch: de succesvolle schrijver van midden veertig kijkt met ironie en een zekere distantie terug op zijn jonge jaren in Lima. Het is een werk dat zich gemakkelijk laat lezen en dat rijk is aan informatie over allerlei alledaagse aspecten van het Peruaanse leven. Van Vargas Llosa verschenen eerder vele publikaties in het Nederlands. De vertaling was in goede handen. Kleine druk.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789029080019 paperback 419 pagina's | J.M. Meulenhoff | midprice editie | juli 2007
Vertaald door Marjolein Sabarte Belacortu

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2010, 11:30

Citaat van de dag


Een schrijver leeft niet en beleeft niets, hij heeft altijd een boek in voorbereiding.

Jeroen Brouwers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2010, 11:04

De schrijver, de dromer en de jager
Leif Enger



Schrijver Monte Becket is overdonderd door het succes van zijn romandebuut.
Hij wil snel met een opvolger komen, maar de volgende vier jaar lopen al zijn volgende pogingen een roman te schrijven op niets uit. Als de gedesillusioneerde schrijver in Minnesota na het zoveelste mislukte manuscript overweegt weer zijn oude baan op het postkantoor te nemen, loopt hij in '9'5 treinrover Glendon Hale tegen het lijf. Deze bandiet is al jaren op de vlucht voor de autoriteiten, maar hij is nu uit op een verzoening en hereniging met zijn vrouw Blue die hij meer dan twintig jaar geleden in de steek heeft gelaten. Becket raakt gebiologeerd door Hales verhaal en besluit zijn eigen gezin achter te laten met hem mee te gaan op zijn reis in de richting van California.
Ze worden daarbij achtervolgd door een ex-Pinkertonman en premiejager, Charles Siringo, die al jaren op Hale aast. Dit leidt tot een serie bizarre gebeurtenissen en Becket raakt steeds meer betrokken bij Hale, wiens leven hij optekent.


Een mooi geschreven, spannend en bij tijden ontroerend verhaal, dat met zijn mix van romantiek en rauwe werkelijkheid vaak herinnert aan de beroemde verhalen van the Old West.
Het is echter ook het verhaal over een gewone man en zijn vastbeslotenheid, die alles riskeert om maar te kunnen begrijpen wat het leven de moeite waard maakt en daarbij een onwaarschijnlijk droom achternagaat in de hoop dat die hem weer naar huis terug brengt.


ISBN 9789052900230 Paperback 320 pagina's | Merweboek | oktober 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2010, 11:05

Citaat van de dag

"De eerste plicht van een onbekend schrijver is interessant te zijn.
Vervelend zijn mogen alleen reeds beroemde schrijvers."


Emile Borr

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mar 2010, 11:50

Het boek van vandaag lijkt me leuk (het sterkste meisje van de wereld)

Enige zelfspot is de schrijver in ieder geval niet vreemd gelet op de ondertitel.

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2010, 14:12

Ik ken tot nu toe geen enkel boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2010, 16:30

En dat vind je leuk of niet leuk?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2010, 17:17

Nou, zo lang ik niet iedere dag kriebels krijg van 'dat wil ik lezen', is het leuk! Herkenning is ook leuk, en te weten wat er allemaal bestaat...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2010, 09:51

Het sterkste meisje van de wereld
of de autobiografie van een mislukt schrijver
Alex Boogers



Pijnlijk eerlijk en vol zelfspot schrijft Alex Boogers over twee geestverwanten die de strijd voor een beter bestaan tot levenskunst hebben verheven.

In 2003 wordt Alex Boogers trainer van de vijftienjarige Soumia. Hij woont met vrouw en zoontje in een flat in Vlaardingen, zij met haar Marokkaanse familie in de Haagse Schilders-wijk. Hoe meer de jonge vechtster erin slaagt haar omgeving te ontstijgen, met de wereldtitel als kroon op haar werk, des te gedesillusioneerder bevindt de schrijver zich achter zijn schrijftafel. Als Alex Boogers na drie jaar wordt losgerukt van zijn manuscript om als trainer mee te vliegen naar het verhitte Bangkok - waar de rijzende ster Soumia de rol van 'bad girl' zal spelen in een martial-artsfilm - wordt het tijd voor de schrijver om zijn eigen toekomst te herzien.

ISBN 9789057593987 Paperback 277 pagina's Uitgeverij Podium | september 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2010, 09:51

Citaat van de dag

"Als een boek begint te leven moet de schrijver zwijgen."


Friedrich Nietzsche

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2010, 09:58

Schrijvers!
Jessica Durlacher



De schrijfster Tirza Danz, die succesvol debuteerde met de roman 'De vader', en getrouwd is met de beroemde schrijver Marvin, verhaalt in de ik-stijl over haar 'getob en gesomber' omdat haar volgende boek niet van de grond komt. Tijdens een etentje ontmoet zij de jonge, door de kritiek bejubelde Duitse schrijver Axel Andel. Hij schreef een boek met dezelfde titel als haar boek. Bij thuiskomst vindt Tirza per mail een interviewverzoek. Afzender: Ada Hammerstein, gelijknamig hoofdpersoon uit Tirza's roman! Een reeks mails van dezelfde Ada volgt, waarin de meeste vreemde verhalen het uitstel van het interview moeten verklaren. Wanneer Tirza wordt bedreigd door een jongen in haar schrijfklas en Ada Hammerstein in het kraambed sterft, wordt Tirza's verbeelding zodanig geprikkeld dat het schrijven ineens weer lijkt te lukken. Ze neemt de gebeurtenissen als uitgangspunt voor een nieuw verhaal. Een verbluffende ontdekking geeft het verhaal een bizarre wending.


ISBN 9789023419266 Hardcover 96 pagina's | De Bezige Bij | februari 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2010, 09:58

Citaat van de dag

"Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben.

Harry Mulisch

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2010, 11:52

Ja ja Harry! Daar mankeert niets aan vind ik. Fantasie zat.

Het boek van vandaag spreekt erg aan! Het zal wel liggen aan de 'christelijke hoek', maar ook van haar heb ik nog nooit gehoord.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2010, 12:16

Is het een christelijk boek dan? Dat is mij niet opgevallen in de beschrijving.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2010, 15:38

Stond in de info over de schrijfster.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2010, 11:13

Geheim van de schrijver
Eveline Bergwerf



Normandië, 1066. Josephine is de eigenwijze dochter van Bertrand, de smid van hertog Willem.
Als ze hoort dat ze binnen een week zal moeten trouwen met de arrogante heer Henri, neemt ze een gevaarlijk besluit. Ze verkleedt zich als jongen en vlucht weg uit het kasteel.
In diezelfde tijd is Willem van Normandië bezig een groot leger van soldaten en ruiters te verzamelen voor de verovering van Engeland.
Josephine krijgt werk als schrijver van een jonge, invloedrijke edelman: Roux. Hij is een van de aanvoerders in het leger van hertog Willem. Samen met de soldaten maakt Josephine de overtocht naar Engeland. Tot haar ontsteltenis gaat ook haar vader mee. Zal hij haar als zijn dochter herkennen? Of zal het Josephine lukken haar geheim te bewaren...?
Vanaf ± 12 jaar.

ISBN 9789033118173 Hardcover 214 pagina's | uitgeverij Den Hertog |2004
zie ook http://www.evelinebergwerf.nl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2010, 11:13

Citaat van de dag

"Het geheim van creativiteit is weten hoe je bronnen te verbergen."

Albert Einstein

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2010, 10:51

Vandaag in de boekwinkel
Harry Pallemans



Elke schrijver brengt zo zijn problemen met zich mee, maar Onno Drenteling heeft wel het grootste probleem van allemaal: hij schrijft boeken die niemand wil lezen. En, zoals zijn uitgever Wout Drukker het stelt: 'Als die boeken desondanks worden uitgegeven, is er iemand die daarvoor betaalt.
Die iemand ben ik, in dit geval Hoogste tijd, dus, om de koppen bij elkaar te steken op uitgeverij Dwarsboom.


ISBN 9789061876397 Paperback 108 pagina's | uitgeverij C.J. Aarts |1994

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2010, 10:51

Citaat van de dag

"Ik heb tot nog toe achttien keer een boek geschreven, maar ik heb veel vaker géén boek geschreven. Het is een rotgevoel om als je een schrijver bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen boek te schrijven."


Herman Brusselmans

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2010, 12:15

Volmaakte schrijvers schrijven niet
Rudolf Geel



Het literaire scheppingsproces is altijd omgeven geweest door een zekere mate van geheimzinnigheid. Het feit dat schrijvers met behulp van hun 'fantasie' verhalen en zelfs hele romans bedenken en op papier weten te zetten, is voor velen opzienbarend. De kennelijk hoge moeilijkheidsgraad van het schrijven heeft in ieder geval bijgedragen aan de extreme achting waarop het métier van schrijven in sommige kringen kan rekenen.

In Volmaakte schrijvers schrijven niet belicht Rudolf Geel een aantal aspecten van het schrijven, aan de hand van enkele theoretische inzichten over het schrijfproces. Het gaat daarbij niet alleen om romans, maar ook om bijvoorbeeld toespraken en brieven.

Volmaakte schrijvers schrijven niet laat zich lezen als een reeks persoonlijke en eigenzinnige essays over de totstandkoming van literaire en andere teksten. Het kan daarnaast ook uitstekend gebruikt worden in het literatuur en taal beheersings onderwijs, omdat het een kant van het schrijven belicht die op andere wijze zelden aan bod komt.



ISBN 9789053561911 Paperback 116 pagina's | Amsterdam University Press

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2010, 12:15

Citaat van de dag

Om bondig te schrijven, moet men over veel woorden beschikken.


O. Weiss


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten