Wie is hier de verliezer? Nederland? Of misschien België zelf?
Het is een hele hap, dit boek, maar je hebt ook wat: een reuze boeiend relaas dat niet moeilijk te volgen is.
Lees meer: http://www.leestafel.info/johan-op-de-beeck
Johan Op de Beeck - Het verlies van België
Re: Johan Op de Beeck - Het verlies van België
Knap dat de schrijver dit onderwerp zo goed te volgen heeft gemaakt!
Ik heb meer van hem gelezen, en bewonder hem inderdaad omdat hij soms lastig te behappen stukken geschiedenis heel begrijpelijk maakt.
En vaak nog spannend ook, al ken je de afloop!
En vaak nog spannend ook, al ken je de afloop!
Geschiedenis is enorm boeiend maar geschiedenisboeken zijn dat vaak niet. Fijn dat deze schrijver het wel kan. Ik had vroeger een geschiedenisleraar die altijd vol vuur en behoorlijk bloederig vertelde. Alle leerlingen hingen aan zijn lippen.
Met een honger naar die bloederige details? Ik had ook een goede verteller, maar ik kan me niet herinneren dat hij bloederig en gedetailleerd was. Hij was meer van het zijpaden bewandelen.
Ja, absoluut. Hij probeerde het ook echt zo smeuïg mogelijk te maken. Daarna kreeg ik een leraar die minder goed vertelde en toen was het moeilijker mijn aandacht erbij te houden. Natuurlijk hoeft het niet bloederig te zijn maar door een goede verteller blijft informatie veel beter hangen.
Johan op de Beeck kan schitterend vertellen, en verveelt nooit. Ik heb ondertussen al zijn boeken over Napoleon gelezen.
Lezer100
Ik bijna...