Francis Spufford - De rode belofte

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2012, 10:46

Hoe de Sovjetdroom werkelijkheid leek te worden

Ik ben opgegroeid in de tijd van de koude oorlog, heb op volwassen leeftijd zeer welbewust de val van de muur en het communisme meegemaakt, en dus de puinhopen daarvan gezien. Ik kan ik me nog goed de verwondering herinneren toen ik meer begon te lezen over het communisme en de idealen waar het allemaal mee begon.

lees verder, zie http://www.leestafel.info/francis-spufford

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Annemarie » 14 Apr 2012, 17:44

Het communisme boeit mij ook enorm. Het is een systeem wat in eerste instantie met goede bedoelingen is bedacht maar gewoon niet haalbaar is waardoor het gruwelijke gevolgen heeft.
Ik las eens een goed voorbeeld in een boek over het communisme in China. Daar moesten alle boeren hun oogsten afstaan waarna het evenredig onder het volk verdeeld zou worden zodat iedereen genoeg te eten zou hebben. Op papier klinkt dat heel goed. In de praktijk raakten de boeren gedemotiveerd. Waarom zouden ze zich uit de naad werken voor een oogst die ze toch af moesten staan? De boeren sloofden zich niet langer uit waardoor de oogsten steeds kleiner werden. Uiteindelijk leed het hele volk honger en stierven velen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor WilV » 14 Apr 2012, 18:39

Ja de bedoelingen waren vaak in eerste instantie goed. Al ging dat bij Stalin ook meteen met enorm veel geweld gepaard, maar ook dat waren allemaal offers voor de goede zaak. Ik heb een jaar in Roemenie gewoond, net na de val van Ceaucescu, dus in de periode dat er alleen maar letterlijke puinhopen over waren van het systeem, en kinderen in kindertehuizen in hun bedjes vastgebonden waren. Bij thuiskomst las ik een boek van Daniele Sallenave, Gepasseerd station, en het was voor mij echt een eye-opener dat deze hele puinhoop in eerste instantie uit idealen ontstaan was. Totáál ontspoorde idealen, waar geen mens iemand meer vertrouwde, maar toch.
In China was dat inderdaad ook zo. Ook met immense getallen aan slachtoffers.

Als er iets is van deze reeks recensie boeken wat je lezen wilt Annemarie, wij hebben nogal dezelfde interesses volgens mij, dan moet je roepen hoor, dan stuur ik het je met veel plezier op. Echt doen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2012, 11:43

Ja vreselijk, bij mij was Wilde zwanen zo'n eye-opener. Mijn lerares geschiedenis was zelf van Chinese afkomst en raadde iedereen dat boek aan omdat het zo goed weergaf hoe het er in China onder het communistische bewind aan toe ging.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2012, 13:44

@Willeke: Heel naar inderdaad. Wat een pittige periode heb je in Roemenië meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat het een diepe indruk heeft achtergelaten. Vreselijk.
Wat betreft de boeken: Heel erg lief. Ik ga het zeker onthouden maar heb zelf ook nog een flinke berg leesvoer liggen. Voorlopig ben ik nog wel eventjes zoet.

@Dettie: Dat boek bedoel ik ook. Prachtig en heel indrukwekkend.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor WilV » 15 Apr 2012, 14:26

Was ook geweldig in Roemenie hoor, ondanks alle ellende. Dat land paste mij als een oude jas. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
En wat boeken betreft, als je ooit wat wilt hoor ik t wel.

Wilde zwanen was inderdaad heel erg mooi!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2012, 14:35

Ik heb een buurvrouw die uit Roemenië komt en die heeft vaak last van heimwee. Ze vindt het hier maar stilletjes.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor WilV » 15 Apr 2012, 14:49

Ik heb gek genoeg harder moeten wennen toen ik hier weer terug was, dan van hier naar daar.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2012, 14:56

Snap ik best. Luxe en welvaart brengen ook meer keuzes en complexiteit met zich mee.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor WilV » 15 Apr 2012, 15:23

Precies, en ik ging hier ook mopperende mensen in supermarktrijen aanspreken enzo :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Francis Spufford - De rode belofte

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2012, 15:27

haha ja ik kan me dat indenken. Verwend gedrag!

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten