Grace Metalious - Peyton Place

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2015, 14:59

Peyton Place, wie kent het niet, ook al is het alleen van naam, de eerste soap op televisie. Ik ging als meisje van ca. veertien jaar zelfs na de dag van uitzending een uur eerder naar school om met vriendinnen en klasgenoten de aflevering door te nemen. Hoe zou het verder gaan met Allison MacKenzie (gespeeld door Mia Farrow)? Zou ze de rijke, knappe Rodney Harrington (Ryan O'Neal) nu eindelijk krijgen of niet? En die Betty Anderson (Barbara Parkins), dat was me er ook eentje...

Lees verder http://www.leestafel.info/grace-metalious

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2015, 16:58

Jij hebt er dus vroeger ook van genoten, een serie die toch de voorloper was van de tegenwoordige soap. Toen hadden ze nog niet zo goed door hoe je mensen moest vasthouden. Het had nog veel erger gekund als jij nu aangeeft.
Maar wij genoten, net zoals de tieners van nu (en anderen ook natuurlijk) van de huidige soaps genieten.

Ik heb dat boek in die tijd gelezen, een verboden boek was dat. En hoewel mijn vriendin en ik er rode oortjes van kregen, het haalde het niet bij de serie!! Wat je zegt dus: ook toen viel het al tegen. Ik heb dan ook geen enkele animo om dat boek nu nog eens te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2015, 17:27

Dit vond ik op internet:
"Tussen 1964 en 1969 draaide deze allereerste soap in de VS en ook in Nederland (via de AVRO). De eerste 2 jaar was de serie in zwart/wit en ging daarna over in kleur. Hoewel het afleveringen van een half uur waren, zond de AVRO de serie uit in een blok van een uur op prime time."

Het was inderdaad de eerste soap, en dat maakte het toch wel bijzonder, dat fenomeen kende je niet, was helemaal nieuw.
Heel Nederland had het erover. Ik herinner me dat er in de krant ook korte stukjes over de uitzending verschenen waarin je kon lezen wat er gebeurd was. Buren kwamen ook vragen of we gekeken hadden en wat er gebeurd was. (nu heb je uitzending gemist)
Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Net als 'Open het Dorp' die marathonuitzending iets unieks was. We hadden toentertijd ook niet veel meer dan dat. Er was geen keus.
Het is niet zoals nu met allerlei clubjes hier en daar en telefoontjes en computerspelltjes enz. Dus ja iedereen genoot ervan ook de tieners en de oudjes.

Dat boek kwam er bij ons thuis natuurlijk niet in, ook in de katholieke bieb was het niet te vinden. Dit is voor het eerst dat ik het lees met niet zulke rooie oortjes :D.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Annemarie » 11 Aug 2015, 17:40

Het gebeurt niet vaak dat de verfilming beter dan het boek is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2015, 17:51

In de serie waren alle expliciete scenes eruit gehaald. Het was heel vriendelijk en kuis.
Het boek zelf valt ook wel mee maar toen was het een veel te prikkelend boek. Eigenlijk is het bijna een ander verhaal geworden.
De namen lijken soms ook anders maar dat is een twijfelgeval. Ik weet natuurlijk lang niet alles meer van de serie.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Annemarie » 11 Aug 2015, 17:56

Ik ken de serie natuurlijk wel van naam maar of ik het ooit heb gezien? In ieder geval had ik altijd het idee dat de serie vrij zoetig was. Het boek vormde dus meer een inspiratiebron voor iets nieuws.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2015, 19:32

Dr. Rossi kwam in het boek niet voor dacht ik..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2015, 19:45

nee dat klopt, dat viel me ook al op. Er is wel een dokter in Peyton Place maar die heeft een heel andere naam, en speelt ook niet zo'n grote rol als dr. Rossi. Mijn buurvrouw heeft het boek nu dus ik kan het niet nakijken.

Dettie

bennet
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 Aug 2015, 15:13

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor bennet » 18 Aug 2015, 22:00

A blast from the past, Peyton Place. Ik keek met mijn moeder. Wat later ook het boek gelezen.
Heb even gekeken maar het staat nog steeds in mijn boekenkast. Samen met "Terugkeer naar Peyton Place" en "Opnieuw Peyton Place"
Misschien toch maar een de boekenkast opruimen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Grace Metalious - Peyton Place

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2015, 12:54

Misschien toch maar eens herlezen bennet en kijken wat je er nu van vindt. ;-)

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten