Maartje Wortel - IJstijd

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Marjo » 09 Okt 2014, 16:31

Prachtig verhaal. Een beetje treurig, maar mooi..

Lees meer: http://www.leestafel.info/maartje-wortel

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Maartje Wortel -IJstijd

Berichtdoor Annemarie » 09 Okt 2014, 19:08

Klinkt inderdaad prachtig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maartje Wortel -IJstijd

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2014, 21:42

Wat een mooie recensie Marjo, dit boek staat genoteerd, dat moet ik toch lezen denk ik zomaar.

dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Maartje Wortel -IJstijd

Berichtdoor berdine » 10 Okt 2014, 14:56

Klinkt inderdaad goed. Hoop dat ie thuis is in de bieb, als ik er dinsdag kom.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor berdine » 20 Okt 2014, 17:58

Hmm, ik ben niet zo enthousiast als jij Marjo. Het is absoluut goed geschreven en waarschijnlijk goed doordacht ook. Zoals je zegt: haar opmerkingen doen ertoe. Maar het kon me niet boeien. James is een lege huls en Marie blijft voor mij al helemaal vaag. Halverwege het verhaal maakte ik me vooral zorgen om de kat.
Ik vraag me trouwens af of ze zomaar een bestaand schrijver een rol kan toebedelen. Niet zo'n fraaie ook nog eens. Misschien kent ze hem goed en wilde hij in haar boek voorkomen, maar dat had ze dan wel mogen vermelden. Nu komt ze op mij over als een naar mens.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2014, 20:32

Weten doe ik het niet, maar ik ga er van uit dat die schrijver weet dat hij in dit boek figureert. Anders kan je dat niet maken, dat ben ik met je eens. Dus denk ik: hij weet het, vindt het best, en zij is echt geen naar mens!!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor berdine » 20 Okt 2014, 21:00

Ok, ik neem het van je aan. :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Marjo » 21 Okt 2014, 09:41

Weet je, ik heb geen flauw idee wat jullie precies bedoelen als je zegt dat een personage vaag blijft. Wat wil je dan eigenlijk, waarom voldoet het niet?
Ik heb dat idee nooit. Het is zoals het is.

Ik weet niet wat ik moet met 'lege huls', en 'vaag'.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor berdine » 21 Okt 2014, 10:09

Dat heeft te maken met je inleven in een personage, meevoelen, en dat is iets wat jij niet doet met papieren personages. Als zo'n persoon te vaag blijft, dan lukt dat meevoelen niet en dan kan het je niet schelen wat er met zo iemand gebeurt. En dat is voor jou geen voorwaarde om een boek boeiend te vinden. Ik geef toch ook aan dat het goed geschreven is, maar zo'n boek glijdt als water langs me heen. Ik heb liever een boek dat me pakt, dat indringend is.

"Lege huls" moet je toch wel wat zeggen? James heeft geen doel in het leven, heeft nergens echt interesse in, geen hobby, geen vrienden, geen ambitie. Hij sukkelt van de ene dag in de andere, en dat alles is ook nog eens de schuld van zijn ouders. Dus hoeft hij niet eens te proberen iets van zijn leven te maken, want als iets de schuld van een ander is kun jíj het niet veranderen. Dan komt ie Marie tegen, maar hij sjouwt gewoon achter haar aan, terwijl zij iemand nodig heeft om haar leiding te geven. Die indruk krijg ik tenminste, want het karakter van Marie komt niet goed uit de verf. M.a.w. ik "ken" haar niet, ik weet niet hoe ze in elkaar steekt. Dat bedoel ik met "vaag".

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Marjo » 21 Okt 2014, 10:40

Ja, daar ligt een groot verschil. Ik hoef die personages niet te kennen. Ik lees hun verhalen en dat is prima. Afstand graag!
Het gaat mij bij verhalen niet om de personages, die staan voor iets, maar leven niet. Het gaat om het verhaal in zijn geheel, hoe het geschreven is, de sfeer. Maar goed, ik weet dat julliei anders lezen.

Er zijn wel boeken waarin de leegheid van een personage me stoort, maar dat is in dit geval niet zo. Ik heb ook niet het idee dat hij nietsig is, hij laat zich leiden, maar leeft daardoor wel.
Hij geeft mij niet het gevoel dat er sprake is van lamlendigheid, meer een niet-weten. En dan zoekt hij op een eigen manier een richting.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Joanazinha » 05 Nov 2014, 15:22

Ik heb dit boek eerder dit jaar ook gelezen.

http://www.leestafel.info/maartje-wortel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2014, 16:32

IJstijd is de tijd dat alles bevroren en stil is; er gebeurt niets aan de oppervlakte maar de krachten onder de bevroren laag zijn krachtig genoeg om landschappen voorgoed te veranderen. Dat geldt ook in overdrachtelijke zin voor hoofdpersoon James Dillard, wanneer zijn laissez-faire leven veranderd wanneer hij gevraagd wordt een boek te schrijven en zijn vriendin hem later verlaat. Zijn die krachten groot genoeg om zijn mentale landschap te veranderen?

Mooi gezegd Joananzinha

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor berdine » 05 Nov 2014, 16:50

Ik heb je verslag gelezen Joanazinha. Je noemt het einde symbolisch en geruststellend. Weet je dat ik helemaal niet meer weet hoe het eindigt? Nu al niet meer. :oops:

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Renate » 05 Nov 2014, 17:01

Het boek klinkt me interessant in de oren. Nu maar afwachten of het thuis is, als ik weer naar de bibliotheek moet. Beide exemplaren zijn nu uitgeleend, maar moeten snel terugkomen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor Marjo » 05 Nov 2014, 17:26

Troost je Berdine, precies weet ik het ook niet. Wel hoe het met Marie afloopt, maar de rest??

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Maartje Wortel - IJstijd

Berichtdoor irene » 22 Aug 2016, 19:21

Maartje Wortel en Lize Spit zijn op woensdag 19 oktober 2016 te gast bij het Literair Café Helmond. Interviewer: Elsbeth Etty.
Ik heb het boek IJstijd afgelopen weekend gelezen, vond het erg mooi. Fijne schrijfstijl, talentvol deze dame!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten