Harriet Griffey - Ik wil slapen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2016, 15:53

Voor veel mensen is het een ramp als het slapen niet wil lukken.

Lees verder http://www.leestafel.info/harriet-griffey

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 16:17

Ik had daar vroeger last van. Een advies van de psychiatrische kliniek waar ik in dagbehandeling was, was om als ik een bepaalde tijd wakker had gelegen, m'n bed te verlaten en iets nuttigs te gaan doen, zoals iets schoonmaken. Het deed wonderen voor m'n douche en toilet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Annemarie » 31 Jan 2016, 17:20

Wat een interessant boek! Als ik echt niet (meer) kan slapen... ga ik lekker lezen! Dan maak ik het wakker liggen toch nog een beetje aangenaam.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 17:27

Dat wel natuurlijk, maar het is de bedoeling dat je in bed slaapt en als je in bed gaat liggen lezen als je wakker bent, schiet je daar uiteindelijk ook weinig mee op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2016, 17:31

Ha ja, ik heb ook een tijd hééél slecht geslapen, aan een kant gekmakend aan de andere kant was die stilte om je heen ook fijn.
Ik heb regelmatig heerlijk liggen denken en heel veel bijgeleerd dankzij die overdenkingen.
Maar... lezen was een goede tweede! Daar val ik heel goed door in slaap.

De tip van Renate staat ook in dit boek overigens.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 20:08

Ja, dat was te verwachten.

's Nachts denken ontaardt bij mij te vaak in piekeren en daar blijf ik dan alleen maar wakker van liggen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Annemarie » 31 Jan 2016, 20:14

Renate schreef:Ja, dat was te verwachten.

's Nachts denken ontaardt bij mij te vaak in piekeren en daar blijf ik dan alleen maar wakker van liggen.


Ja, dat heb ik ook. Daarom ga ik lezen. Vreemd genoeg mag het dan ook een spannende thriller zijn. Daar slaap ik prima op. :)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 20:18

Ja lezen is leuker. Maar ik meen dat het doel nu juist was dat het wakker liggen niet te leuk moest worden, vandaar het doen van huishoudelijke klusjes of zo.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Annemarie » 31 Jan 2016, 20:25

Maar je ligt toch niet uit dwarsheid wakker? Moet je jezelf dan ook nog straffen met allerlei klusjes terwijl je moe bent en wilt slapen? En dan heb je ook fel licht nodig en daar word je alleen maar extra wakker van.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel boeken er over dit onderwerp zijn en of de kopers ze dan tijdens slapeloze nachten lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 20:42

Nee, je ligt niet uit dwarsheid wakker, maar het is de bedoeling dat je bed bedoeld is om te slapen. Het idee is dat je, door iets te doen dat je misschien niet zo leuk vindt en de lichamelijke inspanning gemakkelijker in slaap valt. Het is in feite meer een soort fysiek leerproces.

Ik kreeg overigens ook het advies om hard te gaan lopen als ik gedurende een bepaalde tijd last had van een stevige hoofdpijn (daar had ik nogal last van, door de spanning die een medepatiënte met anorexia bij me opriep) hard te gaan lopen, iets waar ik alleen maar meer hoofdpijn van kreeg.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Annemarie » 31 Jan 2016, 20:46

Daar heb je gelijk in, Renate. Staat er ook in het boek wat je vooral niet moet doen, Dettie? Zoals tv-kijken of de smartphone meenemen?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Renate » 31 Jan 2016, 21:22

Bij slaapproblemen wordt ook vaak geadviseerd om geen TV te kijken in bed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2016, 23:40

Er wordt sowieso geadviseerd om geen tv te kijken vlak voor het slapen. Ook een bril die het blauwe licht filtert wordt geadviseerd.

Ik had het niet goed gelezen wat Renate schreef. Een klus doen staat er niet wel om even je bed uit te gaan en bijv wat water te drinken of even rustig te zitten of iets dergelijks zodat je even het wakker liggen doorbreekt. Vaak lukt het dan beter om te slapen daarna.
Het lekker wakker liggen is niets verkeerd mee. Het gebeurt juist vaak dat mensen bij voorbaat al bang zijn dat ze wéér niet kunnen slapen en daardoor al in de stress schieten en... wakker blijven, als je weet dat áls je weer niet kunt slapen even lekker kunt gaan lezen dan stap je al relaxter je bed in en heb je kans dat je gewoon lekker slaapt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Harriet Griffey - Ik wil slapen

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2016, 17:18

Ik ben wel benieuwd welke tips jij gaat uitproberen!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten