Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2016, 14:18

Indrukwekkend, bijzonder, overdonderend, ontroerend, imponerend...

Zie http://www.leestafel.info/jos-van-kan

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2016, 15:44

Apart verslag!! Het maakt wel nieuwsgierig..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 11 Jun 2016, 14:31

Wat een mooie recensie!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Willeke » 17 Jun 2017, 09:28

Ik heb vanwege het mooie zomerweer dit boek maar eens van de bovenop de stapel gehaald en dat wat geen slechte keus. Nog maar net begonnen, maar wat goed geschreven en wat prettig van toon. Ik denk dat ik een heel mooi leesweekend ga krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2017, 09:31

Och ja, dit was een van de betere boeken die ik las in 2016. Prachtig verhaal en schitterend qua sfeer.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Willeke » 17 Jun 2017, 18:36

En uit al. Wat een prachtig, prachtig boek! Ik ben er helemaal onderste boven van. Zo mooi. Alles klopt.
Hoe kan het dat dit boek niet bovenaan bestsellerlijsten staan en ik er nog nooit van gehoord had.
(dank Dettie !!).

Het is moeilijk te omschrijven waarom het zo mooi is. Het ontroert heel erg, ik heb echt met een brok in mijn keel zitten lezen, maar de thema's kloppen ook allemaal. Het gaat over van alles, over vaderschap in al zijn vormen, maar ook over de sporen die de gruwelijke geschiedenis van een land achterlaat op zijn volk en de kinderen van dat volk. Vaak zie je bij dit soort boeken dat er veel te veel in gestopt wordt, waardoor het boek kapseist, maar hier klopt het evenwicht precies, en kloppen de paralellen ook precies.

Daarnaast klopt de titel van het boek ( volgens mij in drie verschillende variaties) precies met de inhoud, én is het wat mij betreft ook een lofzang op de vriendschap. Zelden zulke ontroerende vriendschappen gelezen als in dit boek.

Een ander thema wat mij zéér aansprak is dat je een ander niet redden kunt.
Dat moet hij of zij zelf doen.
Maar tegelijkertijd mag dat geen reden zijn om het niet te proberen, om niet te proberen de wereld tóch iets beter te maken, al is het maar een millimeter. Dat dat áltijd je drijfveer moet zijn, zelfs als alles verloren lijkt.


Afijn.... lezen dit boek!!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor berdine » 17 Jun 2017, 20:04

Nou, nou, dat moet dan op mijn lijst!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Willeke » 17 Jun 2017, 23:22

Ha, ik had het letterlijk net uit en dan ben ik, als ik het mooi vind, altijd erg enthousiast, maar ik denk dat mijn positieve mening wel overeind blijft, ook al het boek bezonken is. En ik denk dat jij het ook mooi vindt Berdine.
Het is mooi geschreven en je komt veel door kleine toespelingen te weten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2017, 23:55

He ik ben altijd blij als iemand net zo onder de indruk is. Het is echt zo'n mooi en knap geschreven boek. Ik snap ook niet dat het niet overal in de prijzen is gevallen, want dat verdient dit boek zeker.

Dettie
die even blij meegeniet van jouw enthousiasme

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Willeke » 18 Jun 2017, 08:45

Trouwens Berdine, vannacht ( kun je nagaan) bedacht ik dat er een gruwelijke scene in zit waarin een hond ( met hondsdolheid) wordt afgemaakt. Misschien is het voor jou toch niet zo'n aanrader ( of kun je dit gedeelte overslaan). De dode hond speelt wel een grote rol in het verhaal.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor berdine » 18 Jun 2017, 10:11

Och, och, je moet niet wakker gaan liggen van mij! :shock: Maar lief dat je het meldt! Ik zal er dan nog maar even over denken... Stukken overslaan doe ik alleen maar als het boek slecht is en dat lijkt me hier niet aan de orde.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jos van Kan - Verre vader (debuut)

Berichtdoor Willeke » 18 Jun 2017, 11:04

Nee, en de scene is nog wel over te slaan, maar de zieke dode hond is eigenlijk een rode draad in het hele boek en de aanstuurder van alles.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten