Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2014, 13:36

Dit jaar vierden we dat 25 jaar gleden de muur viel, wat de inzet van het einde betekende voor een groot aantal communistische regimes in het voormalig Oostblok.

In dit boek gaan zo’n twintig journalisten, correspondenten en historici op zoek naar zichtbare sporen van dat voormalige Oostblok. Alle landen worden afzonderlijk behandeld, voorafgegaan door een uitgebreide inleiding over hun heden en verleden.

Lees verder http://www.leestafel.info/diverse-auteurs

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Annemarie » 30 Dec 2014, 20:26

Mooie recensie Willeke! Dit onderwerp blijft boeien.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Willeke » 31 Dec 2014, 10:46

Ik heb het boek met ontzettend veel plezier en interesse gelezen. Heet blijft een fascinerende geschiedenis die nog steeds doorwerkt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Annemarie » 31 Dec 2014, 11:11

Hoe zit dat precies met de auto met de röntgenfoto als zijraam. Heb jij daar gewoond? Is me dat even ontschoten soms?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2014, 11:18

Ja die vraag had ik ook al. vertel eens meer over dat raam...
Wist niet eens dat je auto kon rijden :D

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Willeke » 31 Dec 2014, 19:26

Klopt, ik heb 1992-93 een jaar in Roemenië gewoond en gewerkt. Daar hadden we als team een oude Dacia.
Toen ons zijraam kapot was en er geen ander raam te krijgen was had een vriend van ons nog een röntgenfoto van de longen van zijn zoontje en dat was maanden lang ons zijraam.
Dat beeld heeft voor mij altijd symbool gestaan voor die tijd, er was nog heel weinig te krijgen toen, dat is nu gelukkig wel anders, en alles werd gemaakt met wat er wel voorhanden was.
Ik hield ontzettend van de inventiviteit en ook van het land, al was er voor de Roemenen zelf vaak weinig grappigs aan.

Ik heb er wel een levenslange Oostblok-fascinatie en liefde aan over gehouden en nog steeds contact met vrienden daar.
Ik sprak ze nog met kerst.

En Dettie, ik heb inderdaad een rijbewijs, ik ben alleen ivm mijn gezondheid jaren terug gestopt met zelf rijden en voor die tijd had ik ook niet zelf een auto. Geen echte doorgewinterde chauffeur dus.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Annemarie » 01 Jan 2015, 11:37

Wat een interessant verhaal Willeke. Het is inderdaad een heel goed voorbeeld van die periode. Leuk dat je nog steeds een goed contact hebt met vrienden uit die tijd.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Willeke » 01 Jan 2015, 19:35

Was het mooiste jaar van mijn leven, ondanks alle ellende die ik gezien heb. Ik werkte in een kindertehuis en daar waren de toestanden toentertijd nog mensonterend, dat was af en toe behoorlijk heftig. Maar ik had ook aldoor het idee dat ik in een geschiedenisboek leefde. En als je nu terug kijkt was dat ook zo.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diverse auteurs - Het Oostblokboek

Berichtdoor Annemarie » 01 Jan 2015, 21:17

Ik begrijp wel wat je bedoelt. In dat jaar heb je ongetwijfeld levenslessen geleerd waar je de rest van je leven op terug kunt vallen. Als je zulke heftige dingen ziet en beleeft kijk je voortaan vast heel anders tegen het leven aan.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten