Alex Bakker - Mijn valse verleden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alex Bakker - Mijn valse verleden

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2015, 17:42

Alex Bakker werd geboren als jongste dochter in een protestants gezin in Drenthe. Op zijn achtentwintigste verandert hij van geslacht. Een nieuw begin, in het juiste lichaam. Hij stopt alles wat herinnert aan zijn oude leven letterlijk in dozen, om die nooit meer open te doen. Ruim vijftien jaar later heeft hij eindelijk de moed verzameld om zijn jeugd onder ogen te zien.

Lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Ria

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Alex Bakker - Mijn valse verleden

Berichtdoor Renate » 22 Sep 2015, 20:33

Interessant boek. Er is niet zo veel geschreven over die kant. Het enige boek dat ik ken is 'Dagboek van een transseksueel' van Son Snelders en Steven De Batselier en dat is al heel erg oud.

Het heeft z'n voor- en nadelen. Voordeel is dat het uiterlijk door hormonen mannelijker wordt. Bij mannen die vrouw worden (sorry, ik weet dat ik het anders zou moeten zeggen, maar hoe noem je het nu eigenlijk?) is het uiterlijk toch wat meer een probleem. Mannelijke trekken verdwijnen niet zo gemakkelijk. Zeker baardgroei en adamsappel kunnen een probleem vormen. Nadeel is dan weer het mannelijk geslachtsdeel.

(titel toegevoegd en stukje weggehaald, omdat ik zeker van van de titel en de auteurs)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Alex Bakker - Mijn valse verleden

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2015, 10:37

Ja inderdaad Renate, nu je het zegt, een geslachtsverandering van vrouw naar man hoor/lees je minder vaak over dan andersom.
Een enkele keer zie je wel dat iemand die voorheen man was een vrouw is die geen enkel trekken meer van een man heeft, maar vooral bij blanke mannen komt dat zelden voor.
Tegenwoordig kunnen ze ook een mannelijk geslachtsdeel maken maar het is moeilijker dan een vrouwelijk geslachtsdeel maken.

Zie: http://www.gezondheidenco.nl/114261/tra ... w-een-man/

Het lijkt me overigens inderdaad een heel interessant boek. (zoveel boeken, zo weinig tijd)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Alex Bakker - Mijn valse verleden

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2015, 11:58

Ik ken ze wel hoor, die geen mannelijke trekken meer hebben. Jong beginnen is een aardige oplossing. De stem kan wel een probleem vormen.

Wat mij in zekere zin wel opvalt is dat je vroeger stelde dat als alles achter achter de rug was, het verleden er niet meer toe deed en dat je dan dus gewoon vrouw was (overigens niet altijd als zodanig geaccepteerd), maar dat er nu een soort coming-out trend lijkt te zijn. Zie bijvoorbeeld het benoemen van een transgender als hoge ambtenaar in de VS.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten