Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2013, 17:36

Een kleine filosofie van het schrijverschap

Zie http://www.leestafel.info/non-fictie

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Berichtdoor Annemarie » 17 Jun 2013, 18:16

Mooi beschreven Dettie! Maar of het boek me nu boeit....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2013, 20:19

Nee, ik denk niet dat het wat voor jou is.
Ik ben gek op dit soort boeken omdat ik het interessant vind om te lezen hoe er tegen literatuur en het schrijven aan gekeken wordt.
Soms voegt het iets toe, soms niet. Dit boek leest wel heel prettig alleen als je het uit hebt dan is het ook uit je hoofd en dat is jammer.

Dettie

Johanna
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 16:21

Re: Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Berichtdoor Johanna » 16 Jul 2013, 22:50

Ik heb het boek nu ook gelezen en kan me wel vinden in jouw bespreking Dettie.

Het leest heel prettig.
Ik hou ook erg van boeken over literatuur en schrijven en lezen.

Dat te veel aan voorbeelden in het eerste deel herken ik.

Het citaat van van Connie Palmen over wat literatuur volgens haar is,vind ik nog net zo vaag als toen ik het hoorde.
Ik vind het een beetje eenzijdig. Het lijkt alsof Palmen alleen de roman literatuur vindt, maar poëzie, essays en verhalen dan?
En wat voor clichés bedoelt ze precies als ze het heeft over thrillers. Ze veegt alle thrillers op een hoop.
Dit heeft Loontjens niet verder uitgelegd.
Wel heeft ze de huidige mening over literatuur beschreven aan de hand van een aantal schrijvers.
Ik heb met plezier gelezen over schrijvers als Proust, Woolf en Kafka.
Ik ga beslist het boek van Cunningham: De uren lezen. En mrs. Dalloway van Woolf.
Van Kafka heb ik bijna alle boeken gelezen en ik vond het filosoferen van Loontjens over zijn werk wel mooi.

Het mooie van boeken over literatuur en schrijven vind ik dat er boeken beschreven worden die ik wil gaan lezen.

Of er veel van dit boek zal blijven hangen weet ik niet. Ik vind het wel mooi om over de schrijvers te lezen maar ik heb niet iets nieuws gelezen of iets dat me raakte. Het voegt voor mij ook niets toe.

Dat is me met andere boeken over dit onderwerp wel overkomen. Maar een boek alleen met plezier lezen is ook fijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jannah Loontjens - Mijn leven is mooier dan literatuur

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2013, 12:05

Sorry dat ik nu pas reageer, het was even druk, druk, druk.

Zoals ik ook in mijn bespreking meldde blijft heel slecht hangen wat Janna Loontjens heeft geschreven. Ik weet dus ook niet meer wat ze schrijft over het citaat van Palmen.
Praten over literatuur is altijd moeilijk, want wat de een literatuur vindt, is voor een ander een 'romannetje' beetje grof gesteld maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel. De een vindt alleen schrijvers als Tolstoj en Nabokov en Thomas Mann échte literatuur. En anderen vinden Thomas Rosenboom literatuur. Net als een definitie over literatuur eigenlijk niet te geven is.
Kafka heb ik nog nooit gelezen, Woolf wel, al heel lang geleden en daar weet ik weinig meer van. Proust staat hier in de kast, moet ik nog steeds een keer uit de kast pakken en lezen. Maar ja, helaas kun je niet álles lezen.

Dettie
die ook graag voor haar plezier leest, wat meestal ook wel gebeurd


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten