M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vriezer

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vriezer

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 13:39

Een boek over de overgang gezien vanuit de christelijke hoek... 'Wat moet ik me daarbij voorstellen?' was mijn eerste gedachte. Je bent in de overgang of niet en wat heeft al dan niet christelijk zijn daar nou mee te maken? Dat was naïef gedacht want het geloof heeft wel degelijk zijn invloed op hoe je de overgang al dan niet ervaart.

lees verder http://www.leestafel.info/mariette-woud ... tra-butler

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Annemarie » 26 Nov 2013, 15:00

Nooit bij stilgestaan dat het geloof invloed kan hebben op hoe je de overgang ervaart. Wat een interessante recensie Dettie!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 15:09

Annemarie schreef:Nooit bij stilgestaan dat het geloof invloed kan hebben op hoe je de overgang ervaart.


ja bijzonder hè. Ik had ook iets sceptisch daarover, de overgang is toch de overgang, maar vanuit geloofsovertuigingen kun je wel voor dilemma's komen te staan of dingen niet doen die een niet-gelovige mogelijk wèl had gedaan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Annemarie » 26 Nov 2013, 15:20

Zeker bijzonder. Het plaats het in een heel ander perspectief en het is iets om rekening mee te houden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2013, 15:50

Wat het eerste woord is wat me te binnen schiet is, zal ik maar niet zeggen.
Al of niet gelovig zijn heeft invloed op alles wat je doet, het is een levenshouding.
Krijgen we nu ook boeken over gelovigen die ziek zijn of gaan scheiden, ik noem maar wat dwarsstraten...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 16:29

Die boeken zijn er al :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2013, 16:31

Je meent het!!!
Er zal wel een lezerspubliek zijn dan, maar ik vraag me af wat het toevoegt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 17:01

Ik vind het bere-interessant, het geeft bepaalde visies en perspectieven waar je zelf nooit aan gedacht hebt.
Net als met dit boek, ik had nooit verwacht dat het geloof ook in de overgang enkele beslissingen bepaalt en ik vind dan heel interessant om te lezen hoe mensen daar mee omgaan en dingen benaderen.
Ik vind het juist zo apart dat dingen vanuit een heel andere hoek bekeken worden.

En wat dacht je van gelovigen die gaan/gingen scheiden, dat is dus juist een heel punt geweest altijd, dat kon/kan niet!
Of mensen die ziek worden/werden maar het aan zichzelf te danken hadden omdat ze niet genoeg naar het geloof hadden geleefd.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2013, 19:02

Ha, Marjo, jaaaa...daar zijn stapels boeken van. In christelijke boekhandels vind je alle aspecten van het leven vanuit de Christelijke invalshoek en daar is een grote doelgroep voor.

Klinkt als een boeiend boek, ik ben benieuwd, het ligt hier ook nog.

ik wil wel even aantekenen dat niet iedere gelovige geen hormoonpillen wilt of vruchtbaarheidsbehandelingen, of bv niet mag scheiden.
Ik ken veel gelovigen bij wie dat inderdaad het geval is, maar ook heel veel bij wie dat helemaal niet het geval is. Meer zelfs denk ik. Maar er is zeker een groep die het ervaart zoals in dit boek beschreven staat zowel in zwaar gelovige als in evangelische kringen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 20:13

ha willeke, nee, dat is waar dat niet iedere gelovige geen vruchtbaarheidsbehandeling wil of geen hormoonpillen.
Elly Nieman-Zuiderveld, zelf zeer gelovig, vertelt in dit boek dat ze ook hormoonpillen gebruikte. Maar wat ik zo bijzonder vond, is hoe het geloof van invloed is op keuzes van mensen.
IVF met een donor eicel of zaadcel. Er zijn gelovige mensen die dat als modern overspel zien. Daar heb ik flink over na lopen denken. Het gaat dus om donorcellen. (Over IVF met eigen cellen heb ik niets gelezen).

Scheiden e.d. komt in die zin in dit boek niet voor, ik noemde dat alleen omdat Marjo zei dan kunnen we ook boeken over het geloof en scheiden en het geloof en ziekte krijgen.
Ellen Heimerickx vertelde ook over het geloof en wat voor impact dat had bedacht ik me achteraf maar dat ging wel over zwaar gelovige mensen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2013, 22:18

Het is toch logisch dat een geloof invloed heeft op je beslissingen en keuzes??
Ik heb daar geen boek voor nodig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 22:47

Marjo schreef:Ik heb daar geen boek voor nodig.


haha waarom lees je eigenlijk nog? :D Een kookboek hoefde je ook al niet.

Maar even alle gekheid op een stokje.
Sommige mensen vinden het prettig visies van anderen te lezen voor ze een beslissing of keuze maken en dan zijn
zulke boeken handig.

Maar we dwalen wel erg af.
Dit boek is vooral informatief en gaat voornamelijk over de overgang, wat voor verschijnselen en klachten er zijn,
wat er aan te doen is, hoe je lichaam en geest kan veranderen daardoor enz. enz.
Er staan ook tips van artsen in, wat je wel of niet kunt doen en waarom wel of niet. Tussendoor lezen we na elk
hoofdstuk een verhaal van een gelovige vrouw hoe zij omgegaan is met dingen die in dat hoofdstuk besproken
worden.
En soms staan er kleine kadertjes waarin ook een vrouw aan het woord is, al dan niet gelovig.

WilV schreef:ik wil wel even aantekenen dat niet iedere gelovige geen hormoonpillen wilt of vruchtbaarheidsbehandelingen, of bv niet mag scheiden.
Ik ken veel gelovigen bij wie dat inderdaad het geval is, maar ook heel veel bij wie dat helemaal niet het geval is. Meer zelfs denk ik. Maar er is zeker een groep die het ervaart zoals in dit boek beschreven staat zowel in zwaar gelovige als in evangelische kringen.


Ik heb het veranderd in mij verslag Willeke en er sommige gelovigen van gemaakt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2013, 22:54

O joh, zo bedoelde ik het niet hoor. Ik weet dat heel veel mensen het wel zo beleven.
ik zat me alleen te bedenken dat ik daar zelf zo heel anders tegenaan kijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: M. Woudenberg & P. Butler - Even met m'n hoofd in de vri

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2013, 22:57

nee ik weet wel dat je niet zo bedoelde maar je had wel gelijk, het stond er net alsof alle gelovigen zo dachten en dat is niet zo.

dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten