Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2011, 11:46

Zoals de titel aan aangeeft was het de bedoeling dat je in dit boek zicht zou krijgen op ritme in proza.
Helaas heeft Verbogt dat niet erg duidelijk kunnen maken.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/non-fictie

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2011, 10:51

Ritme kun je ook niet lezen, dat moet je horen!
Met een andere insteek had je het wel een aardig boek gevonden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2011, 11:56

Ja zeker, ik was nieuwsgierig wat in proza nu onder ritme verstaan wordt. Bij poëzie is het vaak wel duidelijk maar bij proza?
In kinderboeken (al dan niet op rijm) voor heel jonge kinderen merk je ook wel een ritme op maar voor volwassenen? Voor mij is ritme toch een soort cadans en ik vroeg me af of je dat inderdaad opmerkt in proza. Verbogt kon het mij niet echt duidelijk maken en dat vind ik jammer.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2011, 12:00

Dat bevestigt toch eigenlijk wat je verwachtte: dat er in proza niet echt een ritme zit zoals je dat van de poëzie kent.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2011, 12:11

Ja misschien wel, maar als er een boek geschreven wordt voor aanstaande schrijvers waarin je geleerd wordt hoe je dat ritme aan kunt brengen.... Dit onderstaande is de flaptekst en daaronder staat de biblionmening.
Voor mij kwam wat hieronder staat dus helemaal niet uit de verf.

Flaptekst
Zonder vorm geen inhoud. En zonder stijl geen verhaal. Om een tekst een gebeurtenis te laten worden is dynamiek nodig, en die is alleen voelbaar door een strak gedoseerd ritme. Schrijven is, los van het verhaal, vooral ritme, zo betoogt Thomas Verbogt in dit deel van De Schrijfbibliotheek: het ritme van zinnen, passages en personages - de afwisseling van rust en handeling, van snelheid en traagheid. Hij schetst hoe ritme afhankelijk is van het doel van passages, van sfeer, stemming, motieven en plaats van handeling. 'Alles heeft een ritme'.

NBD|Biblion recensie
Thomas Verbogt (1952), schrijver van romans, verhalen en toneelstukken, is columnist bij de Gelderlander, redacteur van het literaire poptijdschrift WAHWAH en is regelmatig te horen op de VPRO-radio. Een literaire duizendpoot dus, wiens werk relatief onbekend is gebleven bij het grote publiek. In dit boekje, het tiende in de reeks "De Schrijversbibliotheek", betoogt Verbogt dat in proza ritme even belangrijk is als in poezie en liedteksten. Hij doet dat in een twaalftal hoofdstukken waarin hij steeds een ander aspect aan de orde stelt. Bijvoorbeeld: het ritme van het begin, van het slot, van de monoloog, de zin en van de dialoog. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen werk en dat van anderen toont hij aan hoe een goed gebruik van ritme de kwaliteit, de zeggings- en de overtuigingskracht van een tekst kan vergroten. Een boekje voor gevorderde (amateur)schrijvers die hun werk meer "swing" willen geven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2011, 12:40

Nee, dan verwacht je inderdaad iets anders dan je kreeg. Hij had niet zoveel moeten beloven.
Had je bij een andere insteek het boek wel de moeite waard gevonden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2011, 13:18

Ja dat is moeilijk zeggen natuurlijk. Ik had meer toelichting gewild waarom iets een ritme is en niet een opbouw van de spanning of zoiets. Ook het voorbeeld dat iemand wil dat de ander blijft is in mijn ogen meer een oefening in weergeven van karakters of gemoed dan van een ritme. Maar ja, dan moet eerst duidelijk aangegeven worden wat iemand verstaat onder ritme in een tekst en dat wordt nu juist niet goed gedaan. Het lijkt inderdaad meer op een kladblok waarop allerlei invallen genoteerd zijn.
Het is erg rommelig geschreven en om dan iets te zeggen over een eventueel een andere insteek... als die andere insteek net zo rommelig is dan schiet je er nog niet veel mee op denk ik.

Ik wilde het boek lezen om te kijken wat precies verstaan wordt onder ritme (omdat ik het zelf een vaag begrip vind) en hoe je dat ritme kunt herkennen en eventueel kunt opmerken/benoemen in de recensies.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Lezer100 » 28 Jul 2011, 13:55

Dettie schreef:Ik wilde het boek lezen om te kijken wat precies verstaan wordt onder ritme (omdat ik het zelf een vaag begrip vind) en hoe je dat ritme kunt herkennen en eventueel kunt opmerken/benoemen in de recensies.
Dettie


Toch even een opmerking, zonder het boek gelezen te hebben. Ritme is volgens mij niet direct iets dat je zou verwachten in een prozatekst, daar ben ik het mee eens. Misschien dacht de auteur aan een hoe een "vlotgeschreven" boek ("hoog tempo") te schrijven, en geen "langdradig". Misschien heeft het "ritme" van een prozatekst iets te maken met de relatie tussen "verteltijd" en "vertelde tijd". Maar als ik de commentaren hierboven lees, heeft het boek(je) niets met dit alles van doen.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2011, 14:37

Blijft een rommeltje dus. Jammer, want zonde van zijn tijd dan. En de jouwe.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thomas Verbogt - Schrijven is ritme

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2011, 15:02

Nou zonde van zijn tijd... Hij had er meer tijd in moeten steken denk ik. Het lijkt een beetje tussen neus en lippen door gemaakt.
Maar ja dan had de uitgever ook wat zorgvuldiger moeten zijn. Het is echt jammer want de boeken van Verbogt vind ik erg prettig lezen vandaar ook dit boekje gekocht. Gelukkig was het niet héél duur.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten