Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2016, 14:16

Sportliefhebbers leven er al maanden naar toe… de Olympische 100 en 200 meter van Dafne Schippers. Wat dat betreft kon dit boek niet beter getimed zijn, wat vast geen toeval is.
Sprintkoninginnen behandelt de geschiedenis van de Nederlandse sprint met sprintsters als Tollien Schuurman, Fanny Blankers-Koen, Els Vader, Nelli Cooman en inderdaad Dafne Schippers.

lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2016, 19:08

Dit lijkt me een boeiend boek. Voor mijn gezondheid achteruit ging deed ik ook aan atletiek. Mijn favoriete onderdeel was sprinten. Ennuh... ik won zonder doping hoor! :)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Renate » 21 Jul 2016, 20:35

De vraag is overigens in hoeverre doping niet vooral een psychologisch effect heeft.
http://skepsis.nl/dopinglijst/

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Willeke » 22 Jul 2016, 11:34

O dat is weer een heel andere invalshoek. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het geen effect heeft, als je bv bij de dopingtours percentages vergelijkt is het verschil enorm, maar ja aan de andere kant is de kracht van placebo ( blijkt uit medicijnstudies vaak) ook niet te onderschatten.

Dat moeten ze maar eens goed onderzoeken in de toekomst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2016, 12:30

Ik zou zo zenuwachtig worden dat mijn dopinggebruik ontdekt zou worden dat ik niet meer zou kunnen presteren denk ik. Het lijkt me ook helemaal niet leuk om met doping te winnen. Als je wint dan wel dankzij je eigen, unieke prestatie en niet dankzij een flesje, injectie, pilletje. Is toch geen lol aan?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Annemarie » 22 Jul 2016, 12:36

Ik ben het helemaal met je eens, Dettie. Sporten gaat toch juist om de uitdaging die je met je lichaam aangaat? Dat je keihard traint en dan tot het uiterste gaat? Pas in de tweede plaats gaat het om winnen. Om eerlijk winnen. Wie doping gebruikt, doet helemaal niet meer aan sport in mijn ogen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Willeke » 22 Jul 2016, 13:46

Helemaal mee eens. Ik snap ook totaal niet dat je zulke risico's met je lijf en je gezondheid neemt en als behoorlijk fanatieke wielerliefhebber heb ik mijn onbevangenheid en bijna ook mijn liefde voor de sport op zich behoorlijk verloren.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kees Kooman - Sprintkoninginnen

Berichtdoor Annemarie » 22 Jul 2016, 13:52

Ja, dan bewoner je iemand om zijn of haar sportieve prestaties en dan is er weer doping of een ander middel in het spel. Tijdens het kijken van de Tour de France ben ik soms ook sceptisch. Zo jammer!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten