Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2013, 17:17

Politici worden geacht antwoorden te geven. Maar om zinnige antwoorden te geven zul je toch eerst vragen moeten stellen, en wel aan mensen die het beter weten dan jij. Met die gedachte als uitgangspunt ging Jan Marijnissen de afgelopen jaren op pad om een aantal gezaghebbende mensen op het gebied van de wetenschap, de economie, de internationale politiek, de psychologie, de volksgezondheid en de journalistiek te ondervragen. Het leverde een reeks bijzondere gesprekken op...

Lees verder http://www.leestafel.info/jan-marijnissen

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Marjo » 23 Jan 2013, 20:13

Het is niet het soort boek dat ik snel zal pekken, maar het klinkt toch wel interessant...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 23 Jan 2013, 21:02

Het klinkt zeker interessant. Vooral omdat je aangeeft dat er dingen gezegd worden in het boek waar je door aan het denken werd gezet.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 23 Jan 2013, 23:30

Het boek ligt benenden, ( te koud nu om te gaan halen), maar uit mijn hoofd vond in het intervieuw met Micha de Winter echt heel erg goed, over opvoeding en pedagogie, en ook het laatste intervieuw over depressie etc erg goed.

ik reageer morgen nog wat uitgebreider Annemarie.
(als je me zag liggen onder drie dekbedden tot aan mijn neus, en stijve vingers van de kou begreep je waarom :) )

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 24 Jan 2013, 12:08

Blijf nog maar even lekker in dat warme bed liggen hoor Willeke!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 24 Jan 2013, 13:52

Mijn huis was vroeger een schuur, daar merk je zelden wat van, maar deze weken is het ver-schrik-ke-lijk koud. Dus ik lees of tik af en toe wat met één pink boven de dekens, en dat was het dan wel.

Maar nu is het dag en zit ik beneden, dus nu lukt het wel.

De psycholoog waar ik het over had was Witte de Wit die dingen zei over depressie,
En Micha de Winter, over jeugdbeleid, die een pleidooi hield voor minder testen/diagnoses, en een betoog wat mij zeer aansprak over dat je kinderen eigenlijk meer met zijn allen op moet voeden, tantes, buren, zo veel mogelijk volwassenen, dat dat voor een kind het meest ideaal is. It takes a villages to raise a child. Forensisch psycholoog Corinne de Ruiter vond ik ook interessant, die zei hele zinnige dingen over straffen en het effect, of beter gezegd het gebrek van effect daarvan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2013, 14:17

In het boekje 'dansende grootmoeders' schrijft de schrijfster ook dat het haar redding was dat, toen ze een jaar of zeven was, een stel tantes van haar uit Europa naar Amerika kwamen. Die tantes waren alles kwijt (materieel) en hadden heel veel o.a. oorlogsellende (kampen) meegemaakt maar waren een enorme toevoeging aan haar leven. De schijfster voelde zich knap benauwd in het milieu waar ze in leefde, ze moest naar dansles, en nette schoenen aan op zondag en zich keurig als een meisje gedragen. Die tantes lieten haar zien dat het niet om al die uiterlijkheden ging. Zij leerde de tantes Engels spreken, de tantes leerde haar waar het echte leven om gaat, niet om bezit en nette schoenen en een mooi jurkje! Als het een fijne familie is geloof ik zeker dat het een enorme toevoeging is.
Herman van Veen zingt het al, een om mee te lachen, een om mee te spelen, zingen, huilen, praten :-)

En ja die testen! Kinderen krijgen een etiket opgeplakt en zie er maar weer eens vanaf te komen!
Natuurlijk werkt het verhelderend als je weet wat er aan de hand is, maar een diagnose kan ook erg remmend werken op zo'n kinderleven.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 24 Jan 2013, 15:11

Ja dat van die tantes is prachtig in 'de dansende grootmoeders',
en ik geloof zelf ook dat het goed is verschillende rolmoddellen te hebben, en van veel kanten warmte en liefde te krijgen, of aandacht, of in de gaten gehouden te worden, of gecorriceerd.

Als rececent vond ik dat de keuze van zijn gesprekpartners wel iets ruimer had mogen houden, maar als mijzelve waren het precies mensen van wie ík graag dingen wilde weten.

En die etiketten... het is fijn om handvaten te hebben en te kunnen achterhalen waarom een kind zo reageert als hij doet, dan begrijp je zijn gedrag beter. Maar de cultuur is een béétje door geschoten. Ik zie soms ouders echt de strijd aan gaan om hun kind geen labeltje te laten krijgen. Bovendien komt zo'n ruime definite de kinderen die in zware mate adhd of iets dergelijks hebben helemaal niet ten goede, daar wordt de ernst van hun aandoening als het ware mee gedevalueerd.

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor dbeuker » 24 Jan 2013, 15:17

mijn opa , sprak altijd deze woorden tot mij, als ik weer eens iets beter wist dan hij:
Een opvoeder is een stakkerd die in het duister tast...
Toen ik de kinderen "opvoedde" zorgde ik altijd voor voldoende licht....
en nog veel belangrijker, praten leren op het nivo van een kind, dus hoppa door de knietjes en
je bent meteen een succes, ik heb van de kinderen geleerd, maak pret, lach veel en wees vooral
eerlijk, dus als je het niet weet, dan gewoon zeggen, tja ik ben wel groot , maar weet echt niet alles!!!
Leuk tijdverdrijf dat boek van Jan...
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 24 Jan 2013, 15:55

Dat samen opvoeden klinkt zeker goed. Tegenwoordig is het ieder voor zich en mensen kijken de andere kant uit. "Vroeger" als kinderen buiten speelden bijvoorbeeld dan hield iedereen een oogje in het zeil. Nu is dat niet meer. Ik ben ook wel benieuwd naar het artikel over straffen en het uitblijven van het gewenste effect. Daar schort zeker het een en ander aan. Al met al lijkt me het een boeiend boek.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 24 Jan 2013, 16:13

Het boek gaat even naar mijn schoonzus, maar als je het wil lezen stuur ik het daarna met alle liefde naar je toe. Het is echt een lekker boek om af en toe een stukje uit te lezen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 24 Jan 2013, 16:23

Lief hoor Willeke maar ik heb nog zoooo veel te lezen! Ik denk wel dat ik dit boek eens ga lezen maar wanneer het er van gaat komen dat weet ik nog niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2013, 16:26

Ja het lonkt ook erg naar me, maar net als Annemarie... ik heb nog zoveel te lezen liggen. Ik ken mezelf, dat blijft dan veel te lang hier in huis, voordat ik het eindelijk eens lees zijn we zo een (of twee) jaar verder, zonde!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 24 Jan 2013, 16:32

Roep maar hoor dames, al is het over een tijd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 10:51

Ik vond al dat er weinig vrouwen in het boek staan (drie). Ik wilde daar niet over zueren, dat kan zo uit komen, maar ik lees net dat Marijnissen vind dat er maar weinig gelaagde vrouwen zijn die het ver hebben geschopt in hun vakgebied.

Als ik dat eerder gelezen had had de recencie er iets anders uit gezien. Wat een onzin zeg.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 27 Jan 2013, 11:48

Zegt hij dat? Wat een onzin! Zo'n uitspraak had ik nooit van hem verwacht. Slaat nergens op.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 12:20

Ik zal het letterlijke citaat nog even nazoeken, maar dat er geen gelaagde dames waren te vinden zei hij letterlijk.
Ik wist ook niet wat ik las. Er staan een paar politieke figuren in zijn boek, begin eens bij Femke Halsema zou ik zeggen. Nelie Smit Kroes, Prinses Maxima, Sonja Barend, ik schud er zomaar even een paar blind uit mijn mouw. En in de SP lijken me ook heel wat gelaagde dames te vinden. Heel raar. Laten we maar hopen dat hij het eigenlijk niet zo bedoeld heeft.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 27 Jan 2013, 12:40

Laten we maar hopen dat hij helemaal verkeerd geciteerd is in dat artikel.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 13:07

Daar komt ie...

" vrouwen missen gelaagdheid, kunnen niet en uitblinken en over de schutting kijken'

Uit interview met NRC.

Ik gun Jan graag het voordeel van de twijfel, maar het wordt wel moeilijk zo :)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 13:10

http://www.omroepbrabant.nl/?news/18760 ... dheid.aspx

Het intervieuw zelf zag ik niet online, wel een reactie daarop.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 27 Jan 2013, 13:20

Wat een afknapper. Ik heb al jaren grote bewondering voor deze man en nu komt hij met zoiets platvloers. Echt heel jammer.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 13:41

Ja ik moest het ook drie keer lezen. Ik heb Marijnissen ook hoog staan. Hoopte ook nog steeds dat het verkeerd geciteerd was of zo, of uit zijn verband gerukt.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 13:57

Jette Kleinsma (politiek)
Petra stienen (Midden Oosten expert)
Jacobine Geel (theologie)
Ingeborg Beugel (journalist)
Fidan Ekiz (programmamaakster)
Linda Polman (journalist en kennis VN ontwikkelingssamenwerking)
Margriet van de Linden (opzij)
Sheila Sitalding (columnist)

Allemaal gelaagd en allemaal over de schutting heen kijkend, en allemaal aan de top in hun beroepsgroep.
Van de wetenschap en het bedrijfsleven weet ik weinig ,maar dat daar ook zulke vrouwen zijn lijkt me meer dan zeker.

Tot zover de opwinding van de zondagmorgen :)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor Annemarie » 27 Jan 2013, 14:29

Er zijn vrouwen genoeg. Een keer googelen leverde mij al meteen deze website op: http://managementscope.nl/top/machtigste-vrouwen. Daar zitten ook een paar interessante tussen zoals de directeur van een GGZ-instelling.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Jan Marijnissen - Kijk op deze tijd

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2013, 14:37

Onzin is het! Goede vrouwen in overvloed inderdaad. En los van onze generatie en de genaratie boven ons komt er ook nog eens een hele slimme goed opgeleide generatie aan.
Trouwens, Marijnissen loopt lang genoeg mee om te weten dat juist dit stukje er uit gehaald zou worden in de publiciteit, en geeft daarmee een heel slecht statement.
Affijn, ik zou niet meer happen :)


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten