Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2012, 17:52

Plaats: beschouwingen over verbondenheid met natuur en landschap

Dit boek gaat over plaatsen. Plaatsen in de natuur, in een landschap, in een stad. Onze verbondenheid daarmee, en de betekenis daar van. Dat klinkt filosofisch, en dat is het ook, maar tegelijkertijd is het ook aardser dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan de slootjes waar je vroeger in de polder over heen sprong, aan het bankje in het park waar je je eerste kus had, aan die ene krib aan de rivier waar je wel honderd keer over de rivier heb zitten staren.

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/riyan-jg-van-den-born

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2012, 18:03

Wat een prachtige recensie heb je geschreven Willeke, het roept gelijk allemaal herinneringen op. Ik merk dat vooral plekken in de natuur zo'n onuitwisbare 'plaats' waren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2012, 19:46

En inderdaad zijn ze vaak verdwenen. Maar anders dan de persoon die jij aanhaalt, baal ik daar dan vreselijk van..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor WilV » 30 Jan 2012, 19:51

Dank je wel!
Ik vond het ook een bijzonder boek, niet altijd even makkelijk, en een ander had er misschien een nog recencie met een nog meer filosofische inslag van gemaakt, maar dit deel van het boek, en met name die verbondenheid met plaatsen sprak mij heel erg aan.
Ik had er zelfs een heel gesprek met mijn broer over, over de betekenis die je dus blijkbaar aan plaatsen geeft zonder dat je dat nu zo speciaal in de gaten hebt.
En ik realiseerde me inderdaad dat ik op andere plaatsen in de wereld, en zelfs in boeken bijvoorbeeld vaak die plaatsen en rivieren en landschappen in mijn hoofd heb.

Het ging er ook nog over dat beplaade plaatsen overeen komen met je stemming of met hoe je bent, je karakter dus. Daar herkende ik heel erg mijn verbondenheid met de zee en het strand in. Als ik één landschap op moet noemen wat bij mij past dan is het de zee, hoewel is daar niet woon.
En het rivierenlandschap, waar ik wel in woon.
Met bossen bijvoorbeeld, hoe prachtig ook heb ik dat veel minder.

Leuk van die boeken die je aan het denken, en aan het praten zetten!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor WilV » 30 Jan 2012, 19:57

Marjo schreef:En inderdaad zijn ze vaak verdwenen. Maar anders dan de persoon die jij aanhaalt, baal ik daar dan vreselijk van..



ja ik zou daar ook verschrikkelijk van balen en met ontheemd voelen zelfs. Ik realiseerde me weer hoe bijzonder het is dat de plekken en de natuur uit mijn jeugd nog zo intact zijn, en dat ik zelfs de luxe heb dat ik er nog woon ook.

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Annemarie » 30 Jan 2012, 20:48

Heel erg mooi Willeke. Ik heb dat gevoel met een heerlijke "plaats" hier vlakbij. Een kronkelpad met aan de ene kant water en aan de andere kant vergeten weilanden. Overal konijntjes verstopt (dus veel te ruiken voor onze terriër) en roofvogels die boven onze hoofden zweefden. Heerlijk wandelen zonder iemand tegen te komen of alleen die ene andere wandelaar met teckeltje die ook zo van de natuur geniet. En nu....nu is het gebied klaargemaakt voor bebouwing en ligt er een groot aangelegd pad van puin. Zo lelijk. Iedereen wandelt er nu met van die vervelende opdringerige honden die niet luisteren. Eeuwig zonde.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2012, 15:37

Oh, daar kan ik me een enorm gevoel van teleurstelling en machteloosheid bij voorstellen. Je zou iemand - maar wie??- ik weet niet wat willen doen..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Annemarie » 31 Jan 2012, 15:57

Nu is er een graafmachine bezig...

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2012, 16:00

Bah!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2012, 18:22

Er staat een artikel in Trouw die zo zo'n plaats zou kunnen zijn die nu weg is

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... n=20120131

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Riyan J.G van den Born e.a. - Plaats

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2012, 19:51

"Deze schade had ook door een echte storm aangericht kunnen worden, en dan hadden we allemaal staan juichen. De bedoeling is om de natuurlijke kringloop in dit gebied terug te krijgen. Het dode hout biedt plaats aan schimmels en paddenstoelen, en trekt insecten en daarmee vogels aan. Ik heb het dode hout met opzet in rillen bijeengebracht. '

Het lijkt wel het verhaal dat wij hier met 'ons bos' hadden vier jaar terug. De hele omgeving stond op de achterste benen, toen er op eenzelfde manier zo radicaal door het bos gegaan werd. Pas na dit massale protest kwam de gemeente met voorlichting- en in spraakavonden. Sindsdien hebben we een werkgroep, en doen we bepaalde aanplant zelf. Ik moet wel toegeven dat het waar is: de biodiversiteit is beter geworden, er is meer afwisseling in het bos, en de nieuwe aanplant kan nu - met meer licht - goed groeien. Maar ik herinner me nog al te goed hoezeer we allemaal geschokt waren!!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten