Marten Toonder: Zaken zijn zaken

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Marten Toonder: Zaken zijn zaken

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2012, 19:58

Op de valreep heb ik dan toch tenminste één - zij het kleine - uitdaging gehaald: ik wilde dit jaar, het jaar van Marten Toonder, de boeken die ik had staan, herlezen.
Ik heb meer bundels, maar vooruit, dan die maar bewaard tot een volgende keer.

Lees meer: http://www.leestafel.info/marten-toonder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marten Toonder: Zaken zijn zaken

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2013, 10:10

Het blijven leuke boeken, hoewel ik ze niet veel gelezen heb. De film (over Zwelbast) heb ik overigens wel gezien, was leuk maar wel een kinderfilm terwijl zijn Bommelboeken geen kinderboeken zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marten Toonder: Zaken zijn zaken

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2013, 19:51

Het is ook de titel van de eerste avondvullende Nederlandse tekenfilm (1983). De titel verwijst naar de uitdrukking die vaak door Heer Bommel wordt gebezigd. Bjørn Frank Jensen en Bert Kroon hebben De zwelbast tot het scenario bewerkt en hebben de film samen met Harrie Geelen geregisseerd. Ook Toonder was betrokken bij de productie van de film. De film werd geproduceerd door Rob Houwer.

'De film is losjes gebaseerd op het verhaal van De zwelbast van Marten Toonder. De geboorte van de draak geboren uit een ei is ontleend aan het verhaal: Het monster-ei. Het plan van Bul Super om gasten op een chic feest te beroven is eerder vertoond in het verhaal: De doffe Doffer. In de film is de plaats van handeling het slot Bommelstein en in het genoemde verhaal het buiten van de markies de Canteclaer. Marten Toonder was niet geheel gelukkig met de film. De film zou te veel het karakter van een slapstick gekregen hebben.'

Misschien wel veel bekeken door kinderen, maar of het ook zo bedoeld is?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marten Toonder: Zaken zijn zaken

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2013, 09:55

Uitgeverij Personalia brengt nieuw Bommelverhaal

Bij de Noord-Groningse uitgeverij Personalia verschijnt voor het eerst in 26 jaar een nieuw Bommelverhaal: Heer Bommel en de Pas-Kaart. Het verhaal is gebaseerd op het onvoltooide Bommelverhaal Tom Poes en de paskaarten.

Bron: Boekblad


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten