Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Marjo » 14 Sep 2012, 20:14

Jean Louis de Biasi is niet de minste als het gaat om vrijmetselarij. Hij is filosoof, spreker en schrijver en al meer dan twintig jaar in de orde van vrijmetselaars opgenomen. Hij is al grootmeester. Hij woont nu in Amerika, en dat is duidelijk te merken. Vooral Washington speelt een grote rol in dit boek, dat alles vertelt over deze mystieke wereld.
Ook is de Biasi erg gecharmeerd van het boek van Dan Brown: ‘Het verloren symbool’. Dat boek wordt vaak aangehaald, en ook waar nodig verbeterd.

Lees verder http://www.leestafel.info/jean-louis-de-biasi

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Annemarie » 15 Sep 2012, 16:50

Dan Brown vind ik leuk maar dan vooral omdat alle interessante informatie verpakt is in een actie-verhaal. Zal ik dit boek leuk vinden? Twijfel.

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor dbeuker » 15 Sep 2012, 19:10

Ik denk dat J-L Biasi zelf geen vrijmetselaar is.. Als je lid bent van een loge, dan treed je binnen in een wereld van veel filosoferen en veel rituelen, zoals handschoentjes en sjaal dragen..Iedereen heeft zijn specifieke taak..
Ik weet niet waarom dit boek is geschreven, sensatie??? Geheimen??? Spanning??
Ik ben al jaren lid van die club, maar er is echt niks mysterieus aan hoor, zelfs vaak erg saai, en oubollig..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2012, 19:20

Ik kende wel iemand die daarbij was en ik dacht dat geheimhouding verplicht was. Volgens mij was het zo dat geen enkele vrijmetselaar uit de school mocht klappen. Toentertijd was dat in ieder geval zo. Je vertelde nooit wie lid was en wat er gedaan werd en wat ik begrepen heb had je de genoemde loges waar je bij hoorde/aansloot en die vormden een hechte groep.
Ik begreep dat het vrij idealistisch was, een groep mensen die elkaar nooit lieten vallen en het goede voor ogen had.
Maar het was wel vrij geheimzinnig allemaal door de rituelen etc.
Meditatie is niet echt iets specifiek voor vrijmetselaars. Overal wordt gemediteerd en gezegd dat door meditatie een wereld voor je open gaat. Dat is niets nieuws en zeker niet alleen voorbehouden voor vrijmetselaars.
Beetje vreemd verhaal in dat boek, zeker als er steeds naar Dan Brown verwezen wordt. Moet je het dan wel serieus nemen?
Of is Dan Brown ook al jaren vrijmetselaar?

Dettie

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor dbeuker » 15 Sep 2012, 22:37

Waarom geheimhouding? Menig loge geeft open dagen, dan kan je zelf ervaren hoe het binnen dit genoodschap is.. Natuurlijk zijn er rangen en standen en veel discipline. Maar er wordt ook gewoon gesproken over voetbal hoor!!
Als je over meditatie spreekt, dan is het wel nodig om te begrijpen wat meditatie is..
Ieder mens mediteert, zonder het zelf te weten.. Het is geen techniek die je leren moet..
Het samenzijn met gelijkgestemden IS al mediteren, al zijn de meningen daarover verdeeld..Daar wordt over gefilosofeerd. Als je wilt weten of Dan Brown een vrijmetselaar is, dan moet je hem gewoon dat vragen...
Ook de orde van de Tempeliers en de orde van de Witte Ridders en de orde der Khartaren en leden van het gulden vlies, allemaal leuke "geheimzinnige" genoodschappen..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2012, 23:03

Wat betreft geheimhouding: nu nog staat overal bij vrijmetselarij te lezen dat vrijmetselaars een eed afleggen waarin zij zweren te zwijgen over wat er gaande is binnen de loge. Zoals overal zal daar ook over voetbal gesproken worden ben ik bang.

Wat betreft meditatie: Ik gaf aan dat mediteren niet iets specifiek voor vrijmetselaars is. Geen kenmerkend iets dus.

Wat betreft de orde van de tempeliers etc. daar weet ik te weinig van. Altijd wel meer willen weten daarover maar ja je komt nooit overal aan toe helaas.

Dettie
die iedereen goedenacht wens en tot morgen.

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor dbeuker » 15 Sep 2012, 23:24

Binnen elke vereniging heb je huishoudelijke regels en afspraken, ook binnen de vrijmetselarij..
9 september j.l. waren de open dagen en die gaan elk jaar herhaald worden.. Het ritueel bij de inwijding is aan zeer strenge regels gebonden, maar er is alleen zwijgplicht als een gesprek dit van een van de gesprekspartners dat vraagt, net als in het gewone leven.. En dat is dan een belofte die nimmer wordt gebroken..
Als alle getrouwde stellen in Nederland dat zouden doen, dan waren er geen echtscheidingen ....
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2012, 08:46

Ja, je hebt helemaal gelijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jean Louis de Biasi - Geheimen, symbolen en rituelen van de vrijmetselarij

Berichtdoor Marjo » 16 Sep 2012, 10:57

De schrijver van het boek is wel degelijk vrijmetselaar. Van de Schotse Orde, en dat is dan toch weer een soort afscheiding. Zie hier zijn overwegingen bij het schrijven. Een antwoord op alle bovenstaande vragen.

http://www.llewellyn.com/author_intervi ... view_id=66


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten