Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2012, 11:43

Een koffietafelboek over junks. Alle tegenstrijdigheden die deze zin oproept zitten óók in dit boek. Prachtig uitgevoerd in koffietafelformaat door uitgeverij Nieuw Amsterdam, in samenwerking met het Leger de Heils.

Lees verder... http://www.leestafel.info/wilma-jac-breunissen

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Annemarie » 18 Mei 2012, 19:39

Lijkt me een heel pittig maar ook mooi boek. Een boek waarbij ik heel veel tegenstrijdige dingen zal voelen vermoed ik zo.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 18 Mei 2012, 20:08

Ja heel erg veel tegenstrijdige gevoelens, ik vond het ook moeilijk om het precies allemaal te verwoorden. Ik moest behalve af en toe opnieuw kijken ook af en toe opnieuw lezen om te kijken of ik het wel goed las. Ongeloofelijk wat ( vooral de vrouwen) aangedaan is. Maar tegelijkertijd waren er ook gepleegde misdaden waar mijn haren van te bergen rezen. Het is onvoorstelbaar hoe levens letterlijk kapot kunnen gaan, vaak ook nog met een hele kring van verwoesting er om heen. Veel van de geïnterviewde hadden kinderen, om maar eens wat te noemen.

En verder is het gewoon een heel mooi gemaakt boek.
En hoewel de interviews goed waren, en de verhalen af en toe erg heftig maakte de foto's toch de meeste indruk. Ook van de auteur. Een getalenteerde dame dus.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2012, 16:45

Ja, van de ene kant zul je het soms met deze mensen te doen hebben en van de andere kant vallen hun daden gewoonweg niet goed te praten. Vooral niet inderdaad als er kinderen in het spel zijn. Staat de achtergrond van deze personen er ook in of gaat het alleen over het nu? Ik ben altijd benieuwd hoe het zo gekomen is dat mensen in zo'n situatie zijn beland.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 19 Mei 2012, 17:39

Ja dat is wel goed aan dit boek, het zijn levensgeschiedenissen, en dat verklaart veel.

De schrijfster vertelt er in het nawoord wel bij dat sommige verhalen duidelijk overlapte, mensen "leenden" bij elkaars verhaal, of wisten soms werkelijk niet meer wie nu precies wát mee gemaakt had, sommige delen waren als het ware collectief.

Ik had die tegenstrijdigheid ook het hele boek, sommige daden, ik moet er bij zeggen vooral bij de mannen, die vaak veel geweldadiger aan hun geld komen, deden me echt gruwelen, en dan is het moeilijk compassie op te brengen. En ook als er kinderen in het spel zijn staat mijn verstand soms stil. Maar aan de andere kant....als je toch zó moet leven, dat gun je waarlijk niemand.

Dat die hostels er zijn is wel een hele goeie zaak trouwens, dat werkt volgens mij ook goed. Ik denk dat deze groep niet meer te helpen is, in de zin van "clean"te krijgen, en zo is er toch nog enigszins toezicht op zorg en veiligheid. Los van dat het voor de omgeving veiliger is. Ik kwam daar veel vroeger bij Hoog Catarijne, en als je zag hoe mensen daar leefden, dat was echt verschrikelijk. Het kan niet anders, of met name de vrouwen zijn daar vreselijke dingen overkomen.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2012, 17:58

Ja, Hoog Catarijne was heel akelig vroeger. Ik was altijd blij als ik daar heelhuids doorheen was gekomen. Maar het was ook zo triest als je de 'zwervers' zag. Ik had altijd met ze te doen, maar wist ook dat ze door roeien en ruiten gingen om hun shot te kunnen scoren. Erg als je zo afhankelijk bent van een of ander spul dat je de vreselijkste dingen doet om er maar aan te komen. Ik vraag me wel eens af als het ze lukt om af te kicken hoe ze daar mee omgaan, schamen ze zich dan, als ze het nog weten tenminste.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 19 Mei 2012, 18:18

Ik heb daar eens gestaan midden in de nacht, tussen een groepje zwervers.
Ik zat in een rolstoel toen, en we moesten met de lift, echt vanuit de krochten van Hoog Catarijne.
Voor de lift had je echter een sleutel nodig,
en die moest je, lekker slim, bóven gaan halen..tja als ik dat toen zou kunnen had ik geen lift nodig :)
Affijn, degene met wie ik was dus toch maar naar boven, stond ik daar, in rolstoel, tussen de junks, die live heroine aan t koken waren.

Ze waren aller aardigst.
Maar ik was blij dat ik weer boven was.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2012, 20:02

Er zullen weinig mensen zijn die vrijwillig voor een bepaald bestaan kiezen. Er gaat toch vaak een hele geschiedenis aan vooraf. En vaak is hulp dan goedbedoeld maar wil een bepaalde groep gewoon met rust gelaten worden. Dan kun je denk ik inderdaad beter ervoor te kiezen om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Hier zijn ook wel eens projecten om daklozen te herhuisvesten maar dat mislukt vaak.
Met verslaafden is het natuurlijk de moeilijkheid dat hun behoefte aan drugs of drank hun andere gevoelens overstemt. Hierdoor kunnen zij op bepaalde momenten gevaarlijk en onberekenbaar zijn. Bij mij roept het altijd een mengelmoes op van medelijden en frustratie. Wanneer er kinderen bij betrokken zijn heb ik echter geen enkel begrip. Wie zijn of haar eigenbelang boven dat van zijn/haar kind stelt krijgt van mij geen enkele vorm van sympathie.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 19 Mei 2012, 20:24

Nee niemand zal op school denken..goh later word ik junk en dakloos. Daar gaat heel veel aan vooraf, en verslaving is uiteindelijk ook een ziekte.
Maar je blijft keuzes hebben in het leven, dat is het spanningsveld.

Als er kinderen in het spel zijn heb ik ook grote moeite.
de vrouwen wiens kinderen uit huis geplaatst zijn indit boek, en die hun kinderen vaak al jaren niet meer gezien hadden gaven dat ook vaak wel aan als hin grootste verdriet.
Maar érgens in deze route zijn er keuzemomenten geweest denk je dan. Affijn, die emoties waren e dus het hele boek door.

Als je het lezen/kijken wil Annemarie, dan stuur ik het op hoor.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2012, 20:38

Lief van je Willeke maar volgens mij ben je zelf nog lang niet uitgekeken en uitgelezen in dit boek. Daar krijg je spijt van.

Op het moment maak ik van heel dichtbij mee dat drugs boven een baby worden gesteld. Dat is enorm pijnlijk en ellendig. In het begin had ik nog wel medelijden met de moeder maar dat is nu helemaal weg. Ze moet toch een keus gaan maken. Er is voor gezorgd dat er aan alle kanten hulp wordt geboden maar die wordt niet aangenomen. Van de week nog gebeurde er iets heel triest en dan ben ik er even helemaal stuk van.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 20 Mei 2012, 09:23

Wat erg! En wat heb je dan nog genuanceerd gereageerd in dit topic.

Ik ben het met je eens hoor, er zijn keuzes, en als er kinderen in het spel zijn móet je die gewoon aan nemen en je laten helpen. Mijn begrip houd dan ook op.
En om het aan te zien als er kinderen bij betrokken zijn is helemaal hartverscheurend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2012, 10:58

Ja en vaak letten mensen die drugs etc. gebruiken vaak niet op, waardoor er juist wél kindertjes komen. In de roes wordt van alles gedaan en de gevolgen blijven niet uit. Dat is het akelige, voor de mensen zelf maar ook voor het kindje.
Zo'n boek lijkt me dan ook vreselijk choquerend.
Stond er niet bij of de aandacht die ze kregen doordat dit boek gemaakt werd ,hen verder hielp?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 20 Mei 2012, 11:05

Nee dat stond er niet ik. Ik denk eerlijk gezegd dat deze specefieke groep nauwelijks meer te helpen is.
Er stond wel dat met name de fotoshoot met de bekende Nederlanders, en het in beeld brengen van hun droom voor sommige de mooiste dag van hun leven was.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor Annemarie » 20 Mei 2012, 11:38

Ik denk dat Willeke gelijk heeft en dat er een harde kern is die niet te helpen is. Dan kun je er als hulpverlener alleen nog maar voor zorgen dat de scherpe kantjes er een beetje af gaan en als er kinderen in het spel zijn moeten die natuurlijk wel geholpen worden.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wilma Jac Breunissen - Van de straat

Berichtdoor WilV » 20 Mei 2012, 12:18

Helemaal mee eens!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten