Thema januari 2007 Kleur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema januari 2007 Kleur

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2007, 11:53

Op zoek naar een ander boek kwam ik dit boek tegen met de titel Blauw geel rood, kleuriger kan haast niet!

Elke dag wordt een nieuw boek geplaatst met een kleur in de titel

Groetjes
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 02 Jan 2007, 00:07

lijkt me een heel leuk boek, ben al direct nieuwsgierig waarom drié dagboeken! komt op mijn lijstje!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Jan 2007, 00:12

Een heel mooi begin van het thema "kleur".

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2007, 11:09

Blauw geel rood
Joanne Horniman


Beschrijving:
Kate heeft drie dagboeken: een rood, een geel en een blauw schriftje. Daarin brengt ze verslag uit over haar leven. Ze leest, ze schrijft, ze leeft en ze leert liefhebben en door dat alles ontdekt ze dingen over zichzelf waar ze geen idee van had.

Recensie Biblion:
Alles aan de 17-jarige Kate is bijzonder (ook al vindt ze dat zelf niet): ze woont in Australie; ze heeft rood haar (wat op Ierse voorouders duidt); ze is lang en dun; ze heeft geen ouders; ze woont in een groot, oud huis; haar "stiefmoeder" runt een pension; ze is gesteld op haar zus; ze is net tante geworden; ze bereidt zich voor op haar eindexamen en moet nieuwe keuzes maken.
Deze roman, die het levensverhaal van Kate verwoordt, is geschreven in dagboekvorm. Hoewel grote thema's niet worden geschuwd en het levensverhaal van de verhaalfiguur schokkende ervaringen kent, wordt een en ander luchtig, levensecht, realistisch, maar ook romantisch verwoord. De betekenisvolle en liefdevolle omgang met familie en vrienden is de dragende kracht van deze roman over het leven.
De omslag geeft de suggestie te doen te hebben met een jeugdroman, maar het is een mooi leesboek voor iedereen.

Paperback | 228 Pagina's | Uitgeverij Houtekiet | 2005 ISBN: 9052408386

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2007, 11:10

Citaat van de dag 1 januari 2007

"Poëzie is de duivelse poging om de kleuren van de wind te schilderen."

Bodenheim

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jan 2007, 17:16

Deze maand gaat anders lopen dan de vorige, dat zie ik al wel.
Mijn opschrijfboekje krijgt weer aandacht..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

K. Schippers - Het witte schoolbord

Berichtdoor librije » 02 Jan 2007, 18:00

Het hoort bij de boekjes die ik eigenlijk automatisch aanschaf in elke boekenweek: de bijbehorende essays (ditmaal thema Boek en Film). Om ooit nog eens te lezen en om ze vervolgens te lang ongelezen in de kast te laten staan.

Het is maar een dun boekje, dus kon dat er vanmiddag mooi even tussen door : de illusie van het witte doek naast de illusie van de heilstaat van Mao (ik ben nog bezig met het Lelietheater). Best aardig om te lezen. Ik had nog nooit wat van Schippers gelezen. Zijn stijl en woordkeus bevallen me wel. Ik ben weliswaar van "na de oorlog", maar de genoemde films en filmsterren zijn klassiekers en daardoor is het betoog (in de vorm van een novelle) goed te volgen. Voor wie van films of van filmen houdt: ik kan het zeker aanraden.

Ik vind het alleen jammer, dat ik het boekje niet in 1989 meteen gelezen heb: ik weet zeker, dat mijn vader (1920-2005) ervan genoten zou hebben: hij kende de bioscopen uit het Amsterdam van die jaren en heeft daar deze films ongetwijfeld ook gezien. The third man en the Harry Lime Theme zijn zijn leven lang favorieten gebleven. Ik had hem er toen nog een plezier mee kunnen doen....
Moraal van dit verhaal: zo min mogelijk boeken ongelezen in de kast laten staan!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Jan 2007, 20:29

Marjo schrijft:

Deze maand gaat anders lopen dan de vorige, dat zie ik al wel.


Ha, Marjo, ik denk ook dat het thema "kleur" me zal liggen.

In het vorige thema "boeken over religie" zag ik toch heel wat interessante boeken passeren, die me liggen ook. Maar niet de gelegenheid en/of zin om ze te lezen en er dieper op in te gaan.
Kijk nu wel uit naar dit thema. Lijkt me een gevarieerd onderwerp te worden.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Jan 2007, 20:36

Jannie/librije schrijft:

Het is maar een dun boekje, dus kon dat er vanmiddag mooi even tussen door : de illusie van het witte doek naast de illusie van de heilstaat van Mao (ik ben nog bezig met het Lelietheater). Best aardig om te lezen. Ik had nog nooit wat van Schippers gelezen. Zijn stijl en woordkeus bevallen me wel. Ik ben weliswaar van "na de oorlog", maar de genoemde films en filmsterren zijn klassiekers en daardoor is het betoog (in de vorm van een novelle) goed te volgen. Voor wie van films of van filmen houdt: ik kan het zeker aanraden.



Ik zat me suf te staren over welk boek het nu ging :roll: . Snap nu dat het over het themaboek van deze dag gaat, m.n. "Het witte schoolbord"
van K. Schippers. Leuk dat het zo meevalt.
Zelf las ik nog geen romans of novellen van K.Schippers :oops: .

Tiba.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 02 Jan 2007, 23:00

Juist om de verwarring te voorkomen had ik vermeld bij het Onderwerp, dat het om Het witte schoolbord ging, hoor Tiba. :) Maar je bent er gelukkig toch uitgekomen. :D
Is er iemand die al wel iets van Schippers gelezen heeft? Ik ben benieuwd naar zijn andere werk.

Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2007, 23:48

Ja zijn nieuwste boek Waar was je nou waar hij de Librisprijs voor gewonnen heeft. Ik was er niet weg van, Marjo wel.
Hier staan onze verslagen http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple29.html

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2007, 10:50

Het witte schoolbord
K. Schippers


'De verboden Amerikaanse, Engelse en Franse films kwamen eind 1945 te voorschijn. Door het oponthoud van vijf jaar waren het er zoveel dat de theaters het aanbod nauwelijks konden verwerken. Ik zat voor het eerst in een bioscoop en zag de mooiste erotische vergissingen van Ernst Lubitsch, de kwikzilverachtige romances van Fred Astaire en Ginger Rogers, de ingenieuze misverstanden van Buster Keaton.

Ik was acht jaar. Omdat ik niet langzaam aan het bestaan van al die films had kunnen wennen was hun kracht dubbel zo groot. In de jaren daarna werd de kloof tussen de geheimen in de donkere zaal en de eenvoudige gebeurtenissen in mijn buurt steeds dieper. Buiten zag ik niets, pas in de bioscoop maakte ik kennis met begrippen als kleur, beweging, ruimte, tijd, verliefdheid, bedrog en humor.

In Het witte schoolbord schrijft K. Schippers over een jongen die vlak na de oorlog verslaafd raakt aan de bioscoop. In de laren vijftig probeert hij de lessen in praktijk te brengen, een brug te slaan tussen de film en het dagelijks leven.

Boekenweekessay 1989 Querido. - 56 p
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Jan 2007, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2007, 10:50

Citaat van de dag 2 januari 2006

"Blank, zwart of geel, alle tranen zijn zilt."

Claude Aveline

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 03 Jan 2007, 14:18

Hé, leuk, twee zo verschillende meningen. Dat spoort alleen maar meer aan tot zelf lezen. Komt op mijn lijstje.

Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2007, 14:59

Hé, leuk, twee zo verschillende meningen.


Dát is de kracht van de Leestafel! Grrrrr :D

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2007, 18:12

He Bernadet, die reclame vind ik zo vreselijk irritant, stel vervelende mensen!! Het werkt helaas wel, want ook een negatieve reactie geeft naamsbekendheid. Het is nog net niet zo erg dat ik nu naar een ander ga..

sneuper
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Mar 2005, 15:11
Contact:

Kleurtjes

Berichtdoor sneuper » 03 Jan 2007, 23:16

Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed hoe het werkt (ben ook een tijdje afwezig geweest) maar heb wel een heel mooi boek dat past in het thema kleur. Of is de hele maand al ingevuld?
Ik zet het maar gewoon hieronder. Zie maar wat je er mee doet, Bernadet.

groet,

sneuper

=============================================

Stendhal - Het rood en het zwart

Henri Beyle (Grenoble 1783- Parijs 1842) bediende zich gedurende zijn leven van ruim honderd pseudoniemen. Het bekendst is hij echter geworden onder de naam Stendhal. Onder deze naam publiceerde hij zijn twee meesterwerken: Le rouge et le noir (Het rood en het zwart, 1830) en La chartreuse de Parme (De chartreuse van Parma, 1839), een boek dat hij in zeven weken voltooide.
In zijn jeugd had Beyle zowel een afkeer van zijn vader, een advocaat wiens benepen en burgerlijke ideeën hij verwierp, als van zijn gouverneur pater Raillane, een onsympathieke geestelijke. Deze antipathieën zijn ook zichtbaar in zijn latere werk. Hoewel Beyle een grote aanleg voor wiskunde had en aanvankelijk een wiskundestudie wilde volgen, koos hij na zijn vertrek naar Parijs voor een ambtelijke loopbaan. Hij maakte vervolgens als onderofficier van Napoleon enkele Italiaanse veldtochten mee. Vanaf 1815 woonde hij voornamelijk in Italië en hij beschouwde Italië als zijn tweede vaderland.
Rond 1800 besloot Beyle zich aan de letteren te wijden. Pas in 1817 publiceerde hij echter voor het eerst onder de naam Stendhal: Rome, Naples et Florence. Daarnaast schreef hij onder meer de onvoltooid gebleven roman Lucien Leuwen en zijn onvoltooid gebleven autobiografie La vie de Henry Brulard. Beyle is de naamgever van het Beylisme: de verering voor de allesoverwinnende inzet om het geluk te bereiken. De term is overigens niet door Beyle zelf bedacht, maar door de Engelse essayist Hazlitt.
Het plot van Le rouge et le noir is gebaseerd op een bestaande situatie, namelijk het proces tegen de ex-seminarist Antoine Berthet, waarbij Berthet ter dood werd veroordeeld na het plegen van een aanslag op zijn gewezen maîtresse. In de roman van Stendhal staan naast dit gegeven de politieke en sociale gebeurtenissen van de tijd voor de juli-revolutie van 1830 centraal. In die tijd was in Frankrijk de Restauratie op haar hoogtepunt, waarbij de adellijkheid en de geestelijkheid hun macht probeerde te herstellen. Aan de hand van zijn personages levert Stendhal voortdurend commentaar op de maatschappelijke verhoudingen van die tijd.
De hoofdpersoon van Le rouge et le noir, Julien Sorel, is de perfecte illustratie van het beylisme. Hij is als zoon van een timmerman afkomstig uit het lagere volk en ondervindt de beknotting van veel vrijheden van de Revolutie na de troonsbestijging van Karel X. De enige kans voor mensen uit de kringen van Sorel om carrière te maken is als priester (le noir), maar Sorel droomt van de tijd van Napoleon, toen het mogelijk was als soldaat van Napoleon carrière te maken (le rouge). Met zijn superieure intelligentie en speculerend op de liefde van vooraanstaande vrouwen werkt Sorel aan zijn sociale status. Zijn eerste stap is dat hij de privé-onderwijzer wordt van de kinderen van monsieur Rênal, de burgemeester van Verrières. Vervolgens wordt hij aangenomen als secretaris van Markies de la Mole, een man met grote politieke invloed in Frankrijk. Julien verleidt eerst de burgemeestersvrouw – om zijn baas een hak te zetten – en later de dochter van de Markies, Mathilde, waarmee hij trouwplannen opvat. Uiteindelijk worden deze amoureuze escapades hem fataal en belandt hij in de gevangenis na het plegen van een aanslag op mevrouw Rênal. Na het proces wordt hem de doodstraf opgelegd. In het boek ontmaskert Stendhal niet alleen de tijdgenoten van Sorel, maar ook Sorel zelf. Hij toont aan dat deze jongeman net zo hypocriet is als de mensen waar hij zich tegen keert.

Stendhal, Het rood en het zwart. Uitgeverij Contact, ISBN 902545741-X (als Pandora pocket).
Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus

---------------------------------------------------
http://boekenblog.blogspot.com
http://boek.favos.nl
http://christenboek.blogspot.com

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2007, 11:28

Je kan het geloven of niet sneuper (zou eigenlijk m'n briefje moeten scannen) Dit boek kwam ik gisteren op internet tegen en stond genoteerd voor vandaag.

groetjes
Bernadet
die het leuk vindt je hier weer eens te zien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2007, 11:29

Liefkozing van rood
Éric Fottorino


Félix Maresco voedt zelf zijn zoontje Colin op, omdat zijn vrouw ervandoor ging op de dag dat Colin zijn eerste stappen zette. Met veel moeite lukt het hem door te dringen in de belevingswereld van zijn kind. Hij doet alles om het gemis van de moeder voor Colin te verzachten. Vader en zoon smeden zo een hechte band, maar als Colin drie jaar is, staat onverwacht zijn moeder voor de deur. Ze eist haar kind op.

Eric Fottorino vertelt in deze roman een verhaal dat op het eerste gezicht eenvoudig is maar steeds verontrustender wordt. Want wat kan een man doen die ten onder dreigt te gaan aan de excessieve liefde voor zijn kind?

Oorspronkelijke titel: Caresse de rouge Vertaling: Eef Gratama paperback 144 blz isbn 90 -284 -2156 -4 Wereldbibliotheek Verschijningsdatum april 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2007, 11:30

Citaat van de dag 3 januari 2007

"Waarom moet ik. roodborstje heten, terwijl ik helemaal grijs ben?' vroeg de vogel opnieuw. En hij verwachtte dat God zou zeggen: 'Ach, vriendje, ik zie dat ik vergeten heb je borstveren rood te schilderen, wacht maar even, dan is het zo klaar.' Maar God lachte alleen maar stil en zei: 'Ik heb je roodborstje genoemd en roodborstje zul je heten. Maar je moet zelf maar zien, dat je je rode borstveren verdient."

(Uit: Hoe het roodborstje aan haar rode veren komt door Selma Lagerlöf)

sneuper
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Mar 2005, 15:11
Contact:

Berichtdoor sneuper » 04 Jan 2007, 22:45

Bernadet schreef:Je kan het geloven of niet sneuper (zou eigenlijk m'n briefje moeten scannen) Dit boek kwam ik gisteren op internet tegen en stond genoteerd voor vandaag.


Dat is inderdaad verbazend! Het boek is echt een klassieker.
Jammer dat ik een paar maanden geleden geen tijd had, ik had namelijk ook nog wat mooie Italiaanse schrijvers in de aanbieding. Misschien voor een ander thema...

Goed idee om januari wat kleur te geven, het is anders toch een wat bleke maand.

Suggesties: Rood Paleis van Bordewijk, De slag om de blauwbrug van Van der Heijden, Eerst grijs dan wit dan blauw van Margriet de Moor, de bruine vriend van Vestdijk, Het wiite feest van Lulu Wang, The colour purple van Alice Walker, Zwarte Bevrijding van Jan Wolkers, Soldaat van Oranje van Erik Hazelfhoff Roelfsema, A clockword orange van Burgess, De zwarte met het witte hart van Japin. En overigens kan je wel een weekje door met nobelprijswinnaar Orhan Pamuk: titels van hem zijn onder meer De witte vesting, Het zwarte boek, De andere kleuren. Ik heet Karmozijn.

Succes,

sneuper
Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus



---------------------------------------------------

http://boekenblog.blogspot.com

http://boek.favos.nl

http://christenboek.blogspot.com

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2007, 22:57

Je mag de Italiaanse schrijvers altijd bij het Italiaanse thema zetten sneuper. Ik vul af en toe ook nog wat aan bij de items als ik wat tegenkom.

Groetjes
Bernadet

P.S. had je gezien dat je vandaag op de homepage staat met je verslag van Stendhal - Het rood en het zwart? http://www.leestafel.info

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2007, 09:15

Citaat van de dag 4 januari 2007

De ontdekking

Als je goed om
je heen kijkt
zie je dat alles
gekleurd is.

K. Schippers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2007, 11:03

Het diepste blauw
Ton van Reen


Wie kent het niet, de herinnering aan de grote jeugdliefde. Een herinnering die soms gepaard gaat met een verlangen naar een tijd die niet meer terugkomt. Zo denkt Mels, de hoofdpersoon in Het diepste blauw, nog elke dag aan het bijzondere meisje Thija.
Nu is hij oud en invalide. Wat nog enige zin aan zijn leven geeft is zijn ambitie om de geschiedenis te schrijven van het dorp en de meelfabriek die het dorp overheerst. Maar belangrijker nog zijn de herinneringen aan zijn jeugd, die hij niet kan loslaten.
Met zijn vriend Tijger en Thija kon hij zijn gevoelens delen. Ze fantaseerden over de toekomst en droomden over een reis naar China. Beide jongens zijn verliefd op Thija. Zij stelt een keuze voor een van hen steeds uit omdat ze weet dat ze dan de ander als vriend zal verliezen. Tot een ingrijpende gebeurtenis de verhoudingen totaal verandert.

Hardcover | 254 Pagina's | Uitgeverij De Geus | 2004 ISBN10: 9044500813 | ISBN13: 9789044500813

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2007, 11:03

Citaat van de dag 5 januari 2006

Aangezien kunstaankopen veelal dienen
om zwart geld wit te wassen, leidt meer
blauw op straat tot minder kleur aan de muur.

Dr. Marcel Kornelis


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten