Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2013, 21:59

Deze schrijver van vele prijswinnende romans zoals o.a. Alsof het voorbij is, Flaubert’s papegaai, Engeland, Engeland en Arthur & George heeft in 2003 dit boek, Wijsneus in de keuken geschreven dat nu gelukkig ook in het Nederlands vertaald is.
Gelukkig omdat het een erg grappig boek is geworden waarbij ik soms zat te grinniken vanwege de herkenbaarheid. Barnes heeft geen kookboek geschreven, ondanks dat hij een zeer verdienstelijke kok is, maar beschrijft zijn verbazing of ergernis over kookboeken en de recepten daarin.

Lees verder http://www.leestafel.info/j-barnes

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2013, 08:47

Hoe kom je op het idee daar over te schrijven, en dan verwachten dat mensen dat willen lezen ook nog?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 09:58

Omdat hij Julian Barnes heet willen mensen het wel lezen denk ik.
Zijn naam alleen al is goed voor de verkoop. En hij is een schrijver dus waarom niet
over die idiote inhoud van kookboeken schrijven? Ik heb af en toe lekker zitten lachen net als
jij met dat 'bijenboek'.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2013, 15:05

Het doel is dan wel bereikt natuurlijk, maar was het een recensieboek? Dan is de vraag: zou je het gekocht hebben?

Nu we jouw verslag hebben gelezen wordt het voor ons een heel ander verhaal natuurlijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 15:51

Ja het was een recensieboek. Dit is de flaptekst:

---
Wie zelf kookt, weet dat er werelden van verschil bestaan tussen recept en eindproduct. Of het gerecht op tafel nu tot triomf of teleurstelling leidt bij het lezen van het kookboek heerst vooral twijfel. Hoe groot precies is een `klontje'? Is een `toefje' meer of juist minder dan een `klodder'? Hoe groot is een middelgrote ui? En wat is het verschil tussen `fijnsnijden' en `fijnhakken'? De keukenwijsneus wil het allemaal weten en zoekt het tot in de puntjes uit, wat zijn kookkunsten niet altijd ten goede komt.

Met onnavolgbare zelfspot doet Julian Barnes verslag van zijn jarenlange zoektocht naar gastronomische precisie en culinaire verrukking.

---
Ik viel dus wel op deze tekst en als ik geld genoeg te besteden had zou ik het wel gekocht hebben, uit nieuwsgierigheid, omdat ik zelf ook altijd van die vragen heb.
Maar als ik moet wikken en wegen vanwege weinig geld dan had ik het niet gekocht omdat ik dan een echt leesboek zou kopen.
Dit is een erg leuk, vermakelijk boek maar geen boek dat inslaat als een bom vanwege aangrijpende beklijvende inhoud.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2013, 18:27

Tja, ik ben iemand die recepten nooit precies volgt, dus ik zit er niet mee als ik niet tot in de finesses weet wat een middelgrote aardappel of een lepel bloem is. Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt, lijkt me niet nodig.
Het verschil overigens tussen snijden en hakken lijkt me duidelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 18:45

ha nee, als ik iets niet in huis heb verzin ik er wel wat bij, en vaak gebruik ik een kookboek om te kijken hoe je bij benadering iets moet bakken, braden, stoven. Ik gebruik een recept als basis voor iets.
Maar dat vage van snufje en klontje en toefje vind ik ook altijd zo raar. Zet er dan hoeveelheden bij.
Voeg peper en zout toe... ja maar hoeveel? (vooral zout) Ik proef trouwens nooit iets van tevoren. Pas als het op m'n bord ligt weet ik hoe het smaakt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 10:37

Maar dat is het dus: een snufje is zo groot als je zelf wil. Het is je eigen smaak.
Jammer dat je dat niet proeven kan.

Het snufje zout van mijn moeder zou veel groter uitvallen dan dan van mij, maar het blijft een snufje..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 10:48

Ja, ik noemde nu zout en peper maar er zijn zoveel kruiden.
Met enkele kruiden ben je helemaal niet bekend mee en dan is het gewoon prettig als je de juiste verhoudingen weet.
Sommige kruiden zijn heel overheersend en dan is een grote snuf of kleine snuf een groot verschil.

Het is gewoon veel handiger als er duidelijkheid is, geen klont boter maar 50 gram boter.
Geen snufje zout maar 10 gram zout etc. daar heb je een kookboek juist voor, anders verzin je zelf de boel wel bij elkaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 10:59

Ik ben het niet met je eens, maar het zou voor mij niet uitmaken als er de duidelijkheid zou zijn die jij wil. Ik doe het toch op mijn eigen manier.
Zout, peper, knoflook of koriander, het ligt allemaal aan de kok. En dan kan het dus ook zo zijn dat die kok het wél lekker vindt, maar de andere eters niet.
Dat los je ook niet op met een vaste hoeveelheid denk ik zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 11:16

Ja maar als ik het zo lees dan heb jij ook helemaal geen kookboek nodig. Je kent de kruiden en verhoudingen goed genoeg om er zelf mee aan de slag te gaan.
Kookboeken zijn voor mensen die juist niet weten hoe iets moet en/of wel eens wat anders willen maar niet weten hoe dat moet. En dan is het prettig als er duidelijkheid is.

En de schrijver heeft het over die duidelijkheid en ik moest alleen grinniken omdat ik het wel herkende, dat ik me ook wel eens afvroeg hoeveel zou een wolkje zijn of een snufje? Maar ik kan er voor de rest niet wakker van liggen.
Maar om een voorbeeld te geven. Op tv was vroeger een kookprogramma en daar zei die man bijv. een beetje peterselie erbij en dan gooide hij de hele bos erin. Voor hem was dat kennelijk een beetje voor mij was het veel. Maakt toch wel verschil in smaak denk ik dan.

En dan kan het dus ook zo zijn dat die kok het wél lekker vindt, maar de andere eters niet.

Maar dat geldt dan toch ook voor jou? Jij maakt het zoals jij het lekker vindt en dan is het de vraag of de rest dat ook vindt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 11:30

Natuurlijk geldt dat ook voor mij. En voor die televisiekok dus ook.
En of ik kruiden en hun verhoudingen ken? Welnee, ik doe maar wat..misschien heb ik onbewust een goede hand, maar nee, ik weet alleen dat ik van pittig houd, en daar dus scheutig mee kan zijn. Dat weten ze hier wel. Tot schade en schande soms.
Maar ik durf gerust een 'vreemde' smaak toe te voegen. Laatst nog een halve pot bananenjam over de deegbodem van de appeltaart gesmeerd. Zolang ze maar niet zien wat ze eten, gaat er dan best in. En dat staat niet in een kookboek.
Of een flinke restant jagermeister bij een vleesgerecht, of jam..geen enkel punt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 12:10

Ja maar dat is jouw manier van koken, ik kook meestal ook zo. Ik kijk wat ik in huis heb en verzin
al kokende van alles erbij. Maar voor jou en mij zijn de kookboeken niet.
Het is juist voor mensen die niet kunnen koken of heel onzeker zijn, zoals Barnes, hij wijkt absoluut niet af van het
recept. Hij houdt zich precies aan wat in het kookboek gemeld wordt en voor hem is een snufje of klontje te vaag, te
frustrerend.

Ik vind het leuk om in kookboeken te kijken en het brengt me op idee maar ik ben ook geen echte kookboekkoker
en verzin er dus ook ter plekke van alles bij. Soms blijkt dat een goed idee, soms niet, net als jij met je
scherpe eten :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 12:24

Ik kan me voorstellen dat het voor personen met een autistische inslag - geen idee hoor of dat voor Barnes geldt - moeilijk is, maar is dat dan ook de insteek van het boek: is het een oproep aan schrijvers van kookboeken om duidelijker te zijn? Ik begreep dat het meer een boek was waarin de draak gestoken werd met die vage aanwijzingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 12:38

Nou, een autistische inslag heb je er niet voor nodig. Ik ken massa's mensen die zich precies aan het recept uit het
kookboek houden, gewoon omdat ze niet gewend zijn aan koken en/of niet weten hoe iets moet. Die vinden die exacte
aanduidingen dan heel prettig.

Het is gewoon een heel grappig boek dat over de kookbelevenissen van Barnes vertelt. Hij moet vaak om zichzelf lachen
omdat hij zich zo weinig vrije kookruimte toestaat. En nee, het is geen oproep aan de schrijvers van kookboeken om
duidelijker te zijn.
Hij vertelt over koken en het gebruik van kookboeken, welke boeken hij steeds opnieuw pakt en waarom én hij vertelt
waarom hij sommige boeken niet goed vindt. Dat kan zijn om idiote ingrediënten die je verder nooit gebruikt of om dat vage.
Het is dat je zo uitgebreid ingaat op het boek en zo doorvraagt maar het is gewoon een leuk boek over koken en
kookboeken, niets meer en niets minder. Het zijn gewoon keukenbelevenissen. Net als het verhaal over die servetten...

In een oud kookboek staat 17 pagina's lang hoe je servetten kunt vouwen. De servetten moeten volgens dat boek wel
frisgewassen, licht gesteven, gestreken, linnen servetten zijn, (dit alleen vind ik al humor, je gaat geen vuile,
gore, verfrommelde servetten neerleggen) helaas... de schrijver heeft ongesteven, katoenen servetten... (Het
maakt natuurlijk geen barst uit wil hij daarmee zeggen)

Het zijn dus verhalen die met een knipoog zijn geschreven. En dat is het.
Net als een ander verhalen over tuinieren kan vertellen en daarbij vol humor zijn op- en aanmerkingen heeft op boeken over
tuinieren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 13:03

Het verbaasde me dat iemand zo'n boek schrijft, vandaar dat ik er op in ging.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 15:34

Marjo schreef:Laatst nog een halve pot bananenjam over de deegbodem van de appeltaart gesmeerd.


Dat klinkt wel heel lekker trouwens. Wist niet eens dat er bananenjam bestond!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 17:01

Eh, dat is dus ook zoiets wat je gewoon maakt op basis van recept kilo fruit (1/2) kilo suiker...Je kan overal jam van maken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 17:07

Helaas moet ik suikervrij eten, maar het klinkt heerlijk!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 18:07

Kan net als iedere andere jam ook suikervrij, is dan alleen minder lang houdbaar.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten