Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2012, 16:31

Een klein boekje met overpeinzingen en verhalen van de kat Filo

Zie het verslag http://www.leestafel.info/marylka-bender

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2012, 16:51

Wel een leuke voorkant!

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2012, 17:17

Meer katachtig? En hoe had je dat dan voor je gezien? Hoe weten wij mensen nou wat zich in een kattenbrein afspeelt?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 17:23

Ik ben allergisch voor katten maar het lijkt me best een leuk boek.
Dit boekje heeft ze geschreven en geïllustreerd toen ze 101 jaar oud was? Dat verdient een staande ovatie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2012, 19:23

Marjo schreef:Meer katachtig? En hoe had je dat dan voor je gezien? Hoe weten wij mensen nou wat zich in een kattenbrein afspeelt?


Nou als iets vanuit een kat geschreven wordt verwacht je meer kattengedachten, deze kat denkt wel heel erg als een mens.
Maar natuurlijk weet je niet wat zich in een kattenbrein afspeelt. Toch kun je wel met fantasie en katten goed observeren een eind komen lijkt me.
Je zou bijv kunnen hebben over eten, waarom jij als kat iets heerlijk vindt. Maar deze kat vindt het zielig als er een muis gevangen wordt. Dat vind ik niet des kats.
Een grasspriet kan voor een kat ook uiterst boeiend zijn als ik mijn buurkatten bekijk. En zo zijn er nog veel meer dingen te vertellen zoals het wiebelen met hun kont of besluipen voordat ze op iets afspringen enz.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 20:29

Maar deze kat was toch in een vorig leven een mens? Misschien is het daarom.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2012, 20:37

Nee, wat eigenlijk benadrukt wordt, is dat ze beiden denkers zijn. Maar het verhaal is te dun om dat goed uit de verf te laten komen.

je kunt juist een kat heel goed laten 'nadenken'. een kat kan je aankijken alsof ze alles weet maar daar heeft de schrijfster te weinig gebruik van gemaakt. Ik kan verder niet zo goed vertellen wat ik bedoel als je je niet voor kunt stellen dat een kat praat ipv een mens.
ik ben gek op katten en heb ze veel bekeken en 18 jaar katten gehad. Misschien dat ik daarom denk de schrijfster had zich beter in zo'n beest kunnen verplaatsen dan ze nu doet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Annemarie » 28 Jan 2012, 22:47

Ik snap wel wat je bedoelt als ik kijk naar mijn beeld van honden. Die hebben ook van die typisch honden gedragingen. Katten hebben natuurlijk ook zo hun eigen maniertjes en die lees jij als kattenliefhebber niet terug in dit boek.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2012, 12:13

Een muis zielig, nee, dat klopt niet denk ik. Maar of een kat überhaupt iets in zijn hersens heeft, hm..die van mij? Ik betwijfel het.
In dat boek van de Warriorcats dat ik laatst las, waren de katten ook vermenselijkt.
Maar wat je wil is dat een schrijver de katten zo laat opdraven dat de lezer denkt dat het over het wezen van de kat zelf gaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2012, 12:40

Dat wil ik niet maar de schrijfster doet alsof er een kat spreekt en schrijft en wil ons dat ook laten geloven. Dan moet het ook echt een kat zijn en niet een mens.
Het vriendje van Filo, de kater Muck kijkt bijvoorbeeld graag voetbal en speelt dan met een bal alsof hij voetballer is. Maar dan wordt het zo geschreven dat het op kattengedrag moet lijken, en daar wordt de plank dus misgeslagen, het lijkt er voor geen meter op... en zo zijn er meer dingen die niet als een kat zijn.

Het gaat toch om de fantasie denk ik, als je elk kattenverhaal op waarheid moet testen dan kun je beter nooit een fantasieverhaal over katten schrijven. Je had vroeger een boek, Straatjagers zang, en daarin kwamen katten voor die echt kat waren ook al 'spraken' ze met elkaar. Prachtig boek trouwens, aanrader!

Waterschapsheuvel gaat over konijnen ook al zijn die ook vermenselijkt ze blijven konijnen. Dat bedoel ik meer. In dit boek is Filo geen echte kat al wil de schrijfster dat wel weergeven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2012, 16:10

Ik denk dat je de wereld van Waterschapsheuvel zo over kunt zetten in een mensenwereld, denk je niet?
Moet het weer eens herlezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2012, 16:13

Ik had het verwacht dat je dit zou zeggen! :D
Slecht voorbeeld bedacht ik me ook achteraf. maar ik denk dat je ondertussen wel weet wat ik bedoel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marylka Bender - Kattenkrabbels, de wereld volgens Filo

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2012, 16:57

Jawel. Het blijft moeilijk zoiets.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten