Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2012, 12:41

Wow.. wat een boek...een carnavalsroadnovel

Lees meer: http://www.leestafel.info/jan-van-mersbergen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2012, 16:55

Nou Marjo! Zo enthousiast heb ik je geloof ik nog nooit meegemaakt. Wat bijzonder.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat er aan de overkant van de nacht te vinden is. Een stralende dag? Of juist zwart en akelig?
Ofwel happy end of juist niet?

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2012, 19:49

Weet je dat ik me dat even af moest vragen? Natuurlijk wil je als je het leest wel weten hoe het afloopt, maar in dit geval is het het boek zelf dat over je heen raast, en je meesleurt, en het maakt helemaal niet uit hoe het afloopt.
Ik vind het inderdaad een denderend boek...maar ik denk dat niet iedereen het met me eens is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2012, 20:58

Ik vind de titel zo negatief klinken, vandaar dat ik het vraag.
'De nacht' staat in boeken vaak voor het zwarte, sombere, obscure, en daar heb ik momenteel geen zin in.


Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2012, 09:15

Een feest is het! Zeker: het is donker en het vriest 15 graden, maar dat deert allemaal niet. Nee, ik vind het zeker geen somber boek!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Annemarie » 28 Feb 2012, 21:40

Zoooo, jij bent enthousiast! Is het ook een boek voor mensen die niet zo dol zijn op carnaval?

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2012, 22:51

Ik zou niet weten waarom niet. Als ik een boek lees dat gaat over een componist - die ik niet ken - of over een paard - ik rijd niet en heb dat nooit gedaan - dan heb ik daar ook geen problemen mee.
Carnaval is de sfeer waarin het zich afspeelt, omdat het iets moet zijn dat en volkomen tegenhanger is van de - hoe zeg je dat? - gewetencrisis?? waar de hoofdrolspeler mee bezig is. Hij overziet zijn leven en staat voor een moeilijke beslissing. Juist dat hij die moet nemen in het feestgedruis maakt het erg bijzonder.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Annemarie » 28 Feb 2012, 23:13

Als een schrijver het goed kan brengen dan maakt het mij ook niet uit of ik affiniteit met het onderwerp heb. Soms is het juist heel leuk en boeiend om over iets te lezen waar ik normaal gesproken niet mee bezig ben. Er zijn ook echter boeken die uitsluitend voor de liefhebber zijn. Ik las een tijdje terug toevallig een boek over een paard (Blonde manen) dat mij niet aansprak. Het was zo geschreven dat het alleen de paardenliefhebber aansprak.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 29 Feb 2012, 10:59

Ik heb wat recensies opgezocht, niemand heeft het er over dat het carnaval een beperkt publiek zou aanspreken. Een zegt 'kermis of carnaval' en zo zou je het inderdaad kunnen zien: als een ander feest.
Het is een associatieve roman, ik kon toen ik het verslag maakte niet op het juiste woord komen, maar dit is het Alles wat hij meemaakt roept iets op, steeds sneller en sneller gaat dat. En dat is waarom dit boek zo'n idruk op mij maakte. Het laat niet los.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Annemarie » 29 Feb 2012, 12:38

In je reacties spat het enthousiasme er nog steeds vanaf. Dit boek heeft je echt geraakt. Mocht ik het eens tegenkomen dan gaat het misschien wel mee naar huis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2012, 12:44

Uit het juryrapport van de BNG Nieuwe Literatuurprijs 2011 die Jan van mersbergen gewonnen heeft:

‘Tijdens Vastelaovend ben je niet verkleed als iemand anders, tijdens Vastelaovend ben je eindelijk jezelf’. Met deze beginzin laat Jan van Mersbergen meteen zien waarom het hem te doen is in deze kleine, en tegelijk grootse roman. Het verhaal concentreert zich op de sympatieke antiheld Ralf die tijdens het Venlose carnaval, de Vastelaovend, temidden van de meest buitenissige personages, de blues krijgt. Het vriest vijftien graden, maar de als veerman verklede stratenmaker voelt weinig van de kou, vooral dankzij een fiks aantal alcoholconsumpties. De lezer zit in deze dwingende, goed opgebouwde roman 175 pagina’s lang opgesloten in het hoofd van Ralf en zijn rondrazende dronkemansgedachten. Naar de overkant van de nacht is gezet in die typische, stugge en robuuste Van Mersbergenstijl. Net als in zijn roadnovel Morgen zijn we in Pamplona en het van woede zinderende De macht over het stuur kiest Van Mersbergen hier weer voor een sterke, zwijgzame man als hoofdpersonage, die blijkt te beschikken over een verrassend rijk gevoelsleven.’

Bron: http://www.uitgeverijcossee.nl/nieuwsbe ... 1-N353.php
Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor berdine » 29 Feb 2012, 15:59

Je bent niet de enige die enthousiast is, Marjo. Ik zet het op mijn lijst. T.z.t. hoor je er nog van. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2013, 18:18

Naar de overkant van de nacht van Jan van Mersbergen wordt verfilmd

Producenten Pupkin en Rinkel Film hebben de filmrechten verworven van het boek Naar de overkant van de nacht, geschreven door Jan van Mersbergen. Deze poëtische roman over de Vasteloavend (Limburgs carnaval) won de BNG Nieuwe Literatuurprijs 2011 en werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs 2012.
Jan van Mersbergen en Uitgeverij Cossee kozen uit meerdere geïnteresseerden voor de sterke inhoudelijke aanpak van regisseur Mark de Cloe (Shocking Blue, Mannenharten en Emmy Award genomineerd voor Sterkste man van Nederland). Het script wordt geschreven door Laura van Dijk.

Lees verder http://www.uitgeverijcossee.nl/nieuwsbe ... d-N554.php

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor berdine » 17 Jan 2013, 20:37

Een film van dit boek? Daar kan ik me niets bij voorstellen.
Ik weet niet waar ik het gemeld heb, maar het boek viel me heel erg tegen. Het gaat maar door en door en door. Weer een verkleed figuur, nog maar een biertje. De ik-figuur ontdekt wel gaandeweg waar hij staat in het leven, maar dat lijntje is zo dun. Het kon mij niet boeien.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2013, 20:41

Ik vond juist het afglijden van nuchter naar stomdronken heel erg goed beschreven. De vaart verandert, en tegelijk de taal...ik kijk wel uit naar een verfilming!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 23:32

Marjooo er komt een nieuw boek van hem uit, 20 februari aanstaande
De laatste ontsnapping heet het.

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan van Mersbergen: Naar de overkant van de nacht

Berichtdoor Marjo » 07 Feb 2014, 08:55

Mooi! bedankt voor de tip..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten