Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 14:46

Stap op de trein naar Parijs, boek een hotelletje voor minstens een maand, liefst langer, en geniet met dit boek onder de arm van alle plekken waar bekende schrijvers en kunstenaars, gewoond, gegeten, gewerkt, liefgehad hebben.

Zie http://www.leestafel.info/diederik-stevens

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2012, 17:01

Zouden er echt mensen zijn die dat leuk vinden??? Ik niet dus.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Annemarie » 28 Jun 2012, 18:03

Die mensen zijn er vast en zeker wel Marjo! Mij lijkt het ook wel wat.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2012, 19:18

Waarom zou je willen zijn waar een schrijver gewéést is? Waar hij ooit geslapen heeft?? Dat zegt toch niets meer.
Ik begrijp dat niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Annemarie » 28 Jun 2012, 19:29

Gewoon het kneuterige van met een kaart door Parijs struinen op zoek naar de locaties. En je dan voorstellen dat ze daar geschreven hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 21:32

Marjo schreef:Zouden er echt mensen zijn die dat leuk vinden??? Ik niet dus.


heb je het verslag al wel gelezen? Of reageerde je alvast op de regels op het forum.
Er staat veel meer in het boek dan alleen huisje of cafeetje kijken.

Waarom vind je dat kijken niet leuk Marjo? Vertel.
Je hebt toch ook bij enkele boeken die je gelezen hebt de routes en huizen echt gezien, dat vond je wel heel leuk. (van dat boek van Ivo Victoria dacht ik) Waarom is het dan niet leuk om te zien waar het boek geschreven is. Satre en Simone de Beauvoir zaten altijd te schrijven in een café. Zou jij het niet leuk vinden om te zien waar Simone zat te schrijven aan de boeken die jij met zoveel plezier gelezen hebt?
Of waar Picasso zijn kunstwerk maakte of zien in welk piepklein ateliertje hij ooit begon? Kijken met de kennis van nu.
Het is gewoon geschiedenis wat je ziet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Annemarie » 28 Jun 2012, 21:43

Ik heb als kind eens gezien waar Vincent van Gogh werkte in Frankrijk. Dat vond ik heel indrukwekkend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2012, 21:56

Annemarie schreef:Ik heb als kind eens gezien waar Vincent van Gogh werkte in Frankrijk. Dat vond ik heel indrukwekkend.


ooooo ik ben niet jaloers hoor, echt niet :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2012, 10:17

Hoe leg ik dat nou weer uit? Jawel, ik had je verslag gelezen en begon al te steigeren bij het idee dat je zou met een boekje in de hand zou gaan kijken waar Vinkenoog gezeten en gelopen heeft. Echt, dat voegt toch niets toe aan zo'n plek?
Het is totaal anders vind ik, dat wat ik had met Ivo Victoria. Zoals ik dus wel door Parijs zou kunnen lopen met een boek van Campert dat zich daar afspeelt. Dan begint een verhaal extra te leven. Een locatie leeft niet extra als je weet dat er iemand beroemds heeft rondgelopen. Voor mij niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 10:36

Ha grappig, ik vind het juist wel wat hebben als je weet dat daar, in dat café bijv, iemand heeft zitten zwoegen op het boek dat jij zo mooi vindt.
Ik snap het verschil wel wat jij bedoelt. Als een boek gaat over mijn woonplaats en ik ken de straten, beelden, pleinen, winkels dan leeft dat meer dan als ik het niet ken, zo werkt dat inderdaad.
Maar voor mij maakt zo'n plek waar iemand leefde en schreef ook deel uit van het boek.
Gerard Reve heeft heel lang in een autobusje geschreven. Hij reed dan naar een stille plek in een bos of weiland of iets dergelijks en kon dan geconcentreerd werken. Roald Dahl woonde in een prachtig landhuis maar schreef in een klein rommelig tuinhuisje met een gat in zijn stoel omdat hij enorme last van zijn rug had. De heel sfeer om zijn schrijf- en woonplek vind ik ook heel bijzonder. Het maakt het allemaal net wat meer, geeft wat extra's aan de boeken.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2012, 10:45

Dat wat Dettie voelt bij die locaties, ervaar ik zelf ook zo. Ik heb genoten van een uitzending van de tv-show waar Ivo Niehe het tuinhuisje van Roald Dahl mocht bekijken. Daar op die stoel met dat gat waren alle verhalen geschreven waar ik zo van genoten heb. Ik vind dat enorm boeiend en zulke locaties zou ik graag bezoeken.
Als je weet waar een boek geschreven is, merk je soms ook dat er iets van die locatie in het boek verwerkt is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2012, 11:01

Met locaties heb ik dus geen moeite als ze beschreven worden in een boek. Maar zoals ik ook niet hoef te weten van een schrijver waar en wanneer hij geboren is en of hij of zij een liefje heeft met problemen, heb ik ook niets met de plaatsen waar zij zich bevinden.
Het gaat om het verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2012, 11:46

Had je de link gezien Annemarie?

http://translate.google.nl/translate?hl ... fault.aspx

(het gat is niet te zien)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2012, 18:21

Geweldig! Het is ook echt een piepklein (tuin)huisje.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Diederik Stevens - Hoogtij langs de Seine

Berichtdoor WilV » 30 Jun 2012, 18:14

MMM..mij lijkt dat ook wel wat..een maandje dwalen door de stad met zo'n boek in de hand.
Omdat je gedwongen wordt ánders, en met aandacht, te kijken naar waar je bent,
maar vooral toch omdat het, als je een levendige fantasie hebt, heerlijk is om je voor te stellen dat iemand dáár heeft zitten schrijven, of schilderen, of filosoferen, of wat dan ook.
Bovendien is dit volgens mij typisch zo'n boek waardoor je snel weer op zoek gaat naar andere weetjes, wát die schrijver ook al weer schreef, of die schilder schilderde.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten