Thomas Rosenboom: De rode loper

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2013, 12:34

Valt tegen, al leest het heel vlot. Ik heb liever de oude Rosenboom.

Lees meer: http://www.leestafel.info/thomas-rosenboom

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2013, 12:49

Toch heb je er wel een mooie recensie van gemaakt en klinkt het wel als een aantrekkelijk boek moet ik zeggen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2013, 12:54

Het is ook dubbel: het leest lekker weg, en is een aardig verhaal. Maar als ik denk aan de eerdere boeken, dan is dit niks. Bij 'Publieke werken' en 'zoete mond' duik je echt in de geschiedenis. Dat gevoel had ik bij dit boek niet. Al krijg je natuurlijk wel wat mee over Arnhem en Zevenaar, het is net of het geen echte geschiedenis is. Te recent misschien?
Het is zeker geen slecht boek! Mijn verwachtingen waren duidelijk te hoog gespannen.

Ik zit te denken dat het misschien ook de stijl is. Ik verwachtte een gedragen ouderwetse stijl, met van die woorden en zinnen die je hersenen doen kraken..
Dat heeft dit boek dus totaal niet. Het is modern (moet ook natuurlijk omdat het in een recent verleden speelt) Misschien wel erg knap van Rosenboom dat hij dit ook kan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2013, 11:48

Ik ben het boek nu aan het lezen en het is inderdaad heel anders dan Publieke werken, veel moderner in alles.
Maar het is inderdaad wel een lekker boek om te lezen. Tot nu toe geniet ik wel, hoewel ik de mooie archaïsche taal wel een beetje mis.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2013, 13:23

Toch prettig een bevestiging van mijn eigen bevindingen te krijgen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2013, 14:47

Ik heb het nu uit en snap precies wat je bedoelt

Mijn recensie staat op de site

http://www.leestafel.info/thomas-rosenboom

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2013, 11:24

Over de voorkeur voor het archaïsche zijn we het eens, maar misschien doen we Rosenboom geen recht. Het is en blijft een goed boek, en wie weet maakt de schrijver een ontwikkeling door - ha, schrijft hij straks een futuristische romen!- heeft hij afstand genomen van zijn eerste boeken. Dat wij als lezers daar meer van willen, daar kan hij ook niets aan doen..
Overigens is bij mij Lou wel blijven hangen en weet ik al niet meer wie Lena ook al weer was?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2013, 11:36

Ja het is net als bij Simone van der Vlugt, je wil meer van haar historische kinderboeken. Maar het blijft natuurlijk een hoop uitzoekwerk voor je kunt gaan schrijven.
Rosenboom heeft De rode loper deels naar eigen ervaring geschreven, hij speelde ook in een band etc. en de jaren zeventig heeft hij zelf meegemaakt. Dat scheelt denkelijk een hoop voorwerk.

Lena was trouwens het meisje dat telkens over de rode loper wil lopen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Rosenboom: De rode loper

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2013, 11:51

O ja..nu je het zegt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten