Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2016, 21:30

Epische roman, dat wil zeggen dat het leven van de familie McCosh, vooral dat van dochter Rosie, vrij gedetailleerd wordt beschreven, terwijl de tijd verloop van begin 20e eeuw tot - ik gok - de jaren dertig van dezelfde eeuw.

Lees meer: http://www.leestafel.info/louis-de-bernieres
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Jun 2016, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Lezer100 » 10 Jun 2016, 23:43

Daar heb ik al wel een ander boek van gelezen, "De oorlog van Don Emmanuels edele delen". Misschien moet ik dit boek ook maar eens aan mijn lange nog te lezen boekenlijst toevoegen.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2016, 11:15

Wordt er alleen over WOI verteld en de impact wat dat heeft, of ook over de 12 jaar daarvoor? Omdat je schrijft dat het verhaal begint in 1902.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Annemarie » 11 Jun 2016, 14:22

Dat het zo persoonlijk is, lijkt me echt de kracht van dit verhaal. Mooi.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2016, 11:05

Ik denk dat het een familiegeschiedenis in drie delen wordt, en die begint dus in 1902. Omdat het over de personages gaat komt de achtergrond minder tot uiting, want die heeft niet zoveel invloed op die kinderen. Dat heeft de oorlog wel, dus ja, dan komt die gruwel meer naar voren.
Ik denk overigens dat de jaren dertig niet gehaald worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2016, 13:09

Ik snap niet zo goed wat je hierboven schrijft. "Omdat het over de personages gaat komt de achtergrond minder tot uiting, want die heeft niet zoveel invloed op die kinderen."

Misschien ben ik zelf onduidelijk. Ik vraag me dus af wát er begint in 1902. Wordt dan Rosie geboren? Of zijn een stel getrouwd en begint dan hun leven en wordt daarover verteld? In je recensie spring je gelijk naar WO I. Maar wat gebeurde er dan in die 12 jaar daarvoor? vraag ik me dan af.
Is het een trilogie over een gezin, of een hele famile (voorouders, oom en tantes erbij enz.) of toch meer over WOI zelf? Daar kom ik nu, als ik je recensie lees, niet zo goed uit. En waarom begint het in 1902?


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Louis de Bernières - Het stof dat van dromen valt

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2016, 19:10

Een boek moet ergens beginnen hè! Ook een familiesaga.
Bernières kiest voor de dag dat koning Edward gekroond werd 9 augustus 1902 en vertelt vanaf dan over de kinderen McCosh. Sophie de belangrijkste is dan een jaar of tien meen ik. Zo expliciet wordt het allemaal niet verteld en dat bedoel ik ook met de achtergrond. Die kroning toevallig wel overigens, maar verder wordt ook veel bekend verondersteld. Engelsen weten dat misschien ook allemaal wel.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten