Schrijver in de klas

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Schrijver in de klas

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2010, 20:51

Ik wil het toch met jullie delen: vandaag kwam op de bassischool waar ik de bibliotheek run een schrijver op bezoek. Jan Paul Schutten was de gelukkige dit keer.
Hij heeft vooral informatieve boeken voor de jeugd geschreven: 'Kinderen van Nederland;, 'Kinderen van Amsterdam', twee boeken in de 'Fantastische Feiten-reeks', en een boek over koken, waarbij een televisieprogramma hoort. (Dat ik dus niet ken)
Vorig jaar heeft hij het kinderboekenweekgeschenk geschreven: 'de wraak van het spruitje' dat net als 'Graaf Sandwich' over voedsel gaat.
Bijna viel zijn bezoek in het water: er waren problemen met de trein. Hij kwam daardoor ruim een half uur later aan. In plaats van drie lezingen in drie klassen hebben we toen maar twee groepen samengevoegd. Dat ging eigenlijk best.
Natuurlijk heb ik ook een keer geluisterd! Het ging over het spruitje. Hij vertelde hoe hij zoals hij in het boek beschrijft, een manier zocht om die vooral ook door kinderen gehate groente zo klaar te maken dat ze het net zo lekker vinden als chips.
Want ja, chips, die lusten ze allemaal graag, maar hoeveel calorieën zijn dat wel niet! Hij maakte aanschouwelijk duidelijk wat je allemaal moet doen om de calorieën van een enkel chipje kwijt te raken: hij rende rondjes, en deed grondoefeningen. 'hoeveel calorieën ben ik nu kwijt?'was zijn vraag daarna. Dat bleek nog niet de helft van dat chipje te zijn!
Dus spruitjes is veel gezonder! Maar hoe maak je die lekker? Dat werd zijn verhaal. Kijk hier:

http://www.leestafel.info/non-fictie-jeugd

Daarna de vragen. Een slimmerik merkte op dat zo'n spruitjesburger toch ook veel calorieën bevatte. Ja, zei Jan Paul. Maar nog niet de helft en er zitten vitamines in. Of je het dan ergens kon kopen? En dat is nou jammer, je schijnt het niet zo te kunnen verpakken dat het smakelijk eruit komt. Dus: het recept in het boekje er bij pakken maar!

Aan de reacties te zien was ook dit bezoek een succes. Ik hoop dat Jan Paul een snellere terugreis had...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2010, 18:15

Geweldig Marjo, het klinkt erg bijzonder.
De boeken van Jan Paul Schutten zijn sowieso erg leuk en je steekt er meestal nog wat van op ook.
Leuk dat je het hier vertelde! Ik zie het helemaal voor me allemaal... iedereen bij voorbaat al roepen "hè getver spruitjes!"
Ik moet bekennen dat ik ze ook niet lekker vindt maar in Spanje schijnen ze ze heerlijk te vinden, met véél knoflook...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2010, 14:22

Er waren kinderen- maar dat is altijd wel zo- die spruitjes wel gewoon lekker vinden. Dan denk ik: hoe maken die moeders dat dan klaar?
Ik heb woensdag dus spruitjes gegeten...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2010, 14:35

En waren ze lekker??

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2010, 15:03

Mmmm, heerlijk!
Ik ben een groente-eter..lekker knapperig geroerbakt...kom maar op!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Mar 2010, 00:46

Een Vlaamse hutsepot met spruitjes erin is echt heel lekker...mmm!
Mijn slager maakt die als de beste.

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2010, 13:57

Je slager??? Doe je dat niet zelf???

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 12 Apr 2010, 20:41

Mooi relaas, Marjo, ik lees het pas.
Je zou er een column kunnen over schrijven! Es proberen? :)

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Apr 2010, 21:46

Nee dank je.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 13 Apr 2010, 12:30

Mmmm, spruitjes, heb ik altijd al heerlijk gevonden. Ik eet ze het liefst gekookt en dan nog even opgestoofd met boter. (ik krijg het water alweer in de mond, helaas zit het spruitjesseizoen er zowat op).
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 13 Apr 2010, 13:36

elviratoverspin schreef:helaas zit het spruitjesseizoen er zowat op).


Maakt mij niet uit; ik eet ze vanavond gewoon nog :D .


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten