Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 15:07

'Ik voelde aan mijn geheime bureaula. Die was zoals altijd gewoon dicht. Er lagen spullen in die niemand mocht zien! Hierin lag mijn verborgen leven; het leven waar ik van hield.'

Aan het woord is Johan Verboom, inmiddels veertiger, die vertelt over zijn leven dat enorm beïnvloed is door het strenge gelovige regime van zijn vader.

Lees verder http://www.leestafel.info/peter-ter-velde

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2012, 17:06

Ik wil je verslag niet lezen, is het een 'Siebelink' ?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 17:20

Moeilijk antwoord te geven, het is niet zo heftig als Knielen etc. van Siebelink maar natuurlijk wel over een streng geloof.
Een mengeling van Heijmerickx en Siebelink denk ik.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 01 Okt 2012, 18:17

Het komt op mij over alsof de auteur meer afstand van zijn jonge leven kan nemen en daar eerlijker over kan schrijven dan over het volwassen leven. Dat staat misschien nog te dichtbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 19:53

Het is niet zijn eigen verhaal, maar wel semi autobiografisch. De schrijver heeft ook een streng gelovige vader en er zijn deels wel vergelijkingen te trekken maar het is geen autobiografie.
Het is een verzonnen verhaal, een raamvertelling bijna. Het begin en vooral het einde zijn de meest zwakke punten in het verhaal. Dat is de kapstok waar het verhaal aan op is gehangen. Je merkt dat de schrijver gezocht heeft naar een manier om het verhaal op te schrijven en de manier van de vertellen over de volwassen man is niet zo geslaagd als het jeugdverhaal.
Ik denk niet zozeer dat het om afstand gaat maar wel om een idee dat aanvankelijk goed uitpakt maar niet lekker tot een eind wil komen. Het lijkt alsof de schrijver zelf eigenlijk niet zo goed wist op welke manier hij alles moest presenteren. Misschien had hij het herschrijven van het volwassen gedeelte moeten laten.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 01 Okt 2012, 20:00

Dat had semi-autobiografisch was had ik wel gezien hoor maar ook dan komt het verhaal denk ik behoorlijk dichtbij. Was het niet mogelijk om de volwassen vertelling in dezelfde stijl voort te zetten?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 20:04

Misschien deed hij dat aanvankelijk wel maar hij heeft de volwassen vertelling herschreven en persoonlijk denk ik dat hij daarmee de mist in ging. De volwassen vertelling is ook heel anders van stijl. Bij schrijven zit je in een verhaal en voel je wat bij een persoon past, je wordt als het ware die persoon of je bent daar op die plek of bij die gebeurtenis. Maar als je een deel van een verhaal na een tijd gaat herschrijven is dat betrokken gevoel weg. Dat IN het verhaal zitten is dan weg. En dat is volgens mij wat je merkt bij het volwassen verhaal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 01 Okt 2012, 20:14

Ik kan me wel voorstellen dat het is gegaan zoals jij hierboven beschrijft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 22:29

Ik zeg ook maar wat hoor, wie weet zit ik er helemaal naast maar het kwam op mij niet over alsof het volwassen leven te dichtbij kwam. Integendeel, zelfs.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Marjo » 23 Feb 2014, 16:14

Ik weet niet of het klopt wat jij stelt, ik heb het boek te diagonaal gelezen.
Het boeide niet en ik had het gevoel te vaak zo iets gelezen te hebben. Wat jij zegt over dat te lief en te makkelijk einde, dat had ik ook. Ik vond de vader niet bepaald overtuigend, of het moet zijn dat hij zelf een soortgelijk boek had kunnen schrijven, met andere woorden dat ook hij het even van zijn vader leidde.
De flashbacks hadden voor mij ook geen overtuigingskracht, maar ja, ik geef toe, ik heb er maar eentje goed gelezen..
Er komt geen verslag, daar heb ik het boek niet goed genoeg voor gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter ter Velde - De vader en de zoon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2014, 16:25

Oei dat was even diep in mijn herinnering graven. Die lessen bij die 'tante' Irma herinnerde ik me nog wel, het sfeertje ook wel.
En ja! toen ik over die grote overgang van jeugd naar volwassen leven las wist ik dat ook weer. Inderdaad geen geweldig boek.
Het begin van het boek vond ik wel goed maar daarna werd het zo enorm zoetsappig, hij werd wel even gered door zijn oud klasgenoten en de sfeer werd wel heel wee.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat je het diagonaal ging lezen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten