Vittorio Busato - Impact (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Marjo » 07 Apr 2016, 21:03

Persoonlijk vond ik het wel een interessant boek, maar ik kan me goed voorstellen dat lezers het teleurgesteld wegleggen op het moment dat onthuld is wat het hoogtepunt van de roman is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/debuten

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 08 Apr 2016, 18:40

Een kanshebber of dat niet?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Marjo » 09 Apr 2016, 09:56

Nee, dat denk ik niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Apr 2016, 10:23

Dat vermoedde ik al.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2016, 13:45

Het voornaamste thema van deze debuutroman lijkt me de gang van zaken rond de TBS maar er worden regelmatig zijpaden bewandeld, die naar de instelling van de lezer meer of minder interessant zijn.

Het wordt niet helemaal duidelijk of het rond de TBS gaat? Ik krijg de indruk dat het vooral een warrige roman is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2016, 18:48

Nee hoor het is niet warrig, maar gaat ook niet enkel en alleen om de tbs.
Dat was ook erg saai geweest ben ik bang, nu was er genoeg te beleven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 08:47

"Het voornaamste thema van deze debuutroman lijkt me de gang van zaken rond de TBS." Schreef je.
Vandaar mijn vraag of het thema niet helemaal duidelijk is.

Het verhaal trekt me niet echt, het lijkt me zo'n verhaal waarin de schrijver al zijn eigen ideeën en stellingen wil ventileren. Nu is dat in een boek in feite altijd wel zo maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Sommige schrijvers verwerken hun ideeën of visies in een mooi verhaal en anderen laten een professor of andere 'kundige' optreden die allerlei theoriën verkondigen.
Ik krijg van dit boek de indruk dat het laatste het geval is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 09:27

Waarschijnlijk wel. Ik heb daar geen problemen mee, ik lees het liever zo dan in een echt pamflet. Met een verhaal er om heen leest het een stuk makkelijker, en wordt het vaak ook beter uitgelegd: de hoofdpersonen moeten het begrijpen!

Ik schreef 'lijkt' omdat er meer aan de orde is, maar ik wel het gevoel heb dat de nadruk ligt op die tbs.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 11:27

Ja het leest lekkerder in een verhaal dat klopt. Maar ik heb bij dergelijke boeken vaak dat de schrijver ons stellingen door de strot wil duwen, grof gezegd. Dat hij wil dat mensen zijn stellingen nu eindelijk eens lezen en dat we eigenlijk moeten zeggen ja, hij heeft gelijk.
Nu heb ik het boek natuurlijk niet gelezen dus ik kan over dit boek helemaal niet oordelen. Maar het gebeurt in mijn ogen wel vaak bij dergelijke boeken dat er een soort dwingende visie is waarvan de schrijver wil dat wij dat aannemen. De hoofdpersonen moeten er dan wel zijn omdat je anders geen verhaal hebt. Maar ik denk dan dat het daar niet zo om gaat, eerder dat de lezer de uitspraken van de hoofdpersonen verwerkt en aanneemt.
(Moeilijk uitleggen)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vittorio Busato - Impact (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 12:59

Ik denk niet dat deze schrijver dat doet. Maar ik denk ook dat ik niet gevoelig ben voor dit soort dwang.
Het blijft wel een verhaal.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten