Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2016, 17:14

Achterflap: Ik heb nog steeds nachtmerries. Ik heb ze zelfs zo vaak dat ik er inmiddels aan gewend zou moeten zijn. Dat ben ik niet. Niemand raakt ooit echt gewend aan nachtmerries."

Johnny Truant in Het Kaartenhuis.


Lees verder http://www.leestafel.info/boeken

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2016, 18:52

Dat klinkt als een heel interessant en intrigerend boek Berdine. Je maakt me erg nieuwsgierig.

Ik vond nog een leuk artikel van de vertalers

http://www.boekvertalers.nl/2008/11/21/ ... nielewski/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2016, 18:58

Misschien is het wel net als bij poëzie Berdine, je hoeft het niet altijd te begrijpen om het mooi te vinden. Sommige dingen zijn zo bijzonder gedaan of beschreven dat je wel voelt wat de schrijver bedoelde of waar hij heen wil, maar toch blijft het ongrijpbaar. Dan is het ook lastig om je vinger erop te leggen. Misschien schrijft hij wel over de menselijke geest met alle opgeslagen verhalen en alle kamertjes vol herinneringen. Maar het kan ook wat jij zegt, de geboorte zijn of, of, of... Je hebt het boek wel heel mooi beschreven.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2016, 19:06

Ja dat artikel had ik ook gelezen in de hoop dat zij hun licht er nog over zouden laten schijnen, maar dank je wel!
Wil je het lezen? Het is een enorm boek, hoor! 700 grote pagina's (ik legde soms mijn boekenlegger op de regels om de connectie met de volgende regel niet kwijt te raken) op dik papier. Het lezen valt dan uiteindelijk nog mee, omdat er ook een flink aantal pagina's met slechts een paar woorden erop bij zijn en in de appendices foto's en veel gedichten die ik ook niet allemaal uitgespeld heb. 1221 gram... :mrgreen:

Nou ik had het toch wel een béétje willen begrijpen. Het is wel een roman, geen gedicht!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2016, 19:15

haha wat ben je fel. Nee het is geen gedicht maar bij sommige gedichten voel je wel wat er bedoeld wordt en spreekt het je erg aan. Maar echt vertellen waar het over gaat en wat het betekent kun je niet.
Ik kreeg de indruk dat je dit boek ook in feite wel erg goed en leuk en aantrekkelijk vindt maar dat je toch een afgerond geheel wilt hebben. Je wilt begrijpen. (ik meestal ook)

En je brengt me erg in de verleiding. Ik wil het boek wel heel graag lezen inderdaad. Dus... ja graag! Maar verwacht niet onmiddellijk reactie want dat lukt me niet. Het boek blijft wel in zicht liggen zodat ik het zeker zal lezen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2016, 19:32

Ik had niet in de gaten dat ik fel was! Sorry! Maar al was het maar aanvoelen wat de bedoeling van het geheel was. Ik hoef het niet echt te begrijpen hoor, maar helemaal niet weten waar het nou op slaat is niet bevredigend als je zoveel moeite hebt gedaan. Het is soms net een studieboek en behalve de appendices heb ik echt álles zitten lezen, zoekend naar aanwijzingen, naar hints, naar "aha" momentjes, maar niks, dat is best frustrerend.
Ik vind het geen boek voor jou, maar ik stuur het met alle liefde naar je op! :love2:

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2016, 21:04

Ik ben er ooit aan begonnen, lang geleden al weer. Ik heb het niet uitgelezen, dus het was niets voor mij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mark Z. Danielewski - Het kaartenhuis

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2016, 21:13

Dat geloof ik graag Marjo. Het is veel geknutsel. Soms zoeken naar een voetnoot, dan weer eerst 50 pagina's brieven lezen achterin het boek, terug naar waar je gebleven was, boek op zijn kop houden, dan weer op zijn kant. Je hebt er geduld voor nodig en zowel het ene als het andere verhaal wordt voortdurend onderbroken door allerlei terzijdes en uitweidingen. Het leest langzaam.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten