Emmerson Vermaat - 'De haat mag niet overslaan naar onze straten'

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Emmerson Vermaat - 'De haat mag niet overslaan naar onze straten'

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2015, 11:18

Ondertitel: De terreurdreiging door Islamitische Staat

Voor de titel van dit boek heeft Emerson Vermaat een citaat gebruikt uit de Troonrede van 16 september 2014, uitgesproken door koning Willem-Alexander, We lezen op de achterkant van het boek dit citaat:

De situatie in Noord-Irak, Syrië en Gaza leidt in ons land tot spanningen en tot gevoelens van onmacht en onveiligheid. De haat die elders in de wereld mensen in het verderf stort, mag niet overslaan naar onze straten.


Mijn motivatie om dit boek te willen lezen was meer inzicht te verkrijgen in de situatie rondom de terreurdreiging door Islamitische Staat (IS). Nu ik het hele citaat van de koning lees, vraag ik me af of hij bij de troonrede bedoelde dat door deze dreiging dezelfde haat hier zal ontstaan tegenover burgers die met deze dreiging worden geassocieerd, zoals moslims en vluchtelingen.

Lees verder http://www.leestafel.info/emerson-vermaat

Ria

Marjo
Berichten: 25847
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Emmerson Vermaat - 'De haat mag niet overslaan naar onze straten'

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2015, 11:49

Je moet dit boek dus met kritische blik lezen.
Misschien dat ik dat toch eens ga doen. Ik wil begrijpen, maar ben bang dat er niet te begrijpen valt.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Emmerson Vermaat - 'De haat mag niet overslaan naar onze straten'

Berichtdoor Willeke » 30 Dec 2015, 12:43

Ja ik wil het ook begrijpen, heb ook al een boek over IS op mijn lijstje staan voor komend jaar. Ik denk, zoals bij veel onderwerpen, dat het goed is vanuit verschillende gezichtspunten over dit soort onderwerpen te lezen, omdat een schrijver meestal, en in dit boek dus zelfs heel nadrukkelijk als ik het goed begrijp, zijn eigen mening mee neemt.

Het citaat wat je aanhaalde wat inderdaad onbeschaamd generaliserend Ria.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten