Oleg Chlevnjoek - Stalin de biografie

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Oleg Chlevnjoek - Stalin de biografie

Bericht door Dettie »

Over Stalin zijn in de loop van de tijd al bibliotheken vol geschreven en je kunt je dan ook afvragen wat een nieuwe biografie van de hand van Oleg Chlevnjoek hier nog aan toe kan voegen? Het antwoord geeft Chlevnjoek gelijk in het voorwoord van het boek, namelijk dat ‘de literatuur over Stalin en zijn tijd niet te overzien is en zelfs onderzoekers die zich intensief met het stalinisme bezighouden grif toegeven dat ze nog niet de helft er van kennen.'

Lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Cavendish
Annemarie

Re: Oleg Chlevnjoek - Stalin de biografie

Bericht door Annemarie »

Jammer dat het boek voor jou niks toevoegde Cavendish. Toch lijkt het me heel boeiend.
Marjo

Bericht door Marjo »

Het is een must voor jou Annemarie!! Tenslotte speelt de man een rol in de boeken van Michael Mortimer!
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ha ja, inderdaad!

Ik vind lezen over communisme sowieso boeiend en haast ook griezelig. Een ideaal dat uitgroeit tot een dictatuur.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik stuur het met liefde op maar het is wel een dikke pil.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ach, wat lief maar dat was ik niet op uit hoor. Er ligt hier een enorme berg boeken. Alles komt ineens tegelijkertijd uit dus ik lees me te pletter. :)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Maar wil je het boek of niet? Maak ons niets uit. Er hoeft geen recensie van... gewoon voor later...
Maar niets moet natuurlijk!

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dan heb ik zeker interesse!
Willeke

Bericht door Willeke »

Mooie recensie. het blijft een ontzettend boeiend stuk van de wereldgeschiedenis. En vreemd genoeg is hij op sommige plaatsen nóg populair. Onvoorstelbaar als je beseft hoeveel doden die man op zijn naam heeft.
Renate

Bericht door Renate »

Tja, dat geldt voor meer mensen. De mensen die niet hebben geleden onder de onderdrukking zien alleen z'n goede kanten. Voor deze mensen was Stalin een sterke leider, die de Sovjet Unie op de kaart zette. Dit geldt mutatis mutandis natuurlijk net zo goed voor andere dictators. Ze worden gehaat door de mensen die onder hun onderdrukking te lijden hebben, of hebben gehad, maar de mensen die het gevoel hebben dat de dictator in ieder geval de orde in het land handhaafde en die geen last hebben gehad van de negatieve aspecten van de onderdrukking, zullen daar anders over denken. En dan is er natuurlijk ook nog de propaganda, waarin de 'grote' leider verheerlijkt wordt.

Kijk ook maar naar de mensen die Poetin bewonderen.
Willeke

Bericht door Willeke »

En er is ook een soort nostalgie in sommige delen van het Oostblok... "vroeger was het beter, toen konden we tenminste nog alles betalen."
Mensen vergeten snel de slechte dingen van slechte tijden.
Renate

Bericht door Renate »

Dat speelt natuurlijk ook mee. Het leven is er voor veel mensen daar natuurlijk ook niet gemakkelijker op geworden.
Plaats reactie