Dr. Kris Van Kerckhoven & Hans Willemse - Altijd moe & Chronische pijn?

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Dr. Kris Van Kerckhoven & Hans Willemse - Altijd moe & Chronische pijn?

Berichtdoor Dettie » 21 Jun 2019, 15:11

Genees jezelf van CVS, Burn-Out, Migraine en andere uitputtingsziekten

Een arts met een missie & een schrijver met een boodschap.

Het boek is al bij voorbaat uniek omdat het geschreven is door een controlearts, die ook nog eens de mensen met Chronische pijn- of vermoeidheidsklachten serieus neemt. Dat gebeurt niet vaak. Kris Van Kerckhoven stelt dat er nog wel hoop is voor mensen met deze klachten. Veelal krijgen mensen met de aanduiding SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten) namelijk te horen dat ze levenslang medicatie moeten slikken, of 'er mee moeten leren leven' enz. wat heel frustrerend is als het hele leven van deze mensen door bovengenoemde klachten op zijn kop staat.

Lees verder http://www.leestafel.info/dr-kris-van-kerckhoven

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dr. Kris Van Kerckhoven & Hans Willemse - Altijd moe & Chronische pijn?

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2019, 21:00

Hier een kritische benadering van het boek, geschreven door een ME/CVS patiënt.
https://skepp.be/nl/gezondheid/genees-j ... ische-kijk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dr. Kris Van Kerckhoven & Hans Willemse - Altijd moe & Chronische pijn?

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 10:17

Ik ben zelf ook een ME/CVS patiënt, al meer dan 25 jaar.

Wat deze arts zegt is dat ME/CVS het uiteindelijke resultaat is van allerlei opgehoopte dingen in je lijf. De meeste artsen geven je als je pijn hebt een pilletje en je krijgt een lichamelijk onderzoek en dan zeggen ze helaas, er is verder niets te vinden. Leer er maar mee leven.

Deze arts zegt de pijn - die wel degelijk écht is - is het resultaat van eerder genegeerde dingen, dat kan bijv een genegeerde breuk in je been zijn waardoor je later chronische pijn hebt bijvoorbeeld (Een breuk kan ook een botscheur zijn die niet op de foto te zien is). Wat volgt is een opstapeling. Door de pijn die je in je been hebt ga je anders lopen, waardoor je ook last van je rug krijgt, je krijgt therapie voor je rug, terwijl de echte oorzaak een slecht geheelde botbreuk is. Zo kun je ook kijken waardoor de ME/CVS ontstaan is. Is het dat je teveel van jezelf geëist hebt? Ben je steeds ver over je grenzen gegaan. Heb je jezelf zo uitgeput dat je lijf uiteindelijk zegt, ik trek het niet meer, zit er een eerder genegeerde ziekte achter waar je nooit goed van hersteld bent? enz. enz.

ME/CVS uit zich meestal op een moment van verminderde weerstand, bijv. de griep hebben of iets dergelijks. Alleen gaat die vermoeidheid en dat malaisegevoel na de griep niet meer over en wordt alleen maar erger.
Een ME/CVS patiënt grijpt alles aan om beter te worden maar het enige lastige is dat veel artsen ze niet serieus nemen terwijl het wel een heel serieuze rotziekte is. Deze arts van het boek neemt de ziekte wél serieus maar heeft alleen een andere kijk dan de meeste artsen.

Degene uit het artikel is eerder boos, omdat het boek riekt naar dat het tóch tussen je oren zit, waar veel ME/CVS mensen tot hun grote frustratie mee naar huis gestuurd worden. Maar de arts benadrukt juist dat dát niet het geval is, hij benadrukt dat het een ernstige invaliderende ziekte is. Dat cognitieve therapie niet helpt en de mensen alleen maar nóg meer moe raken daarvan. Het enige wat mogelijk zou kunnen helpen bij cognitieve therapie is met de ziekte leren omgaan.

De boodschap die deze arts heeft is misschien voor ME/CVS mensen hoopgevend. Ook hij stelt in zijn wetenschappelijke hoofdstuk, dat ik uit mijn recensie heb gelaten omdat veel mensen daarop afhaken, dat het vermoedelijk verband houdt met ontregeling van de amygdala zoals steeds vaker wordt gemeld.

(Dit vond ik op een andere website zodat je weet wat die amygdala doet bij veel ME/CVS mensen.
"Doordat de amygdala is ontregeld vinden er chronisch te veel stressreacties plaats en raakt het lichaam uit balans. Dit zorgt voor een heel scala aan klachten waaronder ernstige vermoeidheid, ontregelde werking van het immuunsysteem en zenuwstelsel, voedselintoleranties, bijnieruitputting, stijve spieren, slaapproblemen, concentratie en geheugenproblemen, brain fog, ontstekingen, latente virussen die in het lichaam blijven sluimeren en nog vele andere klachten. Door het hertrainen van de amygdala worden stressreacties verminderd, hierdoor krijgt het lichaam de kans om te herstellen." )

In feite biedt deze arts ook de mogelijkheid je lichaam te herstellen. En als je het niet probeert, weet je ook niet of het helpt.
Dus commentaar leveren zoals degene uit het artikel kan alleen als je het geprobeerd hebt. Daarna kun je pas zeggen of het flauwekul is of niet.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten