Thema augustus 2008 debuten (kleine uitgeverijen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema augustus 2008 debuten (kleine uitgeverijen)

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2008, 09:11

Dat valt nog niet mee ontdek ik maar het lukt vast.

Het eerste boek lijkt me al wat.



Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Sep 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2008, 11:14

Alleen al om er achter te komen wie of wat dat zeewijf is. Er staat toch een man op de omslag. Is het een schip???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2008, 16:41

Ik heb geen idee Marjo, er staat een link bij naar de geschiedenis enz.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2008, 10:57

Het ongetemde zeewijf
C. Knispel - van ’t Hof

De late middeleeuwen is voor de lage landen een tijd van dijkdoorbraken, oorlogen, geloof en bijgeloof en de Zwarte Dood. Veel Hoekse ridders zijn uit hun kastelen verdreven en strijden fel om hun tanende macht te behouden. Graaf Willem VI heeft het er zwaar mee maar ook privé heeft hij het niet makkelijk want zijn enige dochtertje Jacoba, waar hij zielsveel van houdt, veegt dagelijks de vloer met hem aan. Tegen deze achtergrond speelt dit verhaal zich af.
Als in 1403 een zeewijf het Purmermeer binnenspoelt nemen de Edammers haar op in hun gemeenschap, wat uitstekend voor de economie blijkt te zijn. Buiten het stadje wordt de wonderlijke vangst ook bekend (men gelooft in die tijd nog volop dat er allerlei wonderlijke schepselen in de zeeën leven) en men komt nieuwsgierig kijken. Meerdere partijen azen op haar maar als de graaf zijn zinnen op het zeewijf zet, wordt de strijd pas echt grimmig. Er volgt een spannende strijd die over heel Holland verspreid uitgeknokt wordt en uiterst verrassend eindigt.
In deze historische en spannende roman zijn veel feiten, personen en situaties verwerkt die in deze periode van de Nederlandse geschiedenis een belangrijke rol hebben gespeeld.

Hardcover | 327 Pagina's | Artimare ISBN10: 908119111X | ISBN13: 9789081191111

Zie ook: www.hetongetemdezeewijf.nl

----

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2008, 10:59

Citaat van de dag 1 augustus 2008

'De zee', zo sprak mijn sterk doorgroefde buurman
'De zee, dat is een machtig fenomeen.. .'
Ik zag hoe hij, verzonken in gedachten
Zijn pijp uitklopte op zijn houten been

Drs. P.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2008, 11:07

Die link had ik al bekeken, maar werd niet wijzer. Behalve dat vermoeden dan.
Dus gewoon lezen, ben ik bang.
Ha, maar nu heb ik de uitgeversite even bezocht, en nu weet ik het wel!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2008, 11:13

He ja, ik wist het ook door die site... maar ik dacht ik zeg maar niets, in de hoop dat je nieuwsgierig genoeg werd om het te gaan lezen.
(alsof je niets te lezen hebt)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2008, 11:15

Nieuwsgierigheid is volgens mij een van de drijfveren die ik heb om veel te lezen..
En ik probeer anderen ook altijd nieuwsgierig te maken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2008, 07:39

19-48 De Vlinderman
Adriaan J. de Bruin


Een man wordt na een beroving in het ziekenhuis opgenomen. Om onbekende redenen blijft hij buiten bewustzijn. De politie staat voor een raadsel. Het ziekenhuis ook. Hebben de berover en de man iets met elkaar te maken? Hoe gaat de leerlingverpleegkundige om met de belangen van de patiënt en met die van het ziekenhuis? Een politieagent wordt geconfronteerd met een donkere periode uit zijn leven. Welke rol speelt de vlinder in het geheel? Hoewel de man buiten bewustzijn blijft, gaan zijn gedachten en herinneringen verder. Alleen is er niemand die het merkt. Totdat...

Paperback, aantal pagina’s: 178 ISBN 978-90-8834-144-1 verschijningsdatum 8 augustus 2007 Boekenscout

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2008, 07:39

Citaat van de dag 02-08-2008

"Wat de rups het einde noemt, noemt de rest van de wereld een vlinder."

Lao-Tse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2008, 07:35

Celeste
Adri van Beelen


Overspel: een verschijnsel van alle tijden. Maar wat als je eigen vrouw je voorstelt om overspel met haar te plegen? Voor deze keuze komt Adriaan Zegelwaard te staan, als zijn vrouw Philomeen hem dit psychologische spel voorlegt.

Heel lang twijfelt hij of de vrouw met wie hij vreemdgaat, en die zich Celeste noemt, wel zijn eigen vrouw is. Ook laat Philomeen (of is het nu toch Celeste?) haar ware bedoeling in het ongewisse. Na een plots overlijden blijkt wie Celeste écht was.

De intrige houdt ons vervolgens tot de laatste pagina in haar greep. In een ragfijn spel met het dubbelgangersmotief draait Adri van Beelen zowel de hoofdpersoon als de lezer voortdurend een rad voor ogen.

Paperback isbn 978-90-78711-XX-X pagina's 152 Uitgeverij De werken

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2008, 07:35

Citaat van de dag 3 augustus 2008

"Toen Eva haar beeltenis in het water zag, beschuldigde zij Adam van overspel."

Ambrose Bierce

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2008, 07:12

Rooskleurig
Roos Ament


Wat maakt een mens mee die:
haar ogen goed de kost geeft, niet bang is uitgevallen, een goed gevoel heeft voor andere mensen, ook de kleine dingetjes ziet, probeert te realiseren wat ze voor ogen heeft, èn die dat ook allemaal op een aantrekkelijke manier in woorden kan omzetten?
Van alles.
En omdat ze het op een heerlijk toegankelijke manier kan beschrijven, zijn haar lezers daar deelgenoot van. ‘Rooskleurig’ is een leuk, boeiend, emotioneel, gevarieerd boek vol verhalen. Niet alles wat Roos Ament beschrijft, is overigens leuk. Het is wel herkenbaar. En als je het uit hebt, ontdek je dat dat het goed was om dit boek gelezen te hebben.

Een stukje uit het boek:

Tweeling.
Ze zijn al 71 jaar samen. Wonen samen. In hun ouderlijk huis met hun zus. Werken samen. Al jarenlang op hetzelfde stukje grond. Tulpenbollen aan de rand van het duingebied. Ieder jaar dezelfde cyclus van omploegen, planten, afdekken, bloeien, plukken, uitsteken. Ze lopen naast elkaar door het landje, turend naar de grond, zwijgzaam, met een eindeloos geduld. De een draagt altijd een baret. Als groet een korte beweging van de hand. Een knikje. Als ik op een zomers dag pech heb met de fiets, sta ik voorovergebogen met m’n rug naar hun landje. Ik voel dat er gekeken wordt. Als ik me omdraai staan ze samen, in een identieke pose, leunend op hun schop, naar mijn achterwerk te kijken. "Genieten jullie nog een beetje van het uitzicht?" roep ik, en ik moet lachen. Zij niet. Heel even gaat er een hand de lucht in, als groet, dan draaien ze zich om en werken onverstoorbaar verder. Kort geleden werd één van de broers ziek, die met de baret. Asbest. Hij vermagerde zichtbaar, met de dag, en kwam nog maar weinig, al snel niet meer, naar het landje. Ik zag hem nog wel bij hun huis. Een korte groet. Het is heel snel gegaan. Gelukkig kon hij thuis blijven. Als ik de overgebleven broer zie condoleer ik hem. "Wat zal het vreemd zijn", zeg ik. Hij kijkt me aan, een beetje nors, zoals altijd, en vraagt: "tegen wie moet ik nou praten?"

paperback, aantal pagina's : 86 ISBN : 978-90-8834-159-5 verschijningsdatum : 13 oktober 2007 Uitgeverij Boekscout

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2008, 07:13

Citaat van de dag 5 augustus 2008

"Rijken hebben honderd rozen nodig voor een druppel parfum. Dat is luxe. Het ware geluk bestaat erin dorens te verzamelen en een roos te vinden."

Johan Daisne

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Aug 2008, 08:02

Mooi citaat van Kopland vandaag. Hoe krijg je het toch iedere keer gevonden.

Het boek lijkt me ook mooi, mooie omslag ook.

Lukt het een beetje met het vinden van de boeken?

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2008, 11:34

Ja die citaten... Vaak zoek ik een citaat bij een woord uit de beschrijving van het boek. Deze vond ik zelf ook wel erg toepasselijk (zei ze bescheiden) :D

Ik dacht een heleboel debuten te hebben gevonden maar toen ik op de naam ging googlelen bleek toch vaak dat ze daarvoor al boeken hadden geschreven. :(
Maar het gaat wel lukken denk ik, Marjo gaf ook al veel tips.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2008, 07:54

Gebleven
Betke Luijbregts


Sophie werkt als tekstschrijver. Haar jongere zakenpartner komt op een dag met een vreemde opdracht. Ze neemt de taak met tegenzin op zich. Zij moet het levensverhaal optekenen van een vrouw die voor een beeldhouwcursus naar Italië reisde, maar daar de rest van haar leven is gebleven. Aanvankelijk kan Sophie geen sympathie opbrengen voor de eigenzinnige Levinia die zij steeds in Italië bezoekt. Maar als de vrouwen elkaar leren kennen blijkt dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Ook voor Sophie komt er een dag dat ze voor eeuwig in het mooie Italië zou willen blijven, terwijl Levinia lijkt te gaan twijfelen aan haar rigoureuze besluit.
Gebleven is een verhaal over de liefde, over afscheid nemen, over weggaan en blijven tegelijk.

ISBN: 978-90-484-0071-3 verschijningsdatum: 28 april 2008 Paperback Aantal pagina's: 158 Uitg. Free Musketeers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2008, 07:55

Citaat van de dag 6 augustus 2008

"Weggaan kun je beschrijven als een soort van blijven. Niemand wacht want wat je bent er nog. Niemand neemt afscheid want je gaat niet weg."

Rutger Kopland

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2008, 11:11

Schimmen
het Roodkapje raadsel
Piet van den Boom


Vrijwel iedereen kent het sprookje van Roodkapje en de wolf, maar wie weet waar het verhaal eigenlijk over gaat? Het is onderdeel van onze vroegste herinneringen. Misschien verdiepen we ons daardoor niet of nauwelijks in de betekenis ervan. Niemand heeft ooit de moeite genomen die uit te leggen. Vreemd, eigenlijk. Waarom slepen we al meer dan een eeuw iets met ons mee waarvan we niet weten wat het is? Wat maakt het zo onmisbaar? Waar gaat dit verhaal nu helemaal over? Waarom worden we er zo door geboeid? Is het sprookje de ingang van een labyrint in ruimte en tijd? Hebben we te maken met een knap staaltje geschiedvervalsing? Of is het een verhaaltje over drie mensen met pech?

ISBN: 978 90 8666 053 7 Omvang: 80 pagina', s paperback, uitg. Boekenplan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2008, 11:12

Citaat van de dag 7 augustus 2008

"De mens is voor zijn medemens een wolf."

Plautus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2008, 07:29

Aucke Tietses
Jan R. Witteveen


Een familieverhaal dat begint in Friesland en waaraan een eind gemaakt is toen de geschiedenis belandde in Duravel in het Zuidwesten van Frankrijk. Het begon toen Nederland gebukt ging onder de Spaanse bezetting. Het eindigt in 2000, nadat ons land zich weer had kunnen ontplooien na de "heimkehr" van Hitlers horden.

In het jaar 1640 werd er tijdens een strenge winternacht, in een langhuis in het Oosten van Friesland, een jongetje geboren. Het kind werd korte tijd later in het geheim gedoopt door de dorpsonderwijzer bij gebrek aan een Roomse priester.In de bedstee waar de dikke gordijnen opzij geschoven waren, ontmoette zijn blik de blauwe ogen van een nog jonge vrouw. Haar gezicht zag vermoeid, maar ontspannen. Langzaam en duidelijk sprak zij de woorden: "Heer doop onzen zoon in de naam van den roomsen God en geef hem de naam: "AUCKE TIETSES".

Op hoge leeftijd overleed hij tevreden over zijn aardse tijd: Cornelis Josephs Witteveen, in de familie bekend als: Pake Knillis. Hij had het binnenhalen van het hooi nog meegemaakt, hij had nog gezien hoe de hoog beladen karren terug van het land, het erf op reden en hij was tevreden met de rijke oogst. In die gemoedstoestand vond hij het nu wel genoeg. Johanna hield zijn door het werk vereelte hand vast, zij voelde een licht krampje, toen slapte en zij wist dat ze nu een levenloos lichaamsdeel in haar hand hield, 23 september 1906. Hoe beleefde de familie Aucke Tietses de roemrijke en vaak roemruchte tijden van de bevrijdingsoorlogen? Of hadden ze niets meer te beleven omdat een ander lot hen had getroffen?

334 blz., geïllustreerd, ingenaaid, juni 2006. uitg. Boekenplan ISBN-13: 978-90-8666-002-5

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2008, 07:30

Citaat van de dag 8 augustus 2008

"Ik doop mijn pen niet in de inkt, maar in het leven."

Blaise Cendrars

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Aug 2008, 10:26

Dansend vuur
M. Reinders-Folkers


Engeland 1546 - Via Frankrijk en Schotland is Alexandra met haar stamgenoten in Engeland aangekomen. Hier worden echter al hun plannen door de war gegooid, want de koning van Engeland, Hendrik de Achtste, blijkt een heel andere mening te hebben over de paus dan de machthebbers in de landen waar ze vandaan komen. En de paus had juist, zonder het te weten, het reisgezelschap een mooie reden gegeven om vrij rond te kunnen trekken. Maar hier blijven de problemen niet bij. In één nacht wordt het vertrouwde leven van Alexandra ruw verwoest en samen met Manitas, goede vriend en stamgenoot, weet ze ternauwernood te ontkomen aan de vijandigheden van de plaatselijke bevolking. Eén man is hier verantwoordelijk voor, de graaf van Weshley, en Alexandra zoekt naar een manier om haar omgekomen familie te wreken. Hoe kan ze dat beter doen dan door zijn aanbod voor onderdak aan te nemen? Ze beseft echter niet dat ze in een wereld belandt waarin zelfs haar leven op het spel komt te staan

Paperback | 256 Pagina's | Boekenplan ISBN10: 9071794288 | ISBN13: 9789071794285

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Aug 2008, 10:27

Citaat van de dag 9 augustus 2008

"Mensen die hun vingers verbranden kunnen niet met vuur spelen."

Oscar Wilde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2008, 10:48

Mijn Peru
Dineke Veerman


Veerman's boek staat in het teken van avonturen en anekdotes, impressies en informatie, plezier en problemen. Kleurrijke verslagen bieden een schat aan informatie en wetenswaardigheden, die vaak niet in de reisgidsen staat, over dit prachtige Andesland. De schrijfster woonde bijna tien jaar in de oude Inca-hoofdstad Cusco en werkte als reisbegeleidster in met name Peru, maar ook de omringende landen. Daarnaast ging ze te voet op ontdekkingsreis in de bergen en organiseerde ze dezelfde tochten ook voor andere toeristen.
Via een bevriend Nederlands stel raakte ze betrokken bij een uniek en succesvol project om de mensen in de armste gebieden kansen te geven, vooral door verbetering van het onderwijs. Het boekje is uitermate geschikt als bron van informatie voor iedereen die het land wil bezoeken, kan dienen als basis voor het werk als reisbegeleider en geeft de thuisblijver met interesse in het land het gevoel er écht geweest te zijn.

SBN: 978 90 8666 018 6 Omvang: 184 pag's paperback, illustraties in kleur| Boekenplan


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten