Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2013, 16:15

Vanaf het begin van haar geschiedenis heeft de mensheid in afzonderlijke gemeenschappen en verschillende stammen geleefd en onderling verschillende culturen en beschavingen gekend. Onze tijd is door de mondialisering totáál anders dan alle tijdperken voor ons. Nog nooit eerder in de wereldgeschiedenis waren we zó met elkaar verbonden als nu; toen Lehman Brothers in Amerika viel, had dat wereldwijd consequenties, als Griekenland wankelt maken alle Europeanen zich zorgen en als er een virus is in Hongkong is de hele wereld in rep en roer. Ontwikkelingen aan de ene kant van de wereld hebben direct wereldwijde gevolgen.

Lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2013, 16:20

Mooi die vergelijking met die losse schepen en het containerschip.
ik vroeg me ook af of het niet veel van hetzelfde was zoals in zijn eerste boek. Maar je geeft al aan dat er wel een overlap is maar dit boek nog beter weergeeft waarop het belangrijk is eens met andere ogen te gaan kijken naar de wereld.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Berichtdoor WilV » 22 Apr 2013, 18:21

Ik heb de boeken aaneengesloten gelezen, en dan is er best wel veel overlap. Maar er zit een paar jaar tussen de twee boeken in, én het boek is veel breder van opzet dan het boek over Azië, al ligt daar wel zijn meeste expertise.

Hij behandelt ook veel meer onderwerpen diepgaander dan in het vorige boek, zoals de rol van de VN. Het ging in deze recensie te ver om dat allemaal aan te stippen. Vond het toch al lastig zo'n dik en 'breed' wat zoveel bepleit enigszins bondig te beschrijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2013, 18:37

Nou dat bondige is je goed gelukt. het is ook een erg interessant onderwerp.
Krijg door jouw recensies gelijk de kriebel om me daar meer in te verdiepen. Dat heb je alvast bereikt.
Persoonlijk denk ik dat het nog een lange 'strijd' gaat worden voor het Westen invloed vanuit Azië, Afrika e.d. accepteert zonder zelfbelang. Uitwisselen van expertise en ervaringen is denkelijk nu nog taboe.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Kishore Mahbubani - Naar één wereld

Berichtdoor WilV » 22 Apr 2013, 18:46

Ja, dat denk ik ook, dat het nog een hele weg wordt.
Er zijn als je meer verstand heb van economie als ik, denk ik nog wel wat kanttekeningen te maken, maar het is interessante materie die je aan het denken zet.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten