Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2014, 16:47

Een van de mooiste dingen om mee te maken tijdens een wandeling is het bekijken van vogels die je onderweg tegenkomt. Met de verrekijker op scherp zie je vaak de meest adembenemende kleuren, de ragfijne of klauwachtige pootjes, de puntige of dikke snavel etc.

lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Marjo » 18 Dec 2014, 18:18

Toch: het is net als met al die mobieltjes in een concertzaal: door je met zo'n hulpmiddel te focussen op een detail mis je het overzicht.
Maar dat neemt niet weg: als je met een kenner op pad gaat is vogels kijken een belevenis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2014, 18:41

Nou... Het is eigenlijk veel bewuster kijken dan je gewoon doet, want die klapeksters zitten op bepaalde bomen of hoge uitkijkpunten, ze hebben ook een bepaalde omgeving waar ze goed in functioneren, daardoor let je veel meer op de vegetatie en omgeving dan je anders zou doen.
Maar zoals ik ook meld, Koos van Zomeren geeft ook heel andere dingen weer, zoals de zingende lijsters, de hond die zo zuchtend gaat liggen als hij weer stilstaat, de mooie luchten, het slechte of prettige weer enz.
En ja, met een vogelkenner op staat is echt heel leuk.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Annemarie » 18 Dec 2014, 19:16

Wat een heerlijke recensie! Ik geniet het allermeest als ik op zondagochtend met mijn hond wandel. Iedereen slaapt dan nog en dan hoor ik alleen maar vogelgeluiden. Aan het einde van de straat begint een mooi stuk groen waar onder andere roofvogels huizen maar ook de koekoek, de groene specht en noem maar op. Ik ben geen echte vogelkenner maar ik kan helemaal blij zijn als ik zo'n prachtige groene specht spot. En als klap op de vuurpijl... hebben we ijsvogels!

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Marjo » 18 Dec 2014, 19:16

Ik had meneer van Zomeren al horen vertellen over zijn boek, en ik heb meer van hem gelezen, ik denk dat ik het me wel voor kan stellen. Kunnen we hem boeken?

Zoek je ook echt naar die vogels Annemarie? Ik kan een koekoek wel herkennen aan zijn geluid, maar om hem te zien, geen idee waar ik zoeken moet. En zie ik eens een vogel dan vliegt-ie...want als ze stil zitten zie ik ze niet.
Nee, helaas, zonder kenner er bij zie ik niet veel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2014, 19:48

je moet met je ogen de vogel volgen en dan als je weet waar hij zit de verrekijker pakken en vaak zie je hem dan heel gedetailleerd.
Er gaat echt een wereld voor je open als je ziet hoe mooi zo'n beestje eigenlijk is en wat voor enorme verschillen er in de ogenschijnlijk 'dezelfde' vogels zitten. Ik vond het echt een openbaring.
De wereld wordt rijker in plaats van het verliezen van het overzicht. Er komt zoveel meer bij! Echt fantastisch.

Een koekoek zit vaak bovenin een boomtop en is rond en vrij plomp. Als je een koekoek hoort dan kijk je de boomtoppen (of ander hoog punt) langs en dan zie je vanzelf een 'donkere vlek'. Met verrekijker erbij is hij goed te zien.

Dettie
enthousiaste leek :-)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Annemarie » 18 Dec 2014, 19:49

Ja, ik probeer wel echt "uit te vogelen" in welke boom de vogel in kwestie zou moeten zitten en dan probeer ik hem te zien. Maar ik heb niet het geduld om uren te blijven staan hoor. Het is meer minutenwerk ;)

Bedankt voor de koekoekspot-tip Dettie!

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Marjo » 18 Dec 2014, 23:33

Ja ja je kan het leuk vertellen Dettie...maar in onze bossen verstoppen ze zich...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2014, 23:43

Ja maar dat is juist de kunst van het leren kijken. Het lijkt zo dat je ze niet kunt zien. Maar als je een vogel ziet dan blijven volgen me je ogen. Natuurlijk gaan ze niet allemaal braaf op een kaal takje vol in het zicht zitten maar als je weet waar ze 'geland' zijn dan kun je ze toch vaak terugvinden met je kijker.
Ook de koekoek is écht te vinden, ga eens aan de rand van het bos lopen en kijk langs de boomtoppen.
Het is jezelf gewoon oefenen daarin, in het begin zag ik ook niets en later ging het vanzelf.

Dettie
(nog steeds enthousiast :D )

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster

Berichtdoor Marjo » 19 Dec 2014, 11:29

Ik merk het...maar net als Annemarie heb ik een hond bij me, en geen geduld.

Ik geniet dus op een andere manier van de natuur. Van het geheel.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten