Erik Vlaminck: Brandlucht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2014, 18:41

Pittig verhaal, qua vorm en qua inhoud.

Lees meer: http://www.leestafel.info/erik-vlaminck

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor berdine » 26 Mar 2014, 19:33

Hoewel ook geen vrolijk verhaal, vond ik Suikerspin beter. Jij niet?

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2014, 20:00

Ja, vind ik ook. Dat was misschien geen vrolijk verhaal, maar er zat meer humor is. Het was 'levendiger'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2014, 12:45

Marjo schreef:Het is stilistisch een sterk verhaal, maar dat maakt het lezen ervan lastig. Steeds weet je dat je bepaalde dingen gemist hebt, niet goed begrepen - zoals de personages in het verhaal - met dien verstande dat de lezer terug kan bladeren.


Is het niet zo dat het te snel gelezen is. Van mezelf weet ik dat ik heel snel lees en daardoor bij boeken waarbij het snelle lezen eigenlijk niet kan, steeds terug moet bladeren. Is dat bij dit boek ook niet zo? Dat het niet zozeer aan de stijl ligt maar aan de manier van lezen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2014, 13:39

Dat gaat samen toch? Ik kan inderdaad niet langzaam lezen.
Bij dat boek 'godenslaap' is het zelfs zo erg dat ik het nooit uitgelezen heb.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor berdine » 27 Mar 2014, 15:47

Ik heb het zeker niet te snel gelezen, maar ik herinner me niet dat ik veel terug moest bladeren. (Ja pagina 14 heb ik een aantal keren gelezen, omdat ik niet kon geloven dat de Belgische meisjes blauwe geboortekaartjes kregen en de jongetjes rose.)
Ik geloof dat ik het verhaal tamelijk verbrokkeld vond. Dan speelde het zich weer hier af, dan weer daar. Met randpassages die min of meer buiten het hoofdverhaal vielen. Het was gewoon niet zo harmonieus als Suikerspin. Of misschien was de "rode lijn" wat minder aanwezig. Desondanks is het geen slecht boek, gewoon wat minder dan Suikerspin, dat een absolute topper is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2014, 17:51

Het is stilistisch een sterk verhaal, maar dat maakt het lezen ervan lastig. Steeds weet je dat je bepaalde dingen gemist hebt, niet goed begrepen - zoals de personages in het verhaal - met dien verstande dat de lezer terug kan bladeren. Maar zoals gezegd: dat leest niet zo prettig. Dan moet het hele boek nog maar eens gelezen worden.


Ik bedoelde eigenlijk doe je het boek dan wel recht? Je zegt nu "dat leest niet zo prettig".
Ik krijg daardoor de indruk dat je het geen goed boek vindt, ondanks dat het stilistisch sterk is, maar eigenlijk is mogelijk het boek wel goed maar lees je het te snel, waardoor jij niet alles meekrijgt. Zelf vind ik het vaak ook vervelend als ik gedwongen word een boek langzaam te lezen, dan heb ik wel de neiging om negatiever te oordelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het boek daadwerkelijk slecht is, alleen wil ik zelf niet '10 minuten' over één bladzijde doen. Het ligt dan gewoon aan mij, te ongeduldig, niet aan het geschrevene.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Vlaminck: Brandlucht

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2014, 19:45

Het is de waarheid: het leest niet zo prettig. Het heeft ongetwijfeld voor mij toch te maken met wat Berdine hier noemt: verbrokkeling van het verhaal. Als een schrijver een flashback invoegt, is het prettig als het verhaal daarna weer verder gaat waar het gebleven was, of dat het duidelijk een verhaal op zichzelf is. Dat is hier niet het geval.
En ik vind het geen denderend boek, maar goed genoeg om uit te lezen. Het is niet de bedoeling om het negatief te laten klinken, maar ja hoe zeg ik dat dan?
'Sorry, ik was te ongeduldig?'


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten