Rick van Asperen - De groeten met moeten

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2015, 13:11

Een pleidooi en handleiding over ont-moeten.

Zie http://www.leestafel.info/rick-van-asperen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Annemarie » 13 Dec 2015, 17:12

Verhelderend. Ik moet ook altijd van alles van mezelf. Best lekker om dat eens los te kunnen laten.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Renate » 13 Dec 2015, 17:39

Moeten kan ook wel eens een handige stok achter de deur zijn.

Als er een stuk muziek van me verwacht wordt, werkt dat toch net iets beter, dan wanneer ik een stuk muziek wil maken. Dan laat ik me veel gemakkelijker afleiden.

Dat boekje kan men misschien aan de sociale dienst geven, waarvan altijd van alles moet. Brieven en oproepen staan altijd vol met dreigementen en dergelijke, maar uiteindelijk gebeurt er nooit wat. Je wordt uitgenodigd voor een groepsbijeenkomst, waarbij je uiteindelijk allemaal een individueel gesprek voert, terwijl de rest van de groep mee kan luisteren. Dan krijg je te horen dat er een vervolggesprek zal komen en moet je je c.v. opsturen, waarna er niets meer gebeurt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Annemarie » 13 Dec 2015, 17:41

In ons regelland is moeten inderdaad gemeengoed geworden. En natuurlijk kun je niet honderd procent ont-moeten maar soms leggen we onszelf veel te veel verplichtingen op. Dat kan best wat minder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2015, 18:31

Als je je zo makkelijk laat afleiden dan is er natuurlijk de vraag of je het echt wil dat stuk muziek maken.
Maar voor mezelf werkt een deadline ook prettig. Dan weet ik die datum móet het af zijn.

Het gaat om een ander soort moeten, een moeten omdat bijv. iedereen vindt dat het moet. In het boek staan ook duidelijke voorbeelden.
Moeten omdat je bij de groep wilt horen, dus die auto móet hebben, of die merk kleding móet hebben.
Of zeggen ik moet naar dat concert terwijl je eigenlijk alleen maar gaat om mee te kunnen praten enz. enz.
Moeten omdat je ouders verteld hebben dat het zo moet.
Moeten hardlopen, zwemmen, op vakantie gaan, omdat de omgeving dat wil of dat het in jouw kringen 'in' is. Maar waar ben je zelf in het geheel?

Dat is waar de schrijver je over laat nadenken. Wat wil je eigenlijk écht, en wat heb je er voor over?

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Annemarie » 13 Dec 2015, 19:31

Daar was ik vanmorgen nog over aan het nadenken. Ik voel me vaak belemmerd door alle eisen van de mensen om me heen. Je moet er op een bepaalde manier uitzien, je moet slank zijn, de juiste dingen leuk vinden, de juiste mening hebben etc. Dat is soms benauwend. De laatste jaren merk ik dat ik meer naar mezelf ga luisteren en dat het als een opluchting voelt om mezelf te mogen zijn. Toch blijft het moeilijk om met alle onzekerheden die bij het ont-moeten de kop op steken om te gaan, maar tegen de tijd dat ik 80 ben, ben ik vast en zeker 100% mezelf. ;)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Renate » 13 Dec 2015, 20:29

Tja, maar uiteindelijk werkt het altijd stimulerend om te weten dat er iemand ergens op zit te wachten. Dan laat ik me in ieder geval toch wat minder afleiden.

Voor andere dingen. Ik draag wat ik leuk vind, luister naar de muziek die ik mooi vind en lees de boeken die ik wil lezen. Aan de andere kant zou het wel eens leuk zijn om mensen te kennen, die ook naar de muziek die ik leuk vind willen luisteren.
Een vriendin heeft me wel eens verweten dat ik me niet aan kon passen. Ik pas me wel genoeg aan, maar ik houd niet echt van mensenmassa's, dus ik heb ook weinig zin om me daar heen te laten slepen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Annemarie » 13 Dec 2015, 20:42

Nou Renate, dan klikt het alsof je aardig in balans bent. Je hebt het "moeten-gevoel" nodig om deadlines te halen maar voor de rest laat jij je niks opdringen door de maatschappij. Prima toch!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Renate » 13 Dec 2015, 21:11

Aan de andere kant voel ik me wel verantwoordelijk voor m'n vader en dat is een moeten waar ik moeilijk van af kom, maar dat wel voor spanningen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Annemarie » 13 Dec 2015, 22:22

Dat is ook heel begrijpelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rick van Asperen - De groeten met moeten

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2015, 22:56

Annemarie schreef:Daar was ik vanmorgen nog over aan het nadenken. Ik voel me vaak belemmerd door alle eisen van de mensen om me heen. Je moet er op een bepaalde manier uitzien, je moet slank zijn, de juiste dingen leuk vinden, de juiste mening hebben etc. Dat is soms benauwend. De laatste jaren merk ik dat ik meer naar mezelf ga luisteren en dat het als een opluchting voelt om mezelf te mogen zijn. Toch blijft het moeilijk om met alle onzekerheden die bij het ont-moeten de kop op steken om te gaan, maar tegen de tijd dat ik 80 ben, ben ik vast en zeker 100% mezelf. ;)


Dit is nou precies waar het boek over gaat. De buitenwereld legt je dingen op en maakt dat je steeds meer moet om aan alles te voldoen. Dat moeten maakt ziek, omdat je steeds onvrijer in je doen en laten wordt. Doen wat je écht wilt maar dat kost moeite en kan zwaar zijn omdat diezelfde buitenwereld dan dwars kan gaan liggen. 'Lekker makkelijk, alleen aan jezelf denken' Jaloerse reacties krijgen omdat jij wél doet wat je wilt en zij vinden dat ze alles maar moeten enz. Om te doen wat je zelf wilt krijg je dus niet cadeau maar is wel de moeite waard!

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten