Betsy Udink - Allah & Eva

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2015, 18:20

Dit boek van Betsy Udink bestaat uit een aantal korte verhalen over haar ervaringen in Pakistan, waar zij een aantal jaren als ambassadeursvrouw verbleef. Een aantal van de verhalen, zo lezen we op de colofon pagina, is reeds eerder verschenen in Trouw.
De verhalen gaan over verschillende onderwerpen maar hebben allemaal het streng islamitische Pakistan als decor.

Lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Ria

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Annemarie » 15 Feb 2015, 11:02

Halverwege jouw recensie vroeg ik me af of de schrijver wel een onbevooroordeeld beeld van de situatie schetste maar helaas geef je vervolgens aan dat dat niet het geval is. Dat is wel jammer inderdaad. Verder lijkt het me een interessant boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Renate » 15 Feb 2015, 11:48

Het lijkt me een interessant boek. En ja, ook in de katholieke kerk zijn er misstanden geweest, maar je kunt moeilijk je ogen sluiten voor de huidige situatie, zeker niet als je er, zoals Betsy Udink middenin hebt gezeten. Dan lijkt het me ook niet zo vreemd als je daar over schrijft en niet over misstanden in het verleden elders. Misstanden zijn overal geweest en daar had men niet eens altijd een religie voor nodig.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Annemarie » 15 Feb 2015, 12:03

Ik vind het zelf alleen prettiger als het vanuit een neutraal oogpunt wordt beschreven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2015, 15:02

Ja het is non-fictie en met een titel als Allah & Eva verwacht je dat de invloed van een geloof op het leven van vrouwen besproken
zal worden. Dat de schrijfster daar onderzoek naar heeft gedaan. En een goed onderzoeker observeert en constateert en bekijkt alles
vanuit verschillende hoeken. De eigen mening blijft dan redelijk buiten beschouwing. Je kunt wel melden dat je ergens
geschokt over bent of iets heel anders is dan je gewend bent, maar een waardeoordeel geven over andermans leven in
andermans land is wat anders.
Wat ik uit deze recensie opmaak is dat Betsy Udink met erg westerse ogen naar het leven in Pakistan heeft gekeken en daar
haar persoonlijke oordeel erg in door laat schemeren.
Maar ik heb het boek niet gelezen dus zeker ben ik er niet van natuurlijk, het komt alleen zo over.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Renate » 15 Feb 2015, 17:23

Tja, of iemand met westerse ogen ergens naar kijkt weet ik niet. Ik vraag me af of dit ook niet te veel cultuurrelativisme is. Ook mensen uit de bewuste samenleving zullen deels inzien dat de zaken niet kloppen. Kijk maar naar het Pakistaanse meisje dat de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Renate » 19 Feb 2015, 16:59

Ik ben op het ogenblik in dit boek bezig en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het is in het boek duidelijk dat het probleem niet alleen bij de mannen ligt, maar ook wel bij vrouwen, die het systeem in stand willen houden. Ze zijn dan wel hoogopgeleid, maar dat lijkt toch weinig te veranderen aan de conservatieve denkbeelden, ook als die negatieve gevolgen hebben voor hun seksegenotes. Dat meisjes bij het begin van hun pubertijd uitgehuwelijkt mogen worden, wordt fanatiek verdedigd. Hetzelfde geldt voor de cultuur van eerwraak. Alles wat niet deugt is de schuld van de Joden en het Westen. Natuurlijk mogen vrouwen wel werken. Ze mogen elk beroep uitoefenen, zolang ze maar niet met mannen in contact komen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Renate » 20 Feb 2015, 16:33

In het boek staat ook een hoofdstuk over hi-jra's, die Betsy Udink als travestieten beschouwd. Zelf zou ik eerder aan transseksuelen denken, zeker als ze zich hebben laten castreren, waarbij de hele penis en alles wat daar bij hoort, verwijderd wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2015, 18:00

Renate schreef:Ik ben op het ogenblik in dit boek bezig en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het is in het boek duidelijk dat het probleem niet alleen bij de mannen ligt, maar ook wel bij vrouwen, die het systeem in stand willen houden. Ze zijn dan wel hoogopgeleid, maar dat lijkt toch weinig te veranderen aan de conservatieve denkbeelden, ook als die negatieve gevolgen hebben voor hun seksegenotes. Dat meisjes bij het begin van hun pubertijd uitgehuwelijkt mogen worden, wordt fanatiek verdedigd. Hetzelfde geldt voor de cultuur van eerwraak. Alles wat niet deugt is de schuld van de Joden en het Westen. Natuurlijk mogen vrouwen wel werken. Ze mogen elk beroep uitoefenen, zolang ze maar niet met mannen in contact komen.


Denk je dat de schrijfster het te eenzijdig brengt? Dat ze te weinig moeite heeft gedaan om vrouwen te vinden die een
tegengeluid geven? In het boek over de jongensmeisjes in Afghanistan bleek dat het enorm moeilijk was om vrouwen te
spreken te krijgen die een dochter voor zoon liet doorgaan.
Het heeft haar een enorme tijd en moeite gekost voor de ze jongensmeisjes en haar moeder kon spreken. Maar daarna rolde
het balletje wel snel verder, het bleek verrassend genoeg een veel voorkomend verschijnsel.

Denk je dat Betsy Udink niet lang genoeg gezocht heeft om vrouwen te vinden die er anders over denken?
Het is natuurlijk niet helemaal ongevaarlijk om als vrouw te zeggen dat je tegen eerwraak e.d. bent.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Betsy Udink - Allah & Eva

Berichtdoor Renate » 20 Feb 2015, 20:40

Ik vind het boek niet eenzijdig. Ik zou ook niet weten of ze echt naar vrouwen die er anders over denken heeft gezocht. Punt is in zekere zin dat de vrouwen die op de vrouwenbijeenkomst zijn, allemaal uit de hogere klassen komen en dat die misschien liever de status quo handhaven. Hoe vreemd het misschien mag lijken, er zijn vrouwen die dit soort keuzes uit vrije wil maken. Toevallig zag ik dinsdag, toen ik uit de bibliotheek kwam ook twee islamitische vrouwen in de tram, van top tot teen in het zwart gehuld, met handschoenen aan en waarbij je alleen een klein spleetje voor de ogen zag. Het waren nog jonge vrouwen, die uiteindelijk toch in een vrij land wonen, waar niemand ze dwingt om dit soort kleding te dragen. Oudere vrouwen zie ik eigenlijk nooit in dat soort kleding. En bij een soort re-integratieproject voor mensen met autisme, of andere psychische problemen was ook een islamitische vrouw, die weliswaar nog niet gesluierd was, maar wel handschoenen en een lang gewaad droeg. En dit was gewoon een westerse bekeerlinge, die later naar Arabië verhuisd schijnt te zijn.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten