Jacobine Gelderloos - Sporen van God in het dorp

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jacobine Gelderloos - Sporen van God in het dorp

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2018, 17:14

Dit boek vloeit voort uit een promotieonderzoek en heeft als vraagstelling wat kerken kunnen bijdragen aan de leefbaarheid op het platteland. Hiertoe deed de auteur onderzoek in enkele gemeenten van de Protestantse Kerk in Nederland in Asten, Someren, Schildwolde-Hellum-Overschild en Noordbroek. Het boek is een pleidooi om anders naar dorpskerken te kijken.

Lees verder http://www.leestafel.info/jacobine-gelderloos

Evert van der Veen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44104
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacobine Gelderloos - Sporen van God in het dorp

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2018, 17:32

"Er is sprake van een paradox: ‘enerzijds leven we in een samenleving waar regelmatig te horen is dat religie achter de voordeur thuishoort en is er discussie over de vraag op welke manier religie zichtbaar mag worden in de publieke ruimte. Anderzijds worden op allerlei plekken alternatieven voor ritueel en zingeving omarmd..’, pag. 125. Dat biedt nieuwe kansen voor dorpskerken maar evengoed voor kerken in steden: kunst, muziek, cultuur passen goed in kerkgebouwen en sluiten aan bij wat er bij mensen leeft. ‘Kerkgebouwen kunnen dus transformeren tot tentoonstellingsruimte, concertzaal en theater’, pag. 132. "

Om eerlijk te zijn vind het ik vreselijk dat kerkgebouwen veranderen in publieke ruimtes. In Hoorn zat er toentertijd een Wibra in, ook worden er vaak restaurantjes van gemaakt of iets dergelijks. Dat op de plek waar mensen de meest intieme momenten in hun leven meemaken. Doop, huwelijk, eerste communie, heilig vormsel, afscheid enz.. Ik weiger ook altijd die plekken te bezoeken al van toen ik heel jong was. Het voelt niet goed. Het was een plek om even tot rust te komen, om even in stilte te kunnen nadenken of samen je verdriet en vreugde te delen. Niet een plek om de goedkoopste onderbroeken te kopen bij wijze van spreken. Muziek kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar verder, vreselijk.

Dettie
die de tegenargumenten ook snapt, maar persoonlijk dus erge moeite met de 'verhuur' of verkoop van kerken heeft.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten