Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2016, 20:01

De omslag komt me zo bekend voor...maar waarom weet ik niet.
Het is (weer) een verhaal over het geloof dat de jeugd van een jong kind beïnvloed heeft. Niet verziekt, nee, zo is het verhaal niet geschreven.

Lees meer: http://www.leestafel.info/debuten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 11:19

Ja de cover roept bij mij hetzelfde op, je hebt meerdere van zulke covers. Oftewel een aantal covers lijkt erg op elkaar.

Het verhaal 'klinkt' wel mooi. Vind je er te weinig protest in klinken? Vind je het té braaf?
Denk je dat ze het verhaal écht kwijt moest of is zou het zijn omdat boeken over geloof momenteel goed verkopen? Dat daarop 'de tijd rijp is' als het ware. (weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 13:01

Ik vind het niet te braaf, ik hoef al dat na schoppen niet zoals anderen dat soms doen. In een interview zei ze dat dit verhaal al jaren zat te broeden, ze heeft er dertien jaar over gedaan (meen ik).
De tijd zal rijp geweest voor haarzelf, want of het nu zo'n goed idee is om 'weer zo'n boek' het licht te laten zien, alleen om te verkopen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 13:21

Zo! dertien jaar! Nee dan is het niet meedoen met de 'hype'.
Ik hoef al dat naschoppen ook niet, het is vaak al interessant genoeg om te lezen hoe het er in bepaalde geloofsgroepen aan toe gaat. De meesten hebben zich niet aangesloten bij een geloof uit kwade bedoelingen maar omdat ze zich daar goed in kunnen vinden en dat uit willen dragen. Er van overtuigd zijn dat dát het is wat ze zochten. Dat vind ik zelf altijd mooi om te lezen. Gewoon dat hele proces en de beleving van dat geloof. Het kan soms in onze ogen vreemd zijn maar wat wij doen, vinden anderen misschien ook weer vreemd. Je kunt met zo'n boek erover nadenken en bedenken wat aantrekt of afstoot in dat geloof en je leert er ook weer wat bij. Dat is altijd erg prettig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 17:01

Vind je dat je niet bijleert als het gaat om kinderen die er niets aan kunnen doen dat ze in zo'n milieu opgroeien?
Zoals bij dit boek Knielen op een Bed, en Dorsvloer vol Confetti?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 17:10

jawel hoor, komt dat niet zo over? Ik had het over het naschoppen, dat dat voor mij ook niet hoeft. Help! :D
Ik vind het juist heel interessant om te lezen wat voor impact een geloof heeft op mensen. Ook op kinderen, ben zelf ook streng katholiek opgevoed.
Knielen op een bed violen vond ik an sich niet zo goed, alleen het einde wel. Maar wel werd daarin weergegeven wat voor enorme invloed het geloof op die vader had (en daardoor op het hele gezin). Dat zelfs zijn vrouw niet aan zijn sterfbed mocht staan want stel dat ze hem net aankeek op het moment van sterven. Daar kan ik dan lang over nadenken, hoe dat doorwerkt en zo.
Ook het boek van Heijmerickx vond ik heel boeiend vanwege die impact van het geloof op haar als kind en haar latere ontwikkeling.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Anke Kranendonk - Altijd vrolijk (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 18:53

Ik wist niet goed waar jouw 'zo'n boek' op sloeg, omdat je het eerst had over mensen die zich aansluiten. Dat doen kinderen natuurlijk niet. Die hebben geen keuze.
Nu is het duidelijk.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten