Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Dettie » 29 Nov 2013, 18:08

Saoedi-Arabië, een invloedrijk land, waar we, op een paar clichébeelden na, vaak weinig van weten.

Lees verder http://www.leestafel.info/paul-aarts-a- ... n-roelants

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië

Berichtdoor Dettie » 29 Nov 2013, 18:20

Ik beken, ik weet ook héél weinig tot niets, van Saoudi-Arabië.
Wist ook niet dat het een koninkrijk was. Wist alleen dat Mekka en Medina in dat land te vinden zijn.
Dat er veel woestijngrond is en dat het een van grootste olieproducerende landen is.
En dan houdt het wel zo'n beetje op. :oops:

Ik heb nu van je recensie al veel geleerd.
Dank!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië

Berichtdoor WilV » 29 Nov 2013, 19:40

Ik lees net als jij behoorlijk de krant, maar ik wist er ook heel weinig van.

Wat ik trouwens niet in mijn recensie kwijt kon zijn de olieprijzen... nog een lokkertje waarmee de vrede wordt bewaard... houd je vast; een liter super kost aan de pomp12 cent, gewone benzine iets minder dan een dubbeltje en diesel 5 cent.
De olieconsumptie is dan ook buitenproportioneel.

Als die prijzen in de toekomst iets verhoogd moeten worden ( omdat in de toekomst andere brandstoffen belangrijker worden) dreigt er ook onrust trouwens. Mensen zien dat echt als hun recht. Moeten ze hier eens komen tanken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2013, 12:13

O dear, 12 cent! Niet te geloven. Maar ja, ze zitten daar vlakbij de bron.
Wij moeten alles importeren.

Ja als iedereen bergen olie gebruikt en dan de prijzen verhoogd worden dan zal dat inderdaad een rel geven.
Daar is hun hele bestaan afhankelijk van.

dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië

Berichtdoor WilV » 01 Dec 2013, 14:03

En omdat het zo goedkoop is, rijdt iedereen in van de benzine-slurpers.

De Koning ziet het echt als lokkertje om het volk tevreden te houden.
En het volk ziet het als hun recht.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië, De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Renate » 06 Dec 2015, 21:11

Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië, De revolutie die nog moet komen

In het kader van de huidige situatie in het Midden-Oosten is dit een interessant boek. Het geeft goed weer welke rol Saoedi-Arabië in alles speelt en hoe het koningshuis en de geestelijkheid met elkaar verweven zijn. De onvrede bij het volk wordt deels afgekocht en verder is er natuurlijk de angst voor de chaos. Je leest interessante stukken over de werkloosheid in Saoedi-Arabië en de hoeveelheid buitenlandse arbeidskrachten. Een probleem is dat de meeste jongeren die zouden kunnen werken, niet over de juiste opleiding beschikken. Als ze al aan het werk gaan, zijn ze na een paar weken weer vertrokken, omdat het werken in een bedrijf ze niet bevalt. Een grappig verhaal is ook dat bedrijven mensen in dienst nemen en ze vervolgens vertellen dat ze wel salaris krijgen, maar dat ze het niet in hun hoofd moeten halen, om te komen werken. Omdat bedrijven een bepaald percentage aan mensen uit Saoedi-Arabië in dienst moet hebben, is dit de eenvoudigste opleiding.
Het koningshuis is behoorlijk uitgebreid en telt zo'n 7.000 prinsen en prinsessen, die overigens niet allemaal dezelfde status hebben. Aan het eind van het boek wordt een aantal scenario's geschetst over wat er zou kunnen gebeuren als er problemen ontstaan met het koningshuis in de problemen komt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië, De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Annemarie » 07 Dec 2015, 13:43

Het lijkt me een boeiend boek, Renate.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2015, 14:24

Willeke heeft het boek ook gelezen een tijdje terug.
Ik heb de opmerkingen op het forum samengevoegd.

Echt zo'n interessant boek wat je eigenlijk ook graag zou willen lezen, maar de stapel boeken is momenteel nog te hoog. Misschien ooit eens.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2015, 14:59

Ik had niet gekeken of het boek al besproken was. Stom, stom, stom. Maar goed dat kan gebeuren.
Een kerstman voor Findus is in ieder geval nog niet besproken, naar ik meen, maar ik zal nog wel even kijken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2015, 15:00

Als de olieprijzen echt dalen, zit men ook in de problemen, want dan is er misschien geen geld meer om allerlei dingen voor de bevolking te betalen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2015, 15:02

Een reden voor het uitblijven van die dag van woede was ook omdat een belangrijke iman protesteren als onislamitisch had betiteld.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Willeke » 07 Dec 2015, 17:50

Wat leuk dat je het ook las Renate. Ik denk nog wel eens aan dit boek, van de week nog toen het inderdaad over de lage olieprijzen ging.

En twee besprekingen is juist leuk, dat zal Dettie beamen :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2015, 17:55

Ja (knikt heftig) een tweede bespreking vind ik altijd leuk. hoe meer meningen hoe beter.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paul Aarts & Carolien Roelants - Saoedi-Arabië De revolutie die nog moet komen

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2015, 20:38

Het ging ook niet om de tweede bespreking, maar meer om het feit dat ik het draadje gemist had. Een kerstman voor Findus staat in ieder geval nog niet op de website.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten