Thema december 2007 - Winter

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema december 2007 - Winter

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2007, 11:31

En het eerste boek van de maand december staat er op.

http://www.leestafel.info/

In dit boek staan ook her en der een paar gedichten over de Winter die de samenstellers bij Leestafel hadden gevonden bij het poëziethema over de winter. Zie:
http://www.leestafel.info/thema%20s%20i ... mple8.html

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Dec 2007, 12:49

He..wat leuk dat je dít boek plaatst!
lijkt me prachtig,

mooi ook de link naar de gedichten!

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2007, 11:45

Winters van toen
echte winters van de vorige eeuw
Harry Otten, Reinhout van den Born, Tom van de Spek


Het koudste boek met de warmste herinneringen!

Krijgen we nog van die heerlijke koude winters, met veel sneeuw, kranten onder je kleren tegen de kou en koek-en-zopies op de stijfbevroren ijsbaan? Of zijn die heerlijke tijden vol snert en ijspegels aan je sjaal een mooie herinnering geworden?

De regering stuurt met spoed vierduizend dekens naar de arme veenkoloniën in het noordoosten. In Den Haag legt de gemeente vuren aan om taxichauffeurs de kans te geven hun verkleumde ledematen te warmen. De rivieren zijn allemaal dichtgevroren, veerdiensten zijn nauwelijks nodig omdat auto's en zwaarbeladen vrachtwagens meestal gewoon het ijs over kunnen steken!

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar in 1929 was het realiteit. Naarmate er betere isolering in de huizen kwam, centrale verwarming en fleece-kleding, waren strenge winters beter te verdragen. Maar hoe ging dat eigenlijk vroeger? Wat trokken de mensen aan en hoe hielden ze het binnenshuis een beetje warm? En wat was typische winterkost?
Winters van toen ademt de sfeer van de winters van vroeger. Aan de hand van verhalen van mensen uit verschillende generaties en meer dan 250 prachtige kleuren- en zwart-witfoto's wordt een beeld geschetst van de 14 strengste winters van de vorige eeuw. Het is een feest van herkenning voor lezers die strenge winters hebben meegemaakt en een unieke terugblik in de tijd voor jongeren.


Hardcover | 144 Pagina's | Kosmos Uitgevers ISBN10: 9021521113 | ISBN13: 9789021521114

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2007, 11:46

Citaat van de dag 1 december 2007

"Het boeiende van ons klimaat vind ik dat het bij machte is vier seizoenen in één week te leveren."

Simon Carmiggelt

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2007, 16:35

Goh, dat boek wilde ik je tippen, ik zag het gisteren bij de ANWB liggen.
Mooi boek..mooie foto's..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2007, 17:54

Ik heb het boek gekocht en het is prachtig en heel veel o ja's.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2007, 12:10

De stomme van Kampen
Thea Beckman


1587. Hendrick Avercamp, de oudste zoon in een apothekersgezin, wordt doofstom geboren. In de zestiende eeuw betekende dat dat je net meetelde in de maatschappij, maar daar legt Hendricks moeder zich niet bij neer. Ze leert haar zoon met een zelfbedachte methode lezen en schrijven. Als blijkt dat de kleine Hendrick tekentalent heeft, stuurt zijn moeder hem op schilderles bij ´de Kladde´. Bij hem leert Hendrick het vak. Als in de winter de IJssel bevroren is, kijkt Hendrick gefascineerd naar de kleurig aangeklede schaatsers. ´s Avonds probeert hij de taferelen die hij overdag heeft gadegeslagen, vast te leggen op papier.
The Beckman beschrijft in dit boek het levensverhaal van de schilder Hendrick Avercamp, van wie de winterlandschappen nu in musea overal ter wereld hangen.

Hardcover | 176 Pagina's | Uitgeverij Lemniscaat ISBN10: 905637690X | ISBN13: 9789056376901

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2007, 12:10

Citaat van de dag 2 december 2007

Sneeuw op slik, geeft ijs dun of dik.

spreekwoord

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Dec 2007, 19:14

En het eerste boek van de maand december staat er op.


Heel mooi boek is dit!

Tiba (die de start van het nieuwe thema gemist heeft :oops: :oops:, binnenkort wat meer tijd).

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Dec 2007, 19:16

Marjo schreef:

Goh, dat boek wilde ik je tippen, ik zag het gisteren bij de ANWB liggen.
Mooi boek..mooie foto's..


Er staan ook gedichies in, Marjo ;) !

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2007, 11:16

Een lange winter
Colm Tóibín


Direct nadat Miquels moeder na een echtelijke ruzie is weggelopen, wordt het Catalaanse bergdorpje waar ze wonen overvallen door een sneeuwstorm. Na vergeefse zoektochten wordt al gauw voor haar leven gevreesd. Miquel en zijn vader moeten zich een lange winter zien te redden en kunnen alleen maar wachten tot de dooi intreedt. Miquels eenzaamheid wordt doorbroken door de komst van Manolo, een hulp in de huishouding, tot wie hij zich aangetrokken voelt. Samen met hem hervat hij aan het eind van de winter de zoektocht naar het lichaam van zijn moeder.
Een lange winter is een novelle over liefde en verlies, over vertrouwen en verlangen, geschreven door de winnaar van de IMPAC Prijs 2006.

Gebonden, 91 pagina's Verschenen: december 2007 Uitgeverij De Geus ISBN10: 9044511394 | ISBN13: 9789044511390
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Dec 2007, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2007, 11:17

Citaat van de dag 3 december 2007

"Eeuwige liefde is even absurd, even ondraaglijk als eeuwige lente of eeuwige muziek. Juist de wisseling van de seizoenen maakt het jaar boeiend."

Marc Callewaert

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2007, 14:07

Ooit van overslaan gehoord Tiba? Ben ik heel goed in..

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 04 Dec 2007, 19:18

Winters van toen
echte winters van de vorige eeuw
Harry Otten, Reinhout van den Born, Tom van de Spek


Hardcover | 144 Pagina's | Kosmos Uitgevers ISBN10: 9021521113 | ISBN13: 9789021521114


Oh, dat lijkt me een heerlijk boek. Dank je wel voor de tip, Dettie.

Krijgen we nog van die heerlijke koude winters, met veel sneeuw, kranten onder je kleren tegen de kou en koek-en-zopies op de stijfbevroren ijsbaan? Of zijn die heerlijke tijden vol snert en ijspegels aan je sjaal een mooie herinnering geworden?


Missen jullie die geweldig winters ook zo erg...?
Ach, was het maar weer eens zo koud!
Ik wil niet alleen mooie herinneringen, ik wil ijs en sneeuw en hagel en rijp en ijspegels voor het echie! :D

Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 04 Dec 2007, 19:20

Het boeiende van ons klimaat vind ik dat het bij machte is vier seizoenen in één week te leveren.

Simon Carmiggelt


Dat was ons klimaat, maar dat is het niet meer.
Toch is dat ook wat ik van Hollandse klimaat zo geweldig vind: de afwisseling van de seizoenen.

:) Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2007, 20:40

Missen jullie die geweldig winters ook zo erg...?


Wat ik eigenlijk mis is de onverwarmde kamer (een zeer luxe missen natuurlijk) en dan zo'n doorgestikte deken die aanvankelijk ijskoud is en dan heel langzaam trekt er zo'n behaaglijke warmte door je heen... en dan word je de volgende ochtend wakker en staan er prachtige ijsbloemen op het raam...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2007, 20:53

Ik mis niets, geef mij maar dit voortdurende herfstweer: regen, wind en wat hogere temperaturen. Voor mij geen kou alsjeblieft..

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 04 Dec 2007, 22:36

:D Marjo, dan krijg jij lekker waar je om vraagt, zeg.

Ik vind dit prima weer, maar niet voor de hele winter hoor.
Ik wil wandelen in een landschap van sneeuw met de zon glinsterend op het ijs. Sleetje rijden met de buurkinderen, sneeuwballen gooien, mijn geliefde inpeperen en ingepeperd worden en een sneeuwpop maken.
De zoveelste poging doen om echt te leren schaatsen.

Die onverwarmde kamers mis ik nou net weer niet zo erg, Dettie.
Laat maar zitten, ik ben blij met mijn cv.
Maar die ijsbloemen op het raam. Ja! Prachtig!

groetjes,
Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 05 Dec 2007, 00:00

Ik kan me herinneren (moet je mij horen, kom pas kijken met 47 jaar, maar goed....) dat we vroeger elk jaar lid waren van de ijsclub. En nee, er was geen overdekte ijsbaan; we schaatsten elk jaar heel regelmatig op de onoverdekte ijsbaan buiten, aan de rand van het dorp.
En dat mis ik wel eens: flinke ijzige periodes, sneeuw die meters hoog lag (wij zijn in het noorden zelfs een keer flink ingesneeuwd geraakt zodat we het dorp niet meer in of uit konden; heerlijk voor ons, kinderen.... geen school!!!!).

Ik ben wel erg blij om in dit deel van de wereld te wonen: die verschillende seizoenen vind ik geweldig. Stel je voor dat je rond de evenaar woont: altijd alleen maar zon en warmte, daar is toch ook niets aan (vind ik :D ). Juist die verscheidenheid vind ik prachtig. En ik vind het heerlijk om zomers in een T-shirtje buiten te lopen, maar ik vind het ook fantastisch om op een prachtige winterse dag buiten in het besneeuwde bos te lopen. Hmmmm, dat heerlijke Hollandse weer, daar gaat niets boven!

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 05 Dec 2007, 09:35

Wat een mooie ontboezemingen over ons klimaat en de lange, mooie winters. Ik heb die van 1963 nog bewust meegemaakt, waarschijnlijk de koudste winter van de vorige eeuw. Drie maanden ijs en sneeuw, de Maas was dichtgevroren en het woord sneeuwduinen werd uitgevonden. Elke morgen om half acht bij -15 tot -20 graden op de bus wachten want fietsen kon vaak niet door de gladde wegen. Ik hoop dat jullie wens nog een keer vervuld wordt, ikzelf zit er niet op te wachten. Ofschoon, een mooie sneeuwstorm, en dan bij de brandende haard naar buiten kijken, geweldig!
Pieter

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Dec 2007, 09:47

Wat ik eigenlijk mis is de onverwarmde kamer (een zeer luxe missen natuurlijk) en dan zo'n doorgestikte deken die aanvankelijk ijskoud is en dan heel langzaam trekt er zo'n behaaglijke warmte door je heen... en dan word je de volgende ochtend wakker en staan er prachtige ijsbloemen op het raam...


Ha ha..kom eens logeren zou ik zeggen...ik heb nog zo'n kamer,
alleen de gestikte deken ontbreekt, en ik heb in de loop der jaren een elektrische deken aangeschaft.

Ben het zo gewend, in verwarmde kamers slaap ik nauwelijks.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2007, 10:19

Ja hier staat natuurlijk ook de verwarming niet aan in de slaapkamer, maar de verwarmingsbuizen naar de bovenburen zijn wel altijd warm, écht kou, waarbij je bibberend je bed in schiet en alleen het puntje van je neus er nog bovenuit is er niet meer.
Ik vond dan zo'n zware gestikte deken zo lekker, je kreeg het er zo heerlijk warm onder. (was bij m'n oma op de boerderij) Maar als het iedere dag zo zou zijn zou het minder leuk zijn denk ik. Gewoon nostalgie.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2007, 10:48

De winnende race
Roel Jager


HOOFDSTUK I
Zuchtend stond Frits Hiddes op. Hij was het beu! Door met gekruiste armen onder zijn oksels te slaan, probeerde hij wat warmer te worden. Maar dat bekwam hem slecht want het volgende ogenblik lag hij languit op het ijs doordat zijn benen onder hem uit gleden. Een beetje potsierlijk staken ze in de lucht, zijn gloednieuwe schaatsen fonkelend in het zonlicht. Het was geen wonder dat Frits zo mismoedig was en soms zelfs opstandig. De onmacht, stevig op zijn schaatsen te staan, hinderde hem vreselijk als knaap van veertien jaar. Voor de zoveelste keer krabbelde hij overeind en wreef met een pijnlijk gezicht over zijn zitvlak. En voor de zoveelste keer ook nam hij zich voor, er nu mee uit te scheiden, zijn schaatsen voorgoed op te bergen en de Kerstvacantie verder binnenshuis door te brengen. Hij zou het immers toch nooit leren! Op ieder terrein waar lenigheid of lichaamskracht bij te pas kwam moest hij het afleggen tegen andere jongens van zijn leeftijd.

Het hele boek (met plaatjes) is op internet te lezen.
zie http://www.peterjager.net/roeljager/de_ ... _race.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2007, 10:49

Citaat van de dag 4 december 2007

"Bij schaatsen over dun ijs ligt onze veiligheid in onze snelheid."

Ralph Waldo Emerson

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 05 Dec 2007, 21:17

Dettie schreef:De winnende race
Roel Jager


Het hele boek (met plaatjes) is op internet te lezen.
zie http://www.peterjager.net/roeljager/de_ ... _race.html


Wat leuk, deze link. Ik ga het zeker lezen. :)
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten