Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2012, 14:56

willeke schreef:Zéér aan te bevelen voor beleidsmakers


Ik vraag me aldoor af of de juiste mensen dit soort boeken lezen. Je zou toch denken dat er eindelijk wel eens geleerd zou worden van alle constateringen, publicaties e.d.

Knappe recensie overigens.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2012, 15:23

>>Ik vraag me aldoor af of de juiste mensen dit soort boeken lezen.

Ik mag toch hopen van wel. Maar ik schrijf het er bij dit soort boeken toch altijd ook bij, ook al omdat tunnel-visie toch snel dreigt. Wat mij betreft moet je blik zo wijd mogelijk en zo zelfkritisch mogelijk zijn bij dit soort zaken.
Een aantal van dit soort boeken heeft wereldwijd de afgelopen jaren toch flink wat stof doen op waaien, en ook bij beleidsmakers en organisaties discussie los gemaakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2012, 15:31

WilV schreef:>>
Een aantal van dit soort boeken heeft wereldwijd de afgelopen jaren toch flink wat stof doen op waaien, en ook bij beleidsmakers en organisaties discussie los gemaakt.


Zie dat weet jij dan weer. Ik weet daar beschamend weinig over.
Ik weet wel dat boeken over het milieu de gemoederen flink bezighield maar over dit onderwerp wist ik dat niet.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2012, 15:51

Dt boek oa http://www.leestafel.info/abhijit-v-ban ... ther-duflo

Maar vooral ook The white’s mans burden van William Easterly, en Dead aid (doodlopende hulp) van Dambisa Moyo.

En in ons eigen land o.a De hulpverlenerkaravaan van Linda Polman.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Daron Acemoglu en James Robinson - Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm

Berichtdoor WilV » 05 Jan 2013, 14:42

Wat leuk, twee pagina's in het boekenkatern van de Volkskrant over dit doek, door Sheila Sitaising, die er net zo enthousiast over is als ik.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten