Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor berdine » 05 Apr 2015, 10:45

Flaptekst: Klaas leeft in het goede lichaam, maar in de verkeerde tijd. Zo voelt dat al jaren. Zijn avontuurlijke opa vaart in de roaring twenties mee op de Holland-Amerika Lijn. In New York raakt deze scheepsjongen verslingerd aan de opzwepende wereld van jazz, dans en vaudeville.
Een halve eeuw later verhaalt hij zijn kleinzoon van een zekere Jackie Fontanel. Een sprookjesachtige legende. Na de dood van zijn grootvader - zijn beste vriend en grootste voorbeeld - probeert Klaas zijn opa's savoir-vivre te doorgronden. Hij trekt zijn sporen na en doet verbijsterende ontdekkingen.
Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel is een meeslepend verhaal over de afspraken die je met het leven kunt maken, en daarnaast een intrigerende familiegeschiedenis.


Onevenwichtig relaas dat driekwart van het boek een beetje voortsukkelt om aan het eind met een karikaturale uitgever als een soort klucht te eindigen. Kort voor het einde worden de familierelaties in een verwarde kluwen aangeboden, waaraan de schrijver nog een extraatje toevoegt door een "cousin" "nephew" te noemen, waardoor de lezer weer opnieuw aan het beredeneren slaat. En passant valt opa ook nog eens van zijn voetstuk (hoewel niet bij Klaas). De karakters zijn ongeloofwaardig en soms onlogisch. Gelukkig worden er weinig grappen en avonturen van Jackie Fontanel echt verteld, want de paar die er wel staan zijn te flauw voor woorden. Over zijn leven kom je eigenlijk ook niets te weten. Het enige positieve: Van Kooten schrijft goed Nederlands.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kasper v. Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Font

Berichtdoor Annemarie » 05 Apr 2015, 15:02

Ik twijfelde of ik dit boek wel of niet zou moeten lezen. Nu weet ik het zeker: niks voor mij. Jammer dat het je tegenviel Berdine!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kasper v. Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Font

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2015, 15:03

Ik vond het een prachtig boek, heb het zelfs twee keer gelezen!
Wat smaken kunnen verschillen hè.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2016, 19:45

Oud debuut. Ik dacht dat Dettie dit ook gelezen had??

Lees meer: http://www.leestafel.info/kasper-van-kooten

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor berdine » 02 Mei 2016, 20:07

Dat klopt. Ik heb het ook gelezen. Zie viewtopic.php?f=3&t=11103&p=123865&hilit=fontanel#p123865

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2016, 20:10

Maar er zijn geen verslagen van!!

Tegenvallen, ach, ik had er geen verwachtingen van en het leest als een trein. Diepgang is er niet, maar het is van Kooten..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Kasper van Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor berdine » 02 Mei 2016, 20:12

Voor Dettie kan ik niet spreken maar ik maak meestal geen verslagen. alleen een kort review.
Laatst gewijzigd door berdine op 02 Mei 2016, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kasper v. Kooten - Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2016, 20:22

ach zo'n mooi boek. Inderdaad geen recensie! Ik had het toentertijd gekregen en was er weg van.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten